Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ezzy Elite & HSM Qu4d?

  • Ezzy Elite & HSM Qu4d?

    Publicerad av jeppepeppe på 24 februari, 2015 vid 07:05

    Tänkte köpa ett nytt (beggat) 5.3 segel i närtid. Någon som har erfarenhet av Ezzy Elite och HSM Qu4d och kan uttala sig?

    Tack på förhand!

    jesper-b svarade 9 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jopi

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 18:28

    Ezzy Elite har jag koll på i alla fall. Ingen större skillnad på 2013, 2014 och 2015 i mitt tycke, men Elite v.s. Panther var ett lyft.
    Sjukt stabila segel (säger iofs alla om “sina” segel) och toppkvalitét på material och sömmar. Fördel med rätt Ezzymast då det finns nedhalsguide, men funkar såklart annars också. Förutom NoLimitz master som verkar vara det enda som inte presterar så lysande.

    Nästa års Taka kommer nog bli riktigt nice också…

  • alexasu

    Medlem
    28 februari, 2015 vid 12:37

    Varför står det mellan just dessa två modellerna? Jag har inte seglat dem själv, men de ser väldigt olika ut på stranden…

  • jeppepeppe

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 06:57

    Fick bra erbjudande på båda två och har kört Ezzy Wave Panther III innan. Provade Elite och tyckte om det, bra vindregister och stabilt. Dessutom tycker jag om den solida kvalitetskänslan hos Ezzy!

    Tror att det passar bra för mina ändamål, dvs mestadels Vättern, några turer till västkusten och några resor till vågställen (Maui/Kap Verde).

  • jesper-b

    Medlem
    1 mars, 2015 vid 16:18

    Vill du provsegla QU4D så kan jag du låna ett demo av mig. Har ett 5.2 demosegel liggande (har demo för utplåning även andra storlekar och modeller). Går självklart att skicka och frakten drar vi av vid eventuellt köp!

    Har inte seglat Ezzy på många år men misstänker att det är stor skillnad i känslan mellan de två seglen du nämner. Vill du veta vad jag tycker om QU4D, kolla

    http://jeppessurfnotes.blogspot.se

    /JB

  • jeppepeppe

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 06:53

    Schysst Jeppe, tänkte faktiskt provsegla ett i morgon, är på Maui nu och tänkte prova innan jag bestämmer mig. Tradevindarna kom äntligen tillbaka idag!

    /Johan

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 07:32

    Så, du startade hela den här tråden bara för att i slutändan skriva att “jag är på Maui och nu kom tradevindarna tillbaka”. Fy på sig.

    :cool2:

  • jeppepeppe

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 00:07

    Helt rätt, tyvärr slet det sig. De vill inte riktigt komma igång idag, så jag får väl ta en tur med surfbrädan istället… 😉

  • pedersen

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 07:26

    @Jesper B 731232 wrote:

    (har demo för utplåning även andra storlekar och modeller).

    /JB

    Gillar att du har modeller för utplåning. Har lyckats med en reva då och då, men aldrig utplåning 😉

  • jopi

    Medlem
    4 mars, 2015 vid 15:53

    Kanske menade
    “har demo för utplåning av även andra storlekar och modeller”

    Hotsails world domination….

  • jesper-b

    Medlem
    5 mars, 2015 vid 11:29

    Vilka roliga tolkningar… men nej det är nog enklare att utplåna ett enstaka HSM-segel än att de skulle ta över världen. För det förstnämnda krävs bara en massa materiell förstörelse (ja kanske lite mental också eftersom riktigt bra segel lever kvar i minnet). Men att HSM skulle utplåna andra märken är nog ganska otänkbart. HSM saknar helt den typ av business-logik som krävs för att tillverka, distribuera och marknadsföra tillräckligt mycket för det. Dessutom gillar de inte “mainstream designer. Istället har de en fanatisk förtjusning över nya idéer, specifika och extrema designer och konstruktioner som visserligen uppskattas av många men svåra att inordna i ett effektivt affärs- och marknadsmässigt system. Jeff brukar säga att han hellre skulle försörja sig som lokal segelreparatör än att börja utveckla segel utifrån en marknads/affärslogik.

    Men samtidigt: Den enas död är den andras bröd. Se bara på hur te x Goya tagit över typ 75% av alla fd NP-sponsrade vågselgare. Eller hur Gastra och Severn tagit över en hel del fd NP-raceseglare. HSM är inte helt missgynnade av samma utveckling…

    Skitsamma, det ser ut att bli en fin helg på eller i vattnet!

    /JB

  • doffe

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 10:39

    NP har ju ändå de tre raceseglarna som räknas i sitt stall så de bryr sig nog inte så mycket om nu några amatörer byter till annat. Kolla bara nya EVO 7 vem vill inte ha det hellre än något annat kanske? Om inte lider man nog av stark självförnekelse 🙂
    @Jesper B 731301 wrote:

    Vilka roliga tolkningar… men nej det är nog enklare att utplåna ett enstaka HSM-segel än att de skulle ta över världen. För det förstnämnda krävs bara en massa materiell förstörelse (ja kanske lite mental också eftersom riktigt bra segel lever kvar i minnet). Men att HSM skulle utplåna andra märken är nog ganska otänkbart. HSM saknar helt den typ av business-logik som krävs för att tillverka, distribuera och marknadsföra tillräckligt mycket för det. Dessutom gillar de inte “mainstream designer. Istället har de en fanatisk förtjusning över nya idéer, specifika och extrema designer och konstruktioner som visserligen uppskattas av många men svåra att inordna i ett effektivt affärs- och marknadsmässigt system. Jeff brukar säga att han hellre skulle försörja sig som lokal segelreparatör än att börja utveckla segel utifrån en marknads/affärslogik.

    Men samtidigt: Den enas död är den andras bröd. Se bara på hur te x Goya tagit över typ 75% av alla fd NP-sponsrade vågselgare. Eller hur Gastra och Severn tagit över en hel del fd NP-raceseglare. HSM är inte helt missgynnade av samma utveckling…

    Skitsamma, det ser ut att bli en fin helg på eller i vattnet!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    7 mars, 2015 vid 14:18

    @doffe 731312 wrote:

    NP har ju ändå de tre raceseglarna som räknas i sitt stall så de bryr sig nog inte så mycket om nu några amatörer byter till annat. Kolla bara nya EVO 7 vem vill inte ha det hellre än något annat kanske? Om inte lider man nog av stark självförnekelse 🙂

    Jovisst de hankar sig fram, om än med mindre resurser än någonsin. Och visst fasen gör de fina racesegel. Jag har noll koll på de sista 5 dryga årens utveckling på race-sidan, men att många amatör-racare bytt från NP till andra märken beror nog mer på pris än prestanda (och att masterna i alla fall för 5-10 år sedan gick av som stickor). Vad gäller vågsegel skulle jag dock nog vilja påstå att andra tagit över utvecklingsfronten… men jag är ju också extremt partisk i detta såsom nasare för det märke som kanske är längst ifrån NP i fråga hur man tänker vad gäller kommers, innovaton mm.

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ezzy Elite & HSM Qu4d?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.