Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY: Fixa till din glappiga bom

  • DIY: Fixa till din glappiga bom

    Publicerad av hakuna på 28 oktober, 2013 vid 18:39

    Jag har en Local Spirit Aero som jag köpte 2012 tror jag det var. Har alltid stört mig på att den inte greppar ordentligt mot masten.
    Tog och analyserade hur tampen går och kom fram till att den inte spänns åt. När man dragit åt för hand lagom längd och stänger hävarmen, då spänns det inte åt tightare.
    På bilden här ser man att tampen går rakt ner från cleaten.

    Jag fick tag i ett mastfäste från en annan trasig bom och där har tampen en böj ut från cleaten innan den går ner.
    Skruva skruva, fix och fix och nu har jag en tight bom!

    Over and out från Niclas boom chop shop!

    sailortrash svarade 9 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • hakuna

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 18:41

    Om man inte har ett annat bomfäste, så skulle man nog kunna göra en modifikation av originalfästet, så att tampen får en längre väg i stängt läge.
    Detta innefattar nog lite borrning och M-bult på rätt ställen.

  • fjant

    Medlem
    4 november, 2013 vid 13:55

    Har sett fler bomhuvuden med det problemet. De drar som hårdast strax innan, och sedan släpper de tillbaka något när hävarmen kommer i slutläget. Min nya powerex såldes med mauisails bomhuvud bla på grund av detta.
    Bra att du kunde fixa din bom!

    Mackan

  • hakuna

    Medlem
    4 november, 2013 vid 15:47

    Fixade i helgen även till en annan bom, hade ett mastfäste från min första snabbfäste-bom, en Nautix från tidigt 90-tal.
    Satte det på min Vindsurfing.se-bom, fick fila till Nautix-fästet lite, det var 0,4mm för tjockt. Borrade nya hål för bultarna och nu är min speedbom hel igen!

    //Niclas boom chop shop

  • hakuna

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 13:18
  • bicless

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 17:33

    När jag skrotar bommar har jag för vana att alltid skruva av fronten och spara den. Så har säkert 10-15 beggade fronter liggandes, men det är sådana för alubommar som man skruvar fast i greppen, behöver någon kan ni få billigt. Mauisails front är grym, den är för bommar med genomgående rör där fram, det som kallas monoque konstruktion. Sitter klippstabilt. Det finns en unifibervariant som också passar monoque som passar kostar typ hälften av mauisails men den är inte lika vass då förstås. http://www.surfspot.se/catalogsearch/result/?q=frontstycke

  • sailortrash

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 18:20

    jag köpte det där frontstycket löst till min formulabom och det gjorde enorm skillnad. det är ju rätt dyrt, men jag måste ändå rekommendera det faktiskt (Mauisails alltså).

    alla andra märken borde härma det, för det styvar upp hela känslan.

  • jesper-b

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 12:58

    Jag bytte ett av mina stremalinebeslag (hade tre styckensittande på mina tre formulabommar) till Mauisails. Bommen blev mycket slappare och lite tyngre. Dvs vill man verkligen maximera prestanda är det Streamlined som gäller. De är dessutom rejält omgjorda och de pilliga banden som gled är utbytta till spectrarep och alucleat. På några av mina vågbommar har jag också Mauisails och visst, för de bommarna räcker styvheten med råge, men det känns löjligt oldschool med en lös chim och det är inte kul med den extra vikten på de för övrigt superlätta bommarna. Vid tillfälle byter jag till Streamlined eller Aeron. Alltså: Verkligen inget fel på Mauisails, men samtidigt en bra bit från optimalt. /JB

  • kinetic

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 13:34

    Jesper B: Jag har inte testat MS eller Streamlined. Däremot har jag en Aeron Carbon från typ 2010. Riktigt bra frontbeslag som sitter som “berget”, o det bästa av allt man behöver knappt spänna alls, skonsamt för masten. ProLimit fronten ser snarlik/identisk ut med Aeron, o även den sitter “kalasbra”. Det där 500 kronors beslaget som Bicless länkade till ser rätt likt ut Aeron/ProLimit…

  • jester

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 14:51

    Streamlined var en j-vla pina, både att ställa in och fysisk smärta när man klämde sig så blodet forsade. Men när allt fungerade så var den outstanding, men jag bytte till Maui Sails, som i mitt tycke funkar nästan lika bra.
    Men dom nya med rep och cleats ser ju ut som dom löst problemet… Så nästa gång det är aktuellt (är just nu surftrött) så får vi se om det inte blir Streamlined igen…

  • sailortrash

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 18:05

    Alltså streamlined verkar lite risky, har hört om folk som surfat av hela stycket På formula., utöver allt strul med passformen. Klart att plast inte är lika styvt som alu. Borde det inte finnas ngt vettigt kolfiber stycke därute…

  • ola-h

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 07:26

    Det är konstigt att det skall vara så svårt att göra ett riktigt bra frambeslag. Jag är lite anal när det gäller mina bommar och har ett gäng gamla Hot Sails Maui som är superlätta och styva och har “klassisk” böjkurva men tyvärr inte görs längre. Dessa är alla omgreppade många gånger, men de håller än. Men Hots beslag var ett skämt så jag har provat en del andra. Som Jeppe säger, Mauisails gör jobbet, men det känns rätt otidsenligt med shim för rdm och så är det tungt också.

    Mitt favvobeslag kommer faktiskt från en Fiberspar generation 1. Supergammalt (90-tal) utan “leder” bara en platsflapp runt masten. Jag har moddat det lite så det sitter som rdm utan shim. Grymt lätt och faktiskt distinktare känsla än Mauisails. Jag vet att tidiga Aeronbommar hade ett liknande, men jag har inte lyckats hitta något. Om någon har ett sådant liggande, hör av er.

  • sailortrash

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 07:40

    @Ola H. 728724 wrote:

    Mitt favvobeslag kommer faktiskt från en Fiberspar generation 1. Supergammalt (90-tal) utan “leder” bara en platsflapp runt masten.

    det där beslaget låter som ett jag har på en gammal NP wave bom. Det sitter som berget och strular aldrig och har som plastflappar som överlappar runt masten. jag vet inte hur gammal bommen är men helt klart från tiden innan jag vindsurfade, skulle tro tidigt 2000 eller äldre. om det är några ledtrådar för ngn så är rördiametern typ 33 mm och pinlockvarianten ser ut som ngn tidig variant av moderna enkelpin. ser heller inte ut att hört talas om rdm…

  • the_novice

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 10:01

    Streamlined beslaget känns ju som en ren skrivbordsprodukt, man undrar om de ens testseglat med dom innan produktion….
    Tyg remmar som glider, eller går av, samt små skruvar gängade direkt i aluminium som ärgar i saltvatten…

    Mausails beslaget är mera traditionellt och gör ju jobbet även om det kanske sviktar lite.

    Severnes bommar och beslag är riktigt bra i slalom/Formula storlek (SDM). Har inte själv testat deras renodlade RDM beslag.

  • snaffe

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 10:01

    Jag hade en Aeronbom och var inte direkt imponerad av frontbeslaget. Tycker Mauisails är bättre. Smaken e som baken.

  • torvik

    Medlem
    29 oktober, 2014 vid 15:30

    @sailortrash 728725 wrote:

    det där beslaget låter som ett jag har på en gammal NP wave bom. Det sitter som berget och strular aldrig och har som plastflappar som överlappar runt masten. jag vet inte hur gammal bommen är men helt klart från tiden innan jag vindsurfade, skulle tro tidigt 2000 eller äldre. om det är några ledtrådar för ngn så är rördiametern typ 33 mm och pinlockvarianten ser ut som ngn tidig variant av moderna enkelpin. ser heller inte ut att hört talas om rdm…

    jag har också en sån NP. tror den är från 97 eller så? den heter freeride duogrip 140-190..rören är som sagt jätte tjocka. har haft den på annons, för 200kr. så om ingen vill ha den så kapar jag upp den till easy riggs. och då säljer jag fronten för en hundring…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing DIY: Fixa till din glappiga bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.