Skulle intresse finnas att köra en speedtävling månadsskiftet april-maj på norra Öland?
1 maj är röd dag, så förslaget är att köra en 4 dagars, tor-fre-lör-sön. Då är det endast torsdag man behöver ta ledigt, kanske halva onsdag om man har långt att köra.
Förslagsvis bor man på Böda Sands camping i stuga eller egen husvagn/husbil. Billigt under lågsäsong.
Tävlingen körs på förutbestämd plats beroende på vindriktning. Det fina med norra udden är att man har max 2 mil till alla vindriktningar. Detta gör att man inte behöver låsa sig till en plats. Formatet blir att man kör utanför den strand man hamnar med hjälp av GPS:en Amaryllo GT11/31. Man behöver inte boja in någon speciell bana utan snabbaste 5 x 10 sec, eller liknande mellan bestämda klockslag. En session f.m och en e.m.
Jag kommer försöka fixa prispengar till denna tävling. 5 000:- till 1:an 3 000:- till 2:an och 2 000:- till 3:an. Och sedan givetvis lite andra priser.
Jag vet att det inte finns något riktigt super plattvattenställe uppe på norra, men det finns nog minst lika stor möjlighet att åka lika fort som på Haga. Inte ankdammen....
Som sagt, hur många skulle vara intresserade av detta upplägg? Blir ungefär som dom kör nere i Holland, och då brukar mellan 80 och 120 seglare dyka upp....
Med reservation för jobb, fru och allt annat skit vuxenlivet för med sig så är jag PÅ....!! Kanske man kan husera familjen i stugan på Öland..! Good on ya mate som fixar o donar!! Du är het i Speed-Sweden nu...Mattias..!
Skulle det vara ilsken sjö så tycker jag en Brutal-Speed-session kan vara på sin plats!!
Jävligt bra förslag jag är på fins faktiskt några riktigt bra plattvatten ställen på Östra sidan strax söder om Böda var där och kollade lite och det fins helt klart potential.
I övrigt ett kanon bra förslag Mattias .
Mvh
MickeÖ
Jag har pratat med Böda Sand och dom öppnar passande nog den 30 april. Om någon skulle vilja komma en dag innan så är det inga problem. Jag har fixat ett reducerat pris på stughyra. Vi kommer att betala ca 125:-/pers och natt (+ - 25:-). Stugorna finns som 4, 6 och 8 bäddars. De är fullt utrustade med dusch, toalett och kokmöjligheter. Ta gärna med familjen, meningen är att vi som är likasinnade ska ha kul och kunna snacka segling. Men nog så viktigt att nära och kära har trevligt!
Kanske det skulle vara smidigt om jag fixade en total med startavgift och boende i ett pris?
Har dessutom varit i kontakt med Martin van Meurs och till 90% säkerhet kommer han att dyka upp under helgen. Jag tänkte det kunde vara ett bra tillfälle att komma med synpunkter på GP3S och dessutom har ju Martin ett och annat i rockärmen vad gäller speedsegling. Förhoppningsvis kommer även Roger v T att komma med, Martin skulle prata med honom. Förhoppningen är att uppslutnigen blir så bra att eventet kommer att ligga på första sidan på GP3S precis som de brittiska och holländska tävlingarna.
OBS! Se inte detta som SWE - NED utan som startskott för den svenska speedsäsongen.
Den briljanta idén från Badjanne tar vi senare....
Är det Gustav Enocksson som jag ska ta kontakt med?
Grymt initiativ.
Jag är på om jag har fått mina speedplankor till dess.
Kan ju vara bra läge när man är "ny" i sporten, iaf i speed, att få lite grymma tips från MvM bl a.
Nu är det officiellt att denna tävling räknas som första deltävlingen i Svenska cupen i speed. Förbundet SVF håller som bäst på att sätta ihop en tävlingskalender inför 2009.
De datum vi planerar att hålla speedtävlingar är följande:
30 april - 3 maj, norra Öland, Arrangör ÖWC
21-23 Maj (tor-lör): Haga Park (21:e är Kristi Himmelfärdsdag), Arrangör ÖWC
30-21 Maj (lör-sön): Klagshamn eller Lomma, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
6 – 7 Juni (lör-sön): reservdagar Klagshamn, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
3-4 Oktober (lör-sön): Torkelstorp, Arrangör GWC
Kalendern är dock inte helt spikad så håll utkik efter information om den beslutade kalendern som kommer publiceras på www.vindsurfingforbundet.com under vintern/våren 2009.
Som sagt det blev snabbt en extra deltävling i svenska speed cupen, Kul!
För att så många som möjligt ska vilja vara med och inte känna att man måste deltaga i självaste speed cupen, så blir upplägget enligt följande.
Svenska Speed cupen: För poäng här, så gäller samma som övriga tävlingar. Om jag förstod Gustav rätt så är det snabbaste 10 sec i varje heat som räknas. Resultatet läggs in och räknas fram i Sail Wave som vanligt. Inga prispengar till segraren här. Poängen är dock viktig att få med sig till övriga tävlingar!!
Stora tävlingen, namn presenteras när huvudsponsor bestämts. Tilläggsnamnet GPS Speed Meeting kommer dock att följa sponsornamnet...Här gäller som beskrivet innan 2 heat om dagen om vardera 2 timmar. (söndag endast f.m heat) De som skrapar ihop bäst 5 x 10 sec totalt under de 4 dagarna vinner prispengarna. Vinnaren här behöver alltså inte vara anmäld till Svenska Speed cupen om han inte vill.
Kan glatt meddela att medarrangör/roddare blir Micke Ö!
Vi har bestämt att sänka prispengarna till följande belopp:
1:a 3 000:-, 2:a 2 000:- och 3:a 1 000:- Detta för att öppna upp för lite fler priser.
Högst 2 sec, 100 m, 250 m, 500 m, nm och alpha. Man har alltså 4 dagar på sig att träffa rätt vindby! Varje segrare i respektive moment tjänar 500 spänn. Så totala prissumman är densamma, men fler kan få vara med och dela på kakan. Dessutom kommer det finnas fler priser på prisbordet...
Vi gjorde detta för att poängtera det roliga med att segla med GPS.
Startavgift blir för Svenska cupen/Speed Meeting 300:- och för Speed Meeting 250:-
Anmälan senast 2009-03-15, detta tidiga datum för att garantera tillgång på stugor! Öland är populärt på våren. Efteranmälan 100:- dock kan inte stugor garanteras.
I båda fallen så måste man vara medlem i Svenska Vindsurfingförbundet. Medlemsavgiften är 300:- 2009 och i den ingår försäkring och personligt segelnummer. Billigt alltså om det skulle hända något! Pg: 44 43 44-6
Jesper har också lite på en höft meddelat att han kommer vara behjälplig med GPSerna. Bättre hjälp går som ni vet inte att få!
Och om samme Jesper skulle kunna nåla detta meddelande så kör vi. Väl mött på Öland i april. Tack också till Robban Stavnås som huxflux fick 2 tävlingar till ÖWC i maj...
Ska vi då kanske berätta också att detta inte har någonting med GPSS svenska delen att göra.........
GPSS cup som tyvärr inte kunde köras i år på grund av att det inte fanns någon passande vind/helg har INGA krav på medlemskap vare sig i klubb eller intresseorganisation.
Vill förtydliga det.......!
Mer nedhal åt folket!
SWE 69 No Speed Limit
Teamrider www.fahlensurf.se Naish international
Senast redigerad av getwet den 2008-11-28 klockan 17:51.
Nu är det officiellt att denna tävling räknas som första deltävlingen i Svenska cupen i speed. Förbundet SVF håller som bäst på att sätta ihop en tävlingskalender inför 2009.
De datum vi planerar att hålla speedtävlingar är följande:
30 april - 3 maj, norra Öland, Arrangör ÖWC
21-23 Maj (tor-lör): Haga Park (21:e är Kristi Himmelfärdsdag), Arrangör ÖWC
30-21 Maj (lör-sön): Klagshamn eller Lomma, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
6 – 7 Juni (lör-sön): reservdagar Klagshamn, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
3-4 Oktober (lör-sön): Torkelstorp, Arrangör GWC
Kalendern är dock inte helt spikad så håll utkik efter information om den beslutade kalendern som kommer publiceras på www.vindsurfingforbundet.com under vintern/våren 2009.
Mvh,
Gustav
Det gäller m a o att hålla sig på benen i maj nästa år... Inte stuka, bryta något, inte gå för nära någon som hostar, undvika att ta folk i hand etc.
Varför tävlar vi inte mera på hösten, i oktober och november, när man börjat få trim på grejorna och sig själv?