Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Another segellinjethread

  • Another segellinjethread

    Publicerad av consigliere på 27 juli, 2014 vid 23:23

    Eftersom jag googlat som satan och även sökt i forumet och inte hittat något riktigt bra svar så tar jag mig friheten att starta en till tråd i ämnet istället för att dra upp någon gammal tråd.

    Jag sitter på två stolar. har två gamla 6.6 och 7.4 segel som jag håller på att fasa ut. 6.6an är nu utbytt mot 6.5 Sailloft Cross och den tror jag att jag kommer bli nöjd med. Jag tror inte att det blir mitt största segel och har kvar 7.4an tills jag har råd att byta upp mig.

    Nedåt sitter jag på en Sailloft Curve… som ju inte är ett freeridesegel direkt men jag tror att jag kan med lite trim kunna få min 6.5a cross och 5.6 curve att bli en bra bas för resten av min segellinje.

    Jag väger 70kg. Har nyligen införskaffat ny bräda 114 liter som gillar segel mellan 4.7 och 7.9. Sitter med 3 varav 2 vettiga master på 400(65%) och 430(80%). Surfar mestadels östkusten. Ur ekonomisk aspekt försöker jag nöja mig med fyra aktiva segel till en början.

    Hur ska jag bygga vidare? Jag känner instinktivt att jag bör börja med något under våg5.6an… men vad? Om jag nu kör sailloft… är det skruvat att blanda in andra märken eller ska jag fortsätta på samma (typ quad?)

    Min 7.4a är helt ok men masten är tung och inte så bra samt bommen suger. sedan har ju seglet en 11 år på nacken även om det är sparsamt använt. SÅ förr eller senare kommer jag säkert lyfta bort den ur linjen också. Hur följer jag då bäst upp från mitt Cross 6.5. Tanken med det seglet är att det ska bli mitt stora segel. 7.5 cross känns naturligt steg men är det tillräckligt stort? 8.0 som finns i samma serie är ju utanför brädans rekommendationer. Byta märke? En 7.5a kan jag förmodligen rigga på min bästa 80%mast… Blir det större kanske jag behöver ny mast alt förlängare… alltså en sån där riktig mastförlängare inte bara en lång mastfförlängare. Självklart funderar jag ju över råden man får gällande RDM och SDM på stora segel… Var går gränsen?

    skrellet svarade 9 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • billie

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 07:06

    Kan du dra rigg smärtfritt med stort segel och brädan är ca: 70 cm vid så ta 8 noll.

  • ramrob

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 07:19

    Jag(67kg) har själv en Sailoft Traction 7,5 som är ett utmärkt segel för tidig planing och freeriding i lättare vindar och som jag tror skulle passa dig och din Cross perfekt. Jag valde Traction efter att har haft ett antal segel på 8,0-8,4; (de var för det mesta bara tyngre/större/bökigare, men planade inte tidigare) och är mycket förtjust i den – tidig planing, lätt känsla, lätt på brädan och i manövrar.
    Tror inte att du behöver mindre än 5,6 på din Cross – brädan blir för stor när 5,6an ballar ur.

  • claesa

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 07:22

    Lite svårt att se varför du skulle behöva så stora segel när di väger så lite. Men om du är i stockholm så har jag förstått att för att komma ut överhuvud taget så krävs i det närmaste formulakit. Känns spontant som att du behöver ett 4.7 mer än 8.0. Spara 7.4 och se hur ofta du får användning av det.

  • consigliere

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 21:20

    Så 4.7 är nästa steg under min Sailloft Curve 5.6. Personligen hade jag gissat att det skulle vara ett för stort hopp. Men jag frågar ju för att jag inte har koll. 🙂

    Ja det där med cambers ja… När det väl blåser så dåligt så man måste hänga på ett stort segel så åker jag ju mest fram och tillbaka och försöker komma upp i planing så man kanske inte behöver ett supersmidigt segel då. Hur mkt svårare är det att jippa med cambers?

    Törs man säga att ett Traction 7.5 motsvarar ett Cross 8, när det gäller drag och planing?

    Varför skulle mindre än 5.6 på en 114L vara dumt? Jag har ingen mindre bräda och jag kommer vara ute i vindar där 5.6 är överriggad. Har förövrigt varit ute med min 135L i vindar då 5.6an varit överriggad så den logiken förstår jag inte riktigt.

  • gustav1980

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 08:25

    Svar på ett par frågor:
    Inte ett dugg besvärligare att jippa med 2 cambers såvida allt är rätt riggat och mast/ segel matchar varandra. Har till denna säsong gått från V-type till 2xc (liknande segel men den skillnanden att 2xc har cambers) i motsvarade storlek och märker ingen skillnad i jippen. Fullcambrat kan jag inte uttala mig om.
    Däremot är det lite, med betoning på lite, besvärligare att rigga och vattenstarta med 2 cambers tycker jag.

    Stor bräda i kombiantion med små segel och stark vind brukar kunna bli bångstyrigt och väldigt otrevligt. Jag gillar det inte alls och skulle aldrig segla 5.6 med 135 liters bräda. Däremot kanske det funkar mindre dåligt för en lättviktare som kör 5.6 när det bara blåser 8 m/s och vattnet är relativt lugnt.

  • ramrob

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 09:45

    Håller helt med Gustav1980. Jag är vet inte måtten på din Exocet 114 (min är på 117L och har måtten 244X69) men om den är ca 69cm bred och det är mer vind än 5,6an tål, då kommer den (med din kroppsvikt) att vara svårt att hålla nere in vattnet och blir “vild”. En annan sak är att om du sätter på en fena anpassad till tex. 4,7, kommer du att få fensläpp pga brädans bredd i aktern (sk one-foot-off mått). Crossen är en bekväm och skön bräda, även när det blir grövre sjö, men 114 är inte en hårdvindsbräda för 4,7 förhållanden för oss lättviktare (jag använder min 117 i lättare/mellanvinds förhållanden med 7,5/6.5, 5,8 mera sällan).
    Kan också nämna att man har inte så stor användning för småsegel i freeriding sammanhang här i Sverige. Av 51 dagar på vattnet 2013 använde jag 7,5 21 ggr, 6,5 11 ggr, 6,0 12 ggr och 5,0 3 ggr, fördelat på 3 brädor på 118/100/76 liter – och jag bor på västkusten.

    Sailoft Traction segel tillhör kategorin “power sails”, som är gjorda för mer bottendrag i förhållande till storlek. Därför kommer en Traction 7,5 att motsvara en 8,5 – 9.0 8 (beroende på vilket segeltyp men jmfr med) utan de nackdelar som de stora segel har (se mitt tidigare inlägg, läs info på SurfSpot). Större betyder inte alltid mer power! Baksidan är att Traction har inte samma stabilitet i hårdvind som en fullcambrat, men inte som det är något problem. Och ta vara på den fördel din kroppsvikt ger dej och inte belasta brädan med en tung rigg – så kommer du att plana tidigt.
    Hoppas detta hjälper.

  • consigliere

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 10:15

    Låter som traction 7.5 blir kanon då… Synd bara att jag troligtvis måste ha ny mast också. Sdm är krav för segel med cambers va?

    Min exocet cross 114 är 114 L 243x67cm. Med 4,7 segel trodde jag man kunde köra 29cm fena… Vilket jag fick med vid köp. MEN det kan nog vara såhär också… Alla de gånger jag känt mig överriggad kan ha att göra med bristande rutin och en rädsla för krafterna. Då jag oftast är skälv på min spot så har jag ingen att snegla på heller. Men min sub70 vikt gör det också lättare att plana med mindre och jag har oftast tänkt att jag ska rigga så litet det går så länge som jag planar.

    Sedan är det lustigt det där med att ni upplever det stökigt med litet segel på stor bräda. Har själv aldrig tänkt på det. Däremot tänker jag ofta att det är jäkligt vingligt med stort segel på liten bräda 🙂

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • ramrob

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 14:42

    Ja, Traction vill ha en SDM mast. Det finns få cambersegel som är sydd för RDM – och de är i mindre storlekar.
    Det finns en idealsegelstorlek för varje bräda för att få “the sweet spot”, och så finns ett register +/- som funkar. Du har rätt att det känns vingligt med stor segel på liten bräda, och om du går över en visst storlek, så vinner du ingenting. Och det är inte att segel- brädkombinationen i sig som blir stökig när du väljer ett litet segel på en stor bräda, det är att man väljer ett litet segel när vinden är stark och då blir brädans storlek för stor för den stökiga sjö, och hög hastighet, som uppstår under de förhållanden.
    Tittade på dina bilder på seglet och det ser ut att vara rätt riggat men att den nedersta lattan har för lite spänn. Det ska gå att spänna mer för att få bort vecken.

  • consigliere

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 21:01

    @RamRob. Precis… Problemet är bara att den spänner på sista varvet och sen säger det klick och så spänner den på sista varvet igen. Som om den är max utspänd och hackar tillbaka när gängan tar slut. Sjukt irriterande. Får åka tillbaka till Surfspot efter semestern så får de fixa för jag vill inte försöka mig på en egen reparation och eventuellt sabba någon garanti eller motsvarande.

    Angående storlekar bräda och segel: Tror kanske att jag köpt en bräda som ligger för nära min stora bräda i storlek. Borde nog ha köpt något mindre ändå. Den lilla är roligare och kommer igång i planing nån m/s efter den andra med samma rigg. Grejen är den att imorgon har jag fortfarande bara två brädor och då ska det blåsa 10(15) Och då blir nog min 5.6a för stor i alla fall kanske.

    Sumpade en fena idag. sjukt irriterande. Jag tror att skruven var för kort för den flög av i ett tånghav. Kände ivarje fall ingen bottenkänning och sedan en fet spinout. Det ger mig 44 eller 29cm till morgondagen. Det positiva i att skruven var för kort var väl iofs att fenboxen ser intakt ut. Eller ska man oroa sig ändå att det kan ha blivit en läcka?

  • ramrob

    Medlem
    31 juli, 2014 vid 06:57

    Du gör rätt i att åka tillbaka till SurfSpot med seglet – ngt är fel. Och tar med din mast så att de kan utesluta det som felkällan.

    Du har rätt i att brädorna kanske ligger lite för nära varandra i storlek (jag går ner från min lättvindsbräda till en 63cm bred 100L freeride när vinden går över 7-8m/s). Vet inte hur lättplanat din X-Cite 135 är, men i de storlekar behöver de power för att “bryta loss” de. Tror att du ska vänta med att göra någonting åt brädorna tills du har ordnat med en ny segel till “den stora” och ser hur det blir. Du har bra grejor och om det känns som om du vill ha ngt mindre, finns det en uppsjö av mindre brädor här på Köp & Sälj till bra priser.
    Din 5,6an borde inte vara för stor för 10m/s. Om du har rätt nerhal borde den klara mer än 10m/s – och du kan alltid dra mer uthal om det känns tungt.
    Man borde mäta hur djupt skruvhålet är i fenorna (mät från anläggningsytan på brädan när fenorna sitter i fenboxen) med en skjutmått för att veta rätt skruvlängd för varje bräd/fenkombination. Det är farligt att tappa fenan, speciellt om man är ensam och när det är kallt! Det är sällan att fenboxen rycker när du kör på ngt om du inte har hög fart och föremållet är solid (läs sten).
    Och om du har tång/sjögräs där du kör – köp en weedfena! Det är förödande för tidig planing att få även lite gräs på fenan. En weedfena är oxo snällare om du kör på ngt.

  • canoya

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 12:25

    Om du ändå tänker skaffa en mindre bräda på sikt så tycker jag gott du kan skaffa ett mindre segel redan nu och börja använda på din 114-litersbräda. Med den mindre fenan du har borde det iallafall bli mer hanterbart än med ett 5,6 som börjar bli för stort. Om brädans rekommenderade segelrange sträcker sig från 4,7 så kommer det att funka hyggligt och ge dig segling när du annars bara fått antingen stå på stranden och titta på eller kämpa och slita med för stort segel.

  • consigliere

    Medlem
    4 augusti, 2014 vid 14:08

    @canoya 725678 wrote:

    Om du ändå tänker skaffa en mindre bräda på sikt så tycker jag gott du kan skaffa ett mindre segel redan nu och börja använda på din 114-litersbräda. Med den mindre fenan du har borde det iallafall bli mer hanterbart än med ett 5,6 som börjar bli för stort. Om brädans rekommenderade segelrange sträcker sig från 4,7 så kommer det att funka hyggligt och ge dig segling när du annars bara fått antingen stå på stranden och titta på eller kämpa och slita med för stort segel.

    Låter klokt och det är lite så tankarna går även om priolistan toppas av Traction 7.5 innan dess. Men när höstvindarna och höstlönen kommer så går jag på din linje canoya.

    EDIT: Traction 7.5 inköpt och Cross 6.5 blev ett garantiärende så jag fick ett nytt.

  • skrellet

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 17:52

    Lånar tråden för liknande fråga:
    Har endast traction 7.5 till min ahd freerace 145l (82 bred) och börjar känna mig lite begränsad, väger närmare 110 kg med utr, kör söder om sthlm. Känns läskigt att dra ut när de blåser 10 m/s (kan ej vattenstarta) och planar lite för sällan i 6-7 m/s. Funderar på 2 alternativ för att komplettera garderoben med 2 segel/riggar till, antingen ett traction 8.5 och cross 6.5 eller traction 9.5 och cross 6.0, båda traction-seglen funkar på min bom+mast och cross blir en ny rigg oavsett så ekonomiskt är skillnaden marginell. Är 8.5, 7.5, 6.5 onödigt tajt linje så att den andra ger större register men ändå lagom steg? Eller är hoppet till 6.0 resp 9.5 från 7.5 för stort? Tacksam för välbehövlig input!

  • magtve

    Medlem
    5 november, 2014 vid 19:00

    6.0 -7.5 – 9.5 ville jeg valgt, gir deg nok overlapp og bedre register. 🙂

  • skrellet

    Medlem
    5 november, 2014 vid 21:17

    Tack för input MagTve, ja jag är inne på >9 som största segel, men är mer oklar över 6.0 eller 6.5, vill gärna kunna använda de minsta seglet hyfsat ofta för å träna vattenstart mm å då kommer jag ut oftare med 6.5, de vindar som kräver 6.0 istf 6.5 lär jag knappt våga köra i ändå.

    Jag läser på http://www.sailloft.de/cms/en/products-2/sails/cross/ att “the smaller sizes, 5.5 and 6.0, the Cross, with its 5 battens, is ideally suited to the heavier free ride windsurfer”, kan någon förklara varför 5 lattor (till skillnad från 6?) är “ideally suited” för just tunga surfare?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Another segellinjethread

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.