• Publicerad av alexa på 23 juni, 2005 vid 13:28

    Hej goot folk!
    Om man måste välja barnrigg mellan Barnrigg PowerKid, Barnrigg Teach och Gun’s kid så vad skulle man välja? Har någon erfarenhet av någon av dem? Grabben ska göra sina första steg. (Micro Freak och Micro SO är inte aktuella just nu frown.gif )

    Tack.

    ozman svarade 18 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • canoya

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 08:53

    Jag har varit riktigt snål och tillverkat seglet själv. Jag köpte ett 40 mm avloppsrör på Coop för 100 kr (2 m långt) ock använde vanlig byggplast som segelduk. Mastfickan tejpades på plats med dubbelhäftande matt-tejp och 3 lattor tejpades på plats med silvertejp. Jag hade en liten bom med tunnt grepp liggande som jag anpassade seglets bomlängd efter. Hela riggen väger nog inte mer än 3-4 kg och kan lätt dras upp av en 4-åring. Seglet funkar förvånansvärt bra och twistar i akterliket nästan som ett stort köpesegel.
    Funkar bra för att låta barnen göra de första försöken med om man inte vill lägga ut tusenlappar utan i stället komma undan med någon hundring. Dessutom är det rätt kul att leka segelmakare och lära sig lite om hur mastkurvan påverkar seglets form osv. Jag tror att jag ägnade ca 3 timmar åt att klippa plast och tejpa för att få till ett fungerande segel. En bred bräda är att rekomendera så att det går att kliva runt lite på däcket utan att det blir för vingligt. Det är också bra att binda en lång lina i brädan så att man kan dra tillbaka den lilla seglaren i stället för att gå eller simma bredvid. Barnen har även testat lite skatesurf med denna rigg och tyckte det var kul.

  • mes

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 09:50

    Har oxå funderingar men har ett par år på mig. Jag tänkte göra en skitsimpel bräda till att börja med, ganska platt och bred och kort, behöver ju bara flyta i princip…och så klabba på ett liggunderlag på ovansidan. ska göra en ritning i cad först (lite kul måste man ju ha…). budget max 800 kr. kanske kan jag klippa ner ett gammalt junksegel till ett barnsegel. om man klipper en 5.0 på halva masthöjden och syr om underliket eller tejpar det så borde man få ett lagom litet segel…kul vinterprojekt! något för Gurra1978…;)
    smile.gif

  • thomme

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 18:15

    Jag har slaktat gamla dacronsegel, ta så mycket jag vill ha i toppen, kapar loss skot och nedhalshorn ( förstärkninhgarna ) och lite av under liket och mäter upp så bommen hamnar på rätt höjd för den lille. Fäster sedan underlik och förstärkningarna med dubbel häftad tejp och kollar så allt blir bra och passar mast och bom innan jag syr på vanlig maskin.

    Som mast använder jag en gammal avbruten carbon mast och bom har jag köp på vindsurfing.se ( ett prov ex ).

    Det första blev för stort för 3 åringen så jag fixade till ett mindre.

    Brädan är min gamla dingade och delaminerade race bräda ( 270 x 72 cm )från 99 som jag satt in en centrum fen box på.

  • ozman

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 20:18

    Snygg bild Thomas! Det ser ut som en lagom stor sjö dessutom cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.