Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2020 vid 10:56

    Testade foil för första gången igår. Jag köpte en begagnad GoFoil IWA 170 i söndags och använde min Falcon Formula TT06 och 5,9 m2 segel, ca 8 m/s lite upp och ner på insjövis (jag växlade mellan foil-kitet och full planing med RRD FSW 104 med samma rigg så det var ganska mycket vind).

    Kom ganska lätt upp på foilen, kändes som att det var enklast att balansera i längsled genom att luta riggen framåt/bakåt. Startade med bakfoten i chickenstrapen och framfoten innanför framstroppen. Brädan kändes som lite för mycket vindfång för att vara “säkert” i denna vindstyrka, men klarade mig undan med bara en, ganska mild, vurpa.

    Det kändes inte särskilt dramatiskt när jag ofrivilligt satte ner nosen några gånger. Det som kändes mest otrevligt var när man kom för högt och brädan började sladda och orma sig. Jag gissar att bred bräda och bara 65 cm mast gör att det är lätt att komma för högt i vattnet.

    Har en gammal bräda på ca 120 liter, 240×70 cm, som jag funderar på att sätta en foilbox i för att ha något smidigare att hantera. GoFoil:en har ju inte så långt mellan masten och vingen så jag funderar på om boxen ska sitta lite längre fram än en vanlig fenbox, typ mitt under bakstroppen eller så.
    Någon som har några råd kring detta projekt?

    Attachment Image
    Attachment Image
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing Svara på: Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.