Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Kode Wave

  • Starboard Kode Wave

    Publicerad av hanlar på 29 augusti, 2014 vid 04:40

    Jag har starka funderingar på att skaffa en Kode Wave 2014. Är det någon som har eller har testat en sån? Det jag ställer mig frågande till är bland annat varför Starboard har kvar twins när i princip alla andra gått över till andra fenlösningar(eller?). jag kör en trifin idag som känns okej tycker jag. Först gillade jag inte att den inte gick att köra med så mkt bakfotstryck som man är van vid, men jag ändrade körstil och satte en större centerfena vilket hjälpte en del.
    Hur är en twin att segla? jag har aldrig kört nån. Seglar man den med mer eller mindre tryck på framfoten jämfört med trifin? Funkar den allas för bump and jump eller är den hopplös på att segla rakt fram?
    Starboard kommer ju med trefening på Kode FreeStyleWave till 2015 så man kanske ska vänta..

    jonteasu svarade 9 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • jonteasu

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 08:36

    Jag körde på en 72l Kode i Pozo 2 veckor i början på sommaren. Tyckte den var riktigt go! Snabb bräda som var bra att hoppa med, och även bra på att rida vågor. Upplevde den som lätt att hålla farten i bottensvängen och lagom lös i toppsvängen. Har beställt en 82l Kode 2015 som kommer nu till hösten. Har testat att köra min 82l Quad 2014 som twin men inte alls fått samma egenskaper som det jag gillade med Koden, men det är ju en helt annan bräda och föredrar den som quad.

    Fenor hit och dit, antal lattor. Det är inte riktigt genom de måtten man mäter en bräda eller ett segels egenskaper. Starboard har en grym bräda som är twin, ska de skrota den bara för att den är inne med tri fin nu? Det är som att stirra sig blind på hårdvara specifikationerna när du ska köpa en ny mobil.

    Ska du bara köra bump and jump så kan du ju använda den som single fin. Vet inte vad du ska med massa fenor till om du inte ska rida vågor. Låter ju som du egentligen borde köpa dig en freestylewave och inte en renodlad vågbräda.

    Du får väga in i mitt svar att jag inte är objektiv. Dock så är det nog ingen på konfen som sitter inne med mer eller mindre kunskap som är det.

  • hanlar

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 10:00

    Nä det var väl så jag resonerade med mig själv. Allt hänger på hur brädan uppträder inte vad som är hippt för tillfället. Jag gillar att den förmodligen är bra att hoppa med också. Jag kör en del vågor men jag gillar den svängiga känslan av flerfening även i bump&jump. Även jag är snabb i svängarna. Det blev en kode. Tackar för input!

  • jonteasu

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 10:29

    Alright, du kommer säkert bli nöjd med den då! Jag väntar ivrigt på att min ska dyka upp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Kode Wave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.