Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd ny bräda att ersätta antik Svara på: Köpråd ny bräda att ersätta antik

  • aspen

    Medlem
    26 mars, 2019 vid 23:28

    Det är dags att köpa ny bräda och jag är i stort behov av köpråd!

    Jag windsurfar sällan nu för tiden, men det är fortfarande lika skoj som det alltid har varit. Efter studietid, med boende som har förvaring, bil med takräcke och barn som inte längre är små så blir det tillfälle att öka tillfällena att komma ut på vattnet från … i princip inget till att det faktiskt händer då och då. Och jag vill öka windsurfandet igen.

    Nu fyllde jag jämnt och fick ett “presentkort” att skaffa mig en ny bräda, och det är ju synnerligen angenämt! Men vad är det då jag söker?

    I mitten av 1990-talet hade jag koll på hela utrustningsmarknaden, och det är den utrustning jag köpte då som jag alltjämt har kvar – den är ju inte värd ett smack i pengar längre, men funkar lika bra nu som då. (F2 Axxis 255 -93, NP MKIV 4.7, NP VX 5.5.)

    I Axxis 255 hade de utgått från en slalom-shape och gett den lite wave-orienterade drag. För mig var det perfekt för att stöka runt i skånska vatten och inte ha en stor kloss som vinden tog tag i på vågkammarna. Planar gör man, höjd tar man, men den är lite skuttig och nervös vilket i choppigt skånskt vatten t.ex. blir lite visset på gippen där “liten tuva ofta stjälper stort lass”.

    2007 hyrde jag grejer i Hurghada, en utmärkt Mistral-bräda av vad som då var årets modell med tillhörande segel vars fabrikat jag inte minns, men det var bra grejer. Jag tyckte dock inte att “det hade hänt något” på utrustningsfronten om jag jämförde med de då drygt 10 år äldre grejerna jag hade.

    I januari i år fick jag tillfälle att windsurfa på Boa Vista, Kap Verde. Grejerna var årets modell och jag hade en Tabou Rocket+ 123 med ett GA Sails Hybrid 19 (tror jag det var) 7.2, vilket jag upplever som absolut utmärkt utrustning. Nu var det förvisso väldigt byig vind, men det har man ju upplevt gott om hemma i Sverige också, men jag tyckte att den där brädan var en jämrans kossa att få upp i planing. Och minsta vindhål så var all fart väck. Att ha bakstroppen så där långt ut mot kanten (den var fäst i ytterläget) tyckte jag inte om heller.

    Jag gillar att köra i de vindstyrkor där man väljer segel i storleksintervallet c:a 4.5–6.0. Nu för tiden blir det, av geografiska skäl (=minimera transport, maximera tid på vattnet), i princip bara synnerligen trevliga Habo Ljung och dess choppiga plattvatten och inte mer vågor vilket jag gärna hade cruisat runt i (när jag köpte nuvarande brädan körde jag, av dåvarande geografiska skäl, uteslutande i Skanör-Falsterbo). Absolut centralt för mig är att brädan ska plana lätt, jag tycker att det är irriterande när man ska behöva hålla på och vika sig dubbel och pumpa slut på all ork hela tiden. Sen får brädan inte vara någon stor otymplig finlandsfärja, utan jag vill att det ska vara nätt och agilt. Hopp och skutt ska vara helt naturligt, men jag kommer aldrig att våga mig på avancerade trick som loopar och sådant, det är bara att inse att jag aldrig blir så cool: Jag är en fritidsseglare som njuter av att kunna bomba på med bra ös genom vindhål och byar, försöka ta mer höjd än de andra på vattnet och känna illa dold förtjusning när det går, och känna glädjen i att vara ute på vattnet helt enkelt. 😉

    Jag väger c:a 75 kg, 10 kg mer nu för tiden än jag gjorde i mitten av 1990-talet, så de 82 l Axxis 255:an erbjuder innebär ju mer sjunk nu än den gjorde då. Sen sitter ju volymen annorlunda i de nya brädorna, så det gör ju sin skillnad också, kan jag tänka. Men jag borde kanske hamna på något i 90–100-litershäraden, tänker jag? Är det något som typ F2 Rodeo eller Fanatic Skate jag bör kika efter? Eller är jag helt fel ute?

    Jag gissar att det är begagnat eller fjolårsmodell som är mest aktuellt för mig; sprillans nytt är inte ekonomiskt försvarbart för mitt användarfall, tänker jag.

    Input på detta mottages tacksamt!

    Intressant fråga. Jag är lite i samma läge men från andra hållet så att säga då jag vill gå från en lite större bräda 112 l till ca 100 ( seglar på mälaren och vill ha lite reservvolym om vinden dör) väger 82 kg. Är lite förvånad att den Rocketbräda du hyrde inte gick bättre. Den borde kunna gå igenom vindhål utan problem. Kan det vara att du hade för liten fena? Spontant verkar det så då du tyckte det var obekvämt att segla med strapsen i ytterläge. En större fena behöver ju strpsen i ytterläge för att det ska funka. Med 123 l å 7.2 segel skulle jag i alla fall utan prut lägga på en 40+ fena. Alltnog, det jag går å grunnar på är om jag ska välja en klassisk lite längre och smalare bräda eller gå mot de lite kortare och fetare freeride-brädorna. Just Tabou har ju tex sin 3S i två olika varianter, en Classic som ska vara lite mer förlåtande och lättare att kontrollera och en kortare men fetare som ska vara lite mer agil och lättstyrd. Får se vad det blir för variant till slut men 100+ liter tror jag kommer passa mig bra för att köra 5.0-7.0 segel.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd ny bräda att ersätta antik Svara på: Köpråd ny bräda att ersätta antik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.