Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

  • mrquality

    Medlem
    30 april, 2020 vid 09:20

    Vilke skulle vara minsta möjliga vind range för den nya RS Flight ALU? Problem uppkommer när det blåser 4(10) en Supercruiser eller Glide kan vara lätt överriggad i byar men kanske en Flight kan hantera bättre byar och kan ändå fortsätta fungera i 5m/s även om man behöver teknik. Minsta möjliga vind register för en Flight för att kunna följa? Någon spm väger runt 90 kg och använder Flight?

    Flight ALU är väl rätt lik min nu 2 år gamla Flight f4 carbon, kanske aningen större vinge. Jag vägde väl uppemot 90kg när jag började med foil, nu ca 85 😀, man tappar vikt snabbt med alla dagar på vattnet. Om du vill köpa en flight ALU, gör det!! passar till den bräda du har och till det ett större freeride segel med cams, tex NP testseglare rekomenderar sitt v8 till denna foil. För våra svenska förhållanden kanske ca 7,5m2 och ett mindre på 6,5 kanske är lämpligt i början. Men med denna utrustning behövs rätt mycket vind för att lära sig, men använd ändå ca 0,5 till 1kvm mindre än vad du normalt använder. Tex 6,5 istället för 7,5 osv. Sedan när man blir bättre och lärt sig pumpa osv kan man börja köra i lättare vindar. Np Glide utvecklades av np från början till surf/sup och har en väldigt tjock profil och har en lite surfigare känsla som jag älskar. Men alla är ju olika, så gillar man att blasta fram och tillbaka i hög fart, kryssa osv så passar kanske lite racigare foil bättre. Ett annat alternativ är att hyra/låna en större foil först för att lära sig på innan man bestämmer sig. Det känns som det mest förnuftiga alternativet…Surfspot i Kungens Kurva verkar vara rätt kunniga på foil, hör med dom. Finns även en del nyttig info på deras hemsida.

    Lycka till!!!

    Kollade lite dina video, har du testat ha både fötter in i stroppar med JP 150 och glide? Det går? Flera tycker att han för ska vara i mitten pga man står mer upprätt med den där foil

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.