Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagotråden Svara på: Klagotråden

  • sundheden

    Medlem
    29 augusti, 2018 vid 08:40

    Inte för jag gillar att klaga MEN….
    Det finns en liten klick KITE-surfare…
    I det stora hela så är den stora majoriteten av kiteare väldigt säkra i sitt utförande, duktiga och trevliga.
    Men några är rätt så arroganta… eller är det ren prestige eller vad handlar det om? Det handlar främst om säkerhet där i värsta fall en allvarlig olycka kan ske.

    Exempel 1: Vindsurfare är i vattnet och är på gång med en vattenstart i stark vind och en kiteare åker förbi dig, inom 2 meter i lä. I värsta fall så kan en stark vindby göra att vindsurfaren tappar riggen som snärtar över, åker en kitare förbi just då så kan masten träffa med full kraft. Extremt farligt. Även när man gör en lyckad vattenstart så behöver man skota ut och passerande kan träffas av bommen. En kitare bör passera i lä minst 5 meter bort i svåra förhållanden.

    Exempel 2: Du gör dig redo för en jipp, tappar fart och en kite’are kommer ifatt i lä och du får avbryta jippen, alternativt kasta dig i vattnet för att inte kollidera.

    Exempel 3: Du möter en kite’are och sjöreglerna följs inte, det blir istället ett chicken-race. Detta är speciellt farligt om en vindsurfare kör i rejält stark vind.

    Exempel 4: Detta har jag fått berättat för mig av två vindsurfare… Vindsurfaren har trillat i vattnet eller är på väg att trilla och en kitesurfare närmar sig framifrån eller bakifrån, istället för att falla av ordentligt så har de valt att försöka hoppa över vindsurfaren. Otroligt dumdristigt risktagande, i ena fallet var kollision så pass nära att kitearen ändå valde att be om ursäkt senare.

    Läs och bedöm i varje situation.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagotråden Svara på: Klagotråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.