Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drift launch

  • Drift launch

    Publicerad av maramas på 20 april, 2015 vid 13:13

    Har en bra spot nära sommarstugan som hade varit trevlig att kajta på, däremot så är riggytan ganska dålig (liten och med en del vassa och lösa stenar ovanpå sandstrand), och jag är ofta ensam kajtare där, har sambon med men hon kajtar inte och kan inte hjälpa till vid launch och landning säkert.

    Jag tänker drift launch, men har aldrig testat det innan. Erfarenheter, tips & tricks, big no-no´s, bra videos/guider som ni använt er av?

    _dave svarade 8 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • *********

    Gäst
    20 april, 2015 vid 19:13

    Oh, Det är lurigt, har provat ett par gånger och de gånger det funkat har känts som tur.
    Det kan räcka med ett vasstrå bland linorna för att det skall gå åt…skogen.
    Vi har ett par gånger skruvat ner en hundkrok med en dunk som boj i kabinhaken.
    Sedan ställt upp kiten som på land.
    Det kan också vara besvärligt, vågor kan få kiten att, antingen lägga sig eller lyfta innan man hinner tillbaka:frown:

  • sailortrash

    Medlem
    21 april, 2015 vid 06:37

    jag har också funtat en hel del på det där då jag inte har ngn att kita med i 99/100 fall..det finns ju även en del tyska skumma plastsaker på marknaden för at underlätta självlaunch i trånga utrymmen…men det verkar risky.

    speciellt i onshore..

  • maramas

    Medlem
    21 april, 2015 vid 10:44

    @********* 732251 wrote:

    Oh, Det är lurigt, har provat ett par gånger och de gånger det funkat har känts som tur.
    Det kan räcka med ett vasstrå bland linorna för att det skall gå åt…skogen.
    Vi har ett par gånger skruvat ner en hundkrok med en dunk som boj i kabinhaken.
    Sedan ställt upp kiten som på land.
    Det kan också vara besvärligt, vågor kan få kiten att, antingen lägga sig eller lyfta innan man hinner tillbaka:frown:

    Ja lite så känns det! De videos jag sett på youtube förespråkar att du ska rigga kiten på land, linda upp linorna som vanligt på bommen och sen gå ut med kiten i vattnet, med din leach fäst i öglan du använder när du pumpar kiten. Ute i vattnet ska du backa upwind samtidigt som du lindar linorna av bommen, det ska minimera risken för trassel. När du fått av linorna från bommen så ska du koppla loss din leach och låta kiten driva downwind och sen göra en vanlig water re-launch.

    Låter enkelt i teorin! Men jag är rädd för att linorna ska trassla sig, så det är väl främst här jag är nyfiken på att få lite tips, råd och bra att tänka på. Som du säger så räcker det med väldigt lite skräp som fastnar i linorna för att det ska skita sig. Där jag tänker laucha är det dessutom väldigt långgrunt och det ligger stenar på botten, tills man kommer en bra bit ut. Så oavsett så verkar det som att jag får gå en bra bit för att kunna börja göra en drift launch.

  • maramas

    Medlem
    21 april, 2015 vid 10:45

    @sailortrash 732259 wrote:

    jag har också funtat en hel del på det där då jag inte har ngn att kita med i 99/100 fall..det finns ju även en del tyska skumma plastsaker på marknaden för at underlätta självlaunch i trånga utrymmen…men det verkar risky.

    speciellt i onshore..

    Allt beror ju på stranden du har… jag har problem med att ställa kiten då det ligger en massa stenar och tång på stranden som linorna fastnar i. Jag har testat och det gick “sådär”.

  • ribe68

    Medlem
    21 april, 2015 vid 19:27

    Jag brukar köra het start, lägga lite sand på bak kanten av Kiten då jag lagt den på rygg så att ledingedge ligger från mig. Men det är ganska Risky då du reser upp Kiten och den hamnar i vindfånget, full power. Du ska veta vad du gör. Anledning till att jag gör så är att det finns en pytteliten strandremsa där jag får ner min cabrinha Contra 17m precis mellan två bryggor och kan köra den rakt upp när det är mycket folk på stranden bredvid. Det blir ett sjukt j….. Ryck så man får hålla bommen ifrån sig och släpa med i vattnet samtidigt som man styr upp Kiten. Men testa inte om du inte kört mycket och vet vad du gör. Men sedan får jag simma mycket oxå, så vi har startat Gästrike Kitesimmare på fisboken

  • sailortrash

    Medlem
    22 april, 2015 vid 07:01

    @Ribe68 732268 wrote:

    Jag brukar köra het start, lägga lite sand på bak kanten av Kiten då jag lagt den på rygg så att ledingedge ligger från mig. Men det är ganska Risky då du reser upp Kiten och den hamnar i vindfånget, full power. Du ska veta vad du gör. Anledning till att jag gör så är att det finns en pytteliten strandremsa där jag får ner min cabrinha Contra 17m precis mellan två bryggor och kan köra den rakt upp när det är mycket folk på stranden bredvid. Det blir ett sjukt j….. Ryck så man får hålla bommen ifrån sig och släpa med i vattnet samtidigt som man styr upp Kiten. Men testa inte om du inte kört mycket och vet vad du gör. Men sedan får jag simma mycket oxå, så vi har startat Gästrike Kitesimmare på fisboken

    Och där har vi anledningen till att jag inte kom igång med kite 2008 utan började med V-surf istället….i Sthlm är typ alla spots så som du skriver, och att det finns ngn sand att lägga på kite. Är knappast givet..

    Men nu är jag igång igen, men kommer hålla mig till öppna ytor. Men om man vill launcha från båt är det ju typ samma grej, men får rigga upp, Linda ihop och göra en drift launch från båten..

  • lima-ko

    Medlem
    22 april, 2015 vid 13:49

    Har ni kites med bra säkerhetssystem som flaggar ut på ena framlinan och dödar all kraft i kiten så bör detta kunna göras rätt så säkert.

    Börja med att träna på self rescue med en kompis/passare i lite vind så att ni känner er riktigt säkra på det. Då kan ni lösa situationen om ni skulle få trassel i linorna vid en drift launch på ett säkert sätt. De första gångerna ni testar drift launch kan det också vara en bra idé att träna med en kompis/passare i lite vind.

    Videos som förklarar self rescue;
    https://www.youtube.com/results?search_query=kite+self+rescue

  • pjoter

    Medlem
    22 april, 2015 vid 21:38

    Kaj på kajtech.nu är en hejare på driftlaunch, heter cortex här men vetitusan om han är inne något nuförtiden. maila är lättast eller hitta honom på Facebook.

    Har själv driftlaunchat foil ett par gånger och det har funkat klockrent. Då kan man tillåmed ha den i ryggsäcken ut i vattnet. Har sett till så allt är rättriggat (vilket man alltid gör när man packar ner en foil) å sen är det bara hålla upp kiten så den börjar fyllas lite å börja låta den driva iväg.. på tubar kan det mecka mer då de inte klistrar sig mot vattnet som en foil. Men kolla som sagt med Kaj.

  • maramas

    Medlem
    23 april, 2015 vid 07:28

    @Lima-ko 732282 wrote:

    Har ni kites med bra säkerhetssystem som flaggar ut på ena framlinan och dödar all kraft i kiten så bör detta kunna göras rätt så säkert.

    Börja med att träna på self rescue med en kompis/passare i lite vind så att ni känner er riktigt säkra på det. Då kan ni lösa situationen om ni skulle få trassel i linorna vid en drift launch på ett säkert sätt. De första gångerna ni testar drift launch kan det också vara en bra idé att träna med en kompis/passare i lite vind.

    Videos som förklarar self rescue;
    https://www.youtube.com/results?search_query=kite+self+rescue

    Problemet kan väl vara om linorna trasslar sig på ett sådant sätt att säkerhetssystemet sätts ur spel, jag är egentligen inte så orolig för lite lintrassel sålänge det inte påverkar säkerheten, i värsta fall så får du gå upp och rigga om. Däremot om det trasslar sig så att säkerhetssystemet inte sätts ur spel, då kan det gå illa.

    En variant kan ju vara att linda upp linorna på bommen ála self rescue när du är på land, då kommer kiten vara flaggad när den driver ut från dig, vilket bör vara ganska säkert. Min erfarenhet av self rescue är däremot att linorna har en förmåga att trassla sig ordentligt, men då talar jag iofs om erfarenheter från self rescue på djupt vatten med vågor, strömmar etc. :smirk:

    Risken för problem med bridle snags borde också vara högre om du kör drift launch ála self rescue.

  • maramas

    Medlem
    23 april, 2015 vid 08:25

    @pjoter 732289 wrote:

    Kaj på kajtech.nu är en hejare på driftlaunch, heter cortex här men vetitusan om han är inne något nuförtiden. maila är lättast eller hitta honom på Facebook.

    Har själv driftlaunchat foil ett par gånger och det har funkat klockrent. Då kan man tillåmed ha den i ryggsäcken ut i vattnet. Har sett till så allt är rättriggat (vilket man alltid gör när man packar ner en foil) å sen är det bara hålla upp kiten så den börjar fyllas lite å börja låta den driva iväg.. på tubar kan det mecka mer då de inte klistrar sig mot vattnet som en foil. Men kolla som sagt med Kaj.

    Ska se om jag hittar Kaj! 🙂
    Annars så blir det ut i låg vind och testa på lämplig strand.

  • mikepunisher

    Medlem
    24 april, 2015 vid 05:01

    Vet att Kaj byggde en launchpryl förra året som han testade ute i sin stuga. Där det typ bara är sten. Funkade tydligen klockrent. Vet dock inte om den prylen var skapad för att funka med en Flysurfer Cronix. Han får flika in här själv. 🙂

  • _dave

    Medlem
    24 april, 2015 vid 12:29

    Is it shallow? Drift launching is not so hard but there are other safer methods if you can walk.

  • _dave

    Medlem
    24 april, 2015 vid 12:35
  • maramas

    Medlem
    2 maj, 2015 vid 06:38

    @_Dave 732317 wrote:

    Is it shallow? Drift launching is not so hard but there are other safer methods if you can walk.

    Yes it is shallow. What do you propose as a safer metod than doing a drift launch?

  • *********

    Gäst
    2 maj, 2015 vid 17:32

    Det kan gå såhär med lite oflyt.
    https://www.youtube.com/watch?v=iaD9nZlvItM

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drift launch

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.