Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga detta?

  • Hur laga detta?

    Publicerad av garage på 10 juni, 2004 vid 17:43

    Hej!

    Jag undrar om nån kan hjälpa mig lite, jag har fått en skada på brädan och har nu krafsat bort allt löst och mjukt ur sprickan. Köpte Gelcoat filler och tänkte lägga i men läste sen att det löser upp “skummet” i brädan. Kan nån tipsa om hur man gör, epoxi först och sen gelcoat eller vadå? Se bild nedan.

    Mvh Andreas

    Surfskada%20002.jpg

    big_jeppe svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 17:58

    Hej!

    Jag vet.Ring mig.

    Mats Dalborg

    mdkomposit@telia.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 17:58

    Köp plastic paddings marine epoxi bland lägg i funkar kanon den är även vatten tätt

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 18:10

    Hej igen!

    Mina telfonummer kom inte med förra gånge.Här är dom:

    Tel/fax: 011 60777 Mobil: 073 500 68 82

    Mats Dalborg

    MD Komposit
    Perstorpsvägen 11
    616 33 Åby

    http://www.ebalta.de
    http://www.seal.it
    http://www.usg.com

  • garage

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 19:53

    Hej!

    Tack Mats för grymma tips. Du verkar ju minst sagt ha koll på det här med reparationer, så ni vet det surfers… ring Mats 😉

    Mvh Andreas

  • tsss

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 08:15

    vi andra kan väl få veta vilka grymma tips som du fick??

  • garage

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 08:51

    Hej!

    Behöver du hjälp med din bräda kan du som sagt slå Mats en signal, han kan säkerligen hjälpa dig.

    Mvh Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 18:14

    undrade mest hur han såg på en sån där liten skada? Epoxispackel med mikroballonger?? Men tyckte han man skulle bygga upp själva laminatet med väv igen eller räcker det att bara fylla i hålet.? och det färgade ytskiktet med halkskydd? Hur fick du det snyggt?

    TSSS

  • garage

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 18:44

    Hej!

    Jag fick rådet att laga med vanligt epoxilim i själva hålet så det täcker “skummet” och sen vanligt Plastic padding ovanpå. Finish ägnar jag mig inte så mycket åt för jag bryr mig helt enkelt inte, brädan är från 1999. Jag vill bara slippa laga igen. Hur som helst skall man inte köra på vilken epoxi som helst tydligen och det var en hel vetenskap i sig. Jag tycker du skall ringa om du vill prata lite om det mer vad det gäller finish.

    Lycka till!

    Mvh Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2004 vid 08:33

    tack för svaret Andreas. Då vet jag hur han resonerade.
    (Bra funktion med makro på Digitalkameror verkar det som när man ser din närbild. har just köpt en kamera så jag ska leta fram hur man ställer om till makro.)
    TSSS

  • garage

    Medlem
    12 juni, 2004 vid 08:49

    Tjena!

    Nu har jag lagat, det gick bra vad det gällde epoxilimmet, bara att kleta i och det härda fort och såg bra ut. Spacklet sen var det svåra, det blev skitfult, förmodligen för att man inte kan låta bli att peta och kleta. Men men, jag bryr mig ju som sagt inte om finish, fast kanske lite ändå hehe 😉 Tror det är enklare att fixa finish när det är dags för nästa lager halkskydd så jag lägger det på hyllan så länge.

    Angående kamera så visst är det grymt med macro, men min vägrar att fixa bra skärpa under halvmetern men det räcker ju gott ändå, förmodligen kommer det telefoner med bättre kamera än min IXUS inom kort, men smidigt är det.

    Hur som helst så håller det förhoppningsvis.

    Mvh Andreas

  • daha

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 11:24

    Hej

    Jag fick en nästan identisk skada som Garage igår.
    Så det är väl bara att följa råden ovan…..

    Min fråga är hur man vet att det inte finns någon fukt kvar i brädan innan man börjar fixa ??

    Funkar det med Plastic Padding Marin Epoxi? (Vad är vanlig Plastic Padding ?)

    Mvh David

  • garage

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 12:09

    Hej!

    Ge brädan en fet kyss, med mycket sug i, får du nåt i mun så är det fukt kvar. Om det inte kommer nåt kan man tydligen släppa på luftskruven med så märker du hur pass djup skadan är. Går det lättare att suga då så kan det ha kommit in vatten i brädan. Svårt att veta exakt tror jag.

    Vilken plastic padding man använde hade så vitt jag förstår ingen större betydelse så länge du inte lägger det på “skummet”, EPS eller vad fasen det heter, styren löser tydligen upp det så därför får du lägga på epoxi först. Jag köpte epoxilim på Shell, den skulle tydligen va helt ok.

    Min lagning verkade hålla bra iaf!

    Lycka till

    Mvh Andreas

  • daha

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 12:23

    Hej Igen

    Tack Andreas för kysskursen. blush.gif

    Vet du hur din skada hände, själv fattar jag inte hur det gått till confused.gif

    //David

  • garage

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 15:02

    Hej!

    Min skada hände dumt nog av att mastfoten gick av, eftersom jag precis krokat i och hängde för fullt i riggen för att peta i fossingarna så tryckte jag förlängaren rätt ner i brädan, så enkelt var det.

    Det är inte nån klämskada du fått när seglet legat i vattnet? Förlängare är ju lite kantiga och elaka?

    Lycka till iaf!

    Mvh Andreas

  • big_jeppe

    Medlem
    21 juli, 2004 vid 14:58

    Hej, jag har lyckats sabba en bräda på ett osannolikt klantigt sätt. Jag föll av brädan och lyckades dänga till brädkanten ganska hårt med hängselekroken. Då blev det ett skarpt litet jack i brädan. Kan du ha gjort något liknande?
    Tur för mig att brädan var hyrd och att de bara ville ha 15 Euro för reparationen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.