Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord Svara på: Svårformulerad fråga om centerbord

  • the_novice

    Medlem
    1 augusti, 2019 vid 22:37

    Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?

    Jag har skickat frugan på lite kurser medans jag själv seglar (Grekland, Garda sjön och Pozo mm) och nybörjarna har då kört 1-1.5m^2 mindre än mig. Jag har då haft full planing med segel kring 5.0 på en liten vågbräda (ca 85 liter) medans nybörjarna har kört ca 3.5-4.0 segel (berorende på personvikt). Större än så orkar de helt enkelt inte hantera, det handlar om att bygga upp muskelreflexer för skotningen av seglet samt att både kunna slå och gippa. Seglen har varit riktiga vågsegel med fullcarbon rdm master etc. När de kan segla fram och tillbaka så fortsätter man med att lära ut beachstart som är en bra träning inför vattenstarter. Att segla med större segel utan hängsele är helt enkelt för jobbigt och hängselen tar lite tid att lära sig. Man behöver ha en känsla för skotningen innan man börjar med sele, annars blir det nog bara en massa kastfall.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Svårformulerad fråga om centerbord Svara på: Svårformulerad fråga om centerbord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.