Wiki Start Wiki Start
NYA Artikel verktyg Visningsalternativ

Wiki Start

Det här är början på en WIKI funktionSurfzone och till en början är strukturen inte klar utan kommer att justeras efterhand beroende på användning och behov. Kom gärna med synpunkter hur den kan förbättras.

Syftet med en WIKI är att på ett bättre sätt ta till vara på kunskapen som vi alla sitter på. Det finns mycket skrivet i forumen men faller lätt i glömska och kan vara svårt att söka reda på.

Principen med en WIKI är att någon skriver en artikel om något ämne ex resmål Maui. En annan har kanske något mer att tillägga eller vill ändra något och då görs det direkt i artikeln. Det finns tillgång till historik över de ändringar som har gjorts och av vem. Det kräver självklart hänsyn och respekt vid ändringar och missbruk leder till avstängning direkt.

Att skriva en WIKI artikel är inte så mycket mer komplicerat än att skriva ett inlägg men det finns några saker att tänka på så läs gärna igenom manualen innan ni skriver något (tar max 1 minut).

WIKI Manual

Medarbetare: Steffo
Skapad av Steffo, 2007-08-13 at 13:46
Senast ändrad av Steffo, 2007-09-19 vid 20:53
17 Kommentarer , 7799 Visningar
(Artikeln Skyddad)

Artiklar i Wiki Start
Det finns 34 artiklar i Wiki Start.

B

E

H

K

L

M

M (fort.)

N

R

S

S (fort.)

T

U

V

W

Ola_P
Super Moderator

Ola_Ps avatar

Reg.datum: Oct 2000
Aloha Power: 48
Ola_P is a jewel in the rough Ola_P is a jewel in the rough
Sv: Wiki
2007-08-27, 19:17
Kanske använda textile eller markdown i wikin istället för bbcode? Ger ju lite mer möjlighet till välformaterade artiklar.

Genväg i forumet för att lägga till artiklar i wikin hade också varit najs. Klickar man på länken så får man upp en ny wikipost i redigeringsläge med forumpostens innehål i...
Bilder: http://flickr.com/photos/olapersson/
Blog: http://olapersson.se/ & http://olapersson.se/category/surf/
Vågis säljes: Goya Custom Wave 68, i fint skick. Skicka PM för mer info.
Senast redigerad av Ola_P den 2007-08-27 klockan 19:20.
Ola_P besöker inte forumet just nu  
Steffo
Administrator

Steffos avatar

Reg.datum: Aug 1999
Blogginlägg: 5
Aloha Power: 10
Steffo is a jewel in the rough Steffo is a jewel in the rough Steffo is a jewel in the rough
2007-08-29, 10:01
Textile och markdown vet jag inte vad det är men jag håller med om att en bättre editor hade varit bra.

Du menar en "Skapa Wiki sida av inlägg" länk, bra idé.
Steffo besöker inte forumet just nu  
Knatte
Steffoholic

Knattes avatar

Reg.datum: Sep 1999
Aloha Power: 54
Knatte is a jewel in the rough Knatte is a jewel in the rough
2007-09-07, 15:41
Nu har jag påbörjat min WIKI på windsurfingens historia, som jag kommer bygga på i olika omgångar
Verkar det vara en lagom nivå på denna ??
På knatteproduktion hittar man filmer/bildspel och foto, på vindsurfing och annat kul.
Knatteproduktion
Knatte besöker inte forumet just nu  
Steffo
Administrator

Steffos avatar

Steffo is a jewel in the rough Steffo is a jewel in the rough Steffo is a jewel in the rough
2007-09-12, 20:50
Ursprungligen postat av Knatte
Nu har jag påbörjat min WIKI på windsurfingens historia, som jag kommer bygga på i olika omgångar
Verkar det vara en lagom nivå på denna ??
Den e grym.
Knatte
Steffoholic

Knattes avatar

2007-09-13, 18:14
Tackar

Nu har jag lagt upp den på två avsnitt /inlägg för att fixa till bilderna. Jag har lagt upp några bilder som attachment och länkat in dessa i texten. Men när jag lade upp attachmenen så hamnade ju dessa längst ner som en dublett.
Så jag har länkat dessa(bildadressen) in på rätt plats i texten.
(Men taget bort attachmentet längst ner på sidan. Hoppas att alla bilderna syns i texten nu. Funkar på min dator i alla fall..)
På knatteproduktion hittar man filmer/bildspel och foto, på vindsurfing och annat kul.
Knatteproduktion
Steffo
Administrator

Steffos avatar

2007-09-13, 20:38
Det finns inga bifogade bilder alls nu.
Jag ska försöka fixa till så att bifogade bilderna inte dyker upp längst ner, det borde vara enklast.

Jag skapade en bok som heter Vindsurfingens historia och flyttade in del 1 och 2 i boken. Ditt andra inlägg bröt jag loss så att det blev en egen artikel.

Observera att det är bara det första inlägget som blir formaterat som ett WIKI dokument.
Steffo
Administrator

Steffos avatar

2007-09-13, 20:46
Jag ändrade lite bland rubrikerna och de fyra första använder sig nu av en h3 tag och därmed så skapas automatiskt en meny.
Eftersom det finns två dokument i boken så dyker även del 2 upp automatiskt.
Knatte
Steffoholic

Knattes avatar

2007-09-13, 20:56
Bra jobbat med indelningen!

Jag ser fortfarande bilderna på min dator
Vet inte om du har ändrat någonting eller om det är något cachat bildminne som jag ser??
Du kan väl hojta till om det är så och att jag behöver lägga in bilderna igen.

Och om så är fallet, när du tar bort bilderna i nederkanten funktionen.
Problemet med dubbletterna i nederkant, är ju att jag inte får plats med många bilder innan det blir fullt + att det ser halvsnyggt ut
Knatteproduktion
Steffo
Administrator

Steffos avatar

2007-09-13, 21:09
Det finns inga bilder bifogade i artikeln så det måste vara något som du har i din cache. Dom inlänkade bilderna ser jag däremot.
Knatte
Steffoholic

Knattes avatar

2007-09-13, 21:20
Ursprungligen postat av Steffo
Det finns inga bilder bifogade i artikeln så det måste vara något som du har i din cache. Dom inlänkade bilderna ser jag däremot.
Ok!
Då avvaktar jag tills du ger klartecken, för att dubletterna i nederkant kommer försvinna via dina handgrepp?? Tills dess filar jag bara på texten och inte pytsar in mera bilder..
Alternativet är ju att jag lägger alla bilder i Surfzone's galler och länkar därifrån? Nu är det ca 50% bilderna som är länkade från mitt galleri där. Då är dessa ju skyddade från yttre påverkan på WWW. i alla fall tills jag tar bort dessa av misstag
Knatteproduktion
Steffo
Administrator

Steffos avatar

Sv: Wiki Start
2007-09-22, 08:54
Nu är bild dubbletterna borttagna.
Knatte
Steffoholic

Knattes avatar

2007-09-22, 17:54
Ursprungligen postat av Steffo
Nu är bild dubbletterna borttagna.
Kanonjobb av dig Steffo!!
Knatteproduktion
Ola_P
Super Moderator

Ola_Ps avatar

Reg.datum: Oct 2000
Aloha Power: 48
Ola_P is a jewel in the rough Ola_P is a jewel in the rough
2007-09-27, 19:37
Jepp, skapa wiki av sida var det jag menade. Korrekt uppfattat.

Markdown och textile är sätt att märka text så att det kan konverteras till lämplig html. Jämfört med en wysiwig editor så blir den rena textfilen läsbar, och inte så nedlusad med skräpkod. De känns lite mindre begränsande än bbcode tycker jag.
Markdown: http://daringfireball.net/projects/markdown/
Textile: http://textile.thresholdstate.com/
Bilder: http://flickr.com/photos/olapersson/
Blog: http://olapersson.se/ & http://olapersson.se/category/surf/
Vågis säljes: Goya Custom Wave 68, i fint skick. Skicka PM för mer info.
Ola_P besöker inte forumet just nu  
fastforward
Gammal räv

fastforwards avatar

Reg.datum: May 2005
Aloha Power: 21
fastforward har något speciellt över sig
2007-11-02, 12:46
Hur tusan lägger man in articklar i böcker?
fastforward besöker inte forumet just nu  
stoorfaen
Beroende

stoorfaens avatar

Reg.datum: Mar 2004
Aloha Power: 25
stoorfaen har något speciellt över sig
2008-01-10, 15:41
Hejsan,

Jag satt och kom på detta:

En sak som mountainbiking har gemensamt med våran sport är just att vikten på prylarna spelar roll. Så om man har en cykel som man vill banta så går man bara ut på http://weightweenies.starbike.com/listings.php, och kollar vad t.ex. en dämpargaffel väger (och vad tillverkarna hävdar att den väger...tro det eller ej, men det stämmer sälla bra) så kan man då jämföra med vad ens egna grejor väger och vips så vet man vad man ska köpa eller önska sig när man fyller 50. Jag vet inte om det finns något liknande inom windsurfing...om inte så föreslår jag, till exempel som en grej till "WIKI" att folk väger sina grejer med en schysst våg...brädor, bommar, segel, master, you name it, så kan man då fylla i en lista (som den i länken ovan) med tillverkare, årsmodell, typ och så vidare! Ehh, you like? I like! Vore riktigt intressant, för en sak är säkert, jag litar inte ett smack på vad som står i katalogerna!

Man skulle tillexempel kunna presentera ett medelvärde på vikten (om man får in säg 5 vikter på en och samma pryl) och kanske också max. och min.?

Jag bidrar gärna med vad mina grejor väger så fort det finns en lista att fylla i!
stoorfaen besöker inte forumet just nu  
dude
Pooh-Bah

Reg.datum: Sep 2000
Aloha Power: 41
dude kommer att bli en surfare så småningom
Arrow Sv: Wiki Start
2008-03-04, 19:42
Ursprungligen postat av stoorfaen
Hejsan,

Jag satt och kom på detta:

En sak som mountainbiking har gemensamt med våran sport är just att vikten på prylarna spelar roll. Så om man har en cykel som man vill banta så går man bara ut på http://weightweenies.starbike.com/listings.php, och kollar vad t.ex. en dämpargaffel väger (och vad tillverkarna hävdar att den väger...tro det eller ej, men det stämmer sälla bra) så kan man då jämföra med vad ens egna grejor väger och vips så vet man vad man ska köpa eller önska sig när man fyller 50. Jag vet inte om det finns något liknande inom windsurfing...om inte så föreslår jag, till exempel som en grej till "WIKI" att folk väger sina grejer med en schysst våg...brädor, bommar, segel, master, you name it, så kan man då fylla i en lista (som den i länken ovan) med tillverkare, årsmodell, typ och så vidare! Ehh, you like? I like! Vore riktigt intressant, för en sak är säkert, jag litar inte ett smack på vad som står i katalogerna!

Man skulle tillexempel kunna presentera ett medelvärde på vikten (om man får in säg 5 vikter på en och samma pryl) och kanske också max. och min.?

Jag bidrar gärna med vad mina grejor väger så fort det finns en lista att fylla i!
F-n, det var koolt vad man kan hitta för mtb stoorfaen! Jag undrar dock om vindsurfinggrejer inte har en tydlig tendens att variera i vikt mer jämfört med mtb-prylar som ju mer tas fram på sätt som ger dem alla samma vikt. Brädor t ex varierar ju i vikt pga handkonstruktionen. Men om man fick till någon global sida så att tillräckligt många kunde lägga in information och så att det torde bli statistik på det hela så... Ja e generellt på annars också
dude besöker inte forumet just nu  
HannesS
Upptäckare

HannesSs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Aloha Power: 9
HannesS är på rätt väg
2008-05-05, 17:21
Jag har 2 fenor i olika storlekar och undrar lite vilken som är bäst i vilka vindar. När jag söker så hittar jag antingen trådar där jag fattar 0 eller väldigt lite eller trådar som inte handlar om det jag vill veta.

Så om någon/några som kan något om det här skriva i antingen riggningsmanualen eller i en ny artikel. Så skulle det nog kunna hjälpa många nybörjare (även mig).
Senast redigerad av HannesS den 2008-06-01 klockan 12:35.
HannesS besöker inte forumet just nu  

Artikel verktyg
Visningsalternativ

Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Inte medlem?
Registrera Nu!
Crowd i Lineup: 155
29 locals och 126 turister
Största crowden i lineup var 312, 2009-08-31 klockan 20:40.