Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST Svara på: Största segel Mistral Competition SST

  • andersstr

    Medlem
    1 augusti, 2018 vid 12:39

    Hej, Läste denna äldre mkt intressanta konversation och behandlar samma saker som jag har tankar om och erfarit.
    Vindsurfade mkt i början på 80 talet, då med en Mistral Competition Epoxy och relativt små segel jmf med idag, 5,6 -6,3 kvm med mkt buk mot idag. Ungdommararna köpte en relativt ny begagnad bräda Bic kort och bred och jag blev sugen på att starta vindsurfa igen. Efter att ha sökt lite på internet hittade jag Joe surfers blogg från Canada och blev klart intresserad av börja igen med en longboard men ngt modernare än min gamla mistral som jag har kvar.
    Hittade liksom i denna tråden en begagnad Mistral Competition SST i norge för 300kr i bra skick och med alla tillbehör. Köpte direkt, komiskt den blev betydligt dyrare, åkte på fortkörning i norge när jag hämtade, +8km kostade 2.050kr men history nu.
    Gillade inte heller mastförlängaren med bara en spännrulle, men ville behålla systemet i skenan, som fungerar perfekt och är i gott skick. Min gummijoint var i gott skick, lyckades med rejäl rörtång och två personer få loss den övre pinnen , m8 hål ner i gummi jointen och med lite delar från Surfspot har jag nu en Pin koppling.
    Hade känts bättre att först hittat dina bilder för att förstå hur delarna hängde ihop men nu gick det bra och jag har en modern mast-förlängare från Surfspot för PIN, med 4 block för att kunna dra ner och justera ett modern segel.
    Tyvärr har vi haft ganska lite vind i sommar så har varit svårt att testa fartresurserna, samtidigt har detta varit nyttigt för att komma igång och hitta balansen igen, kör med ett äldre Wallen world cup segel 7,6 kvm som tar bra höjd dvs är inte löst i övre akterlik såsom alla nyare free-ride segel verkar vara, vill kunna kryssa och ta bra höjd i seglingen.
    Funderar på ett större segel kring 8,5 kvm, väger 89 kg så känner att detta skulle passa. Intressant här att läsa vilken typ av segel som driver dessa longboards bäst. Söker ett begagnat raceboard segel, är det ngn som har ett bra tips på ett sådant hör gärna av er.
    Hittade också nyligen en begagnad Mistral Equipe LCS-XR här på surfzoner, högg till direkt för 700kr, det är den första equipen, jämnårig med SST’n och några kilo lättare, men inte lika bärig i lätt vind, 210 liter mot 230 för SST’n. Den vari gott skick och även den mastfoten skall jag bygga om på samma sätt till PIN.
    Samma 8,5 segel jag söker kommer passa utmärkt till denna brädan också.
    Drömmen är att hitta en bra Mistral Equipe II till salu, detta lär vara kungen bland äldre longboards.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel Mistral Competition SST Svara på: Största segel Mistral Competition SST

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.