Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆Stockholm 2018☆

  • smurfolle

    Medlem
    18 maj, 2018 vid 19:13

    Salnö va ännu bättre idag, sol och jämn vind, körde 5.3 hela morgonen sen dog det framåt 2tiden. Här är en bild då det hade mojnat. Ute vid ön till vänster går det ibland vågor man kan rida, men svåra att fånga lyckades bara fånga en idag.

    Attachment Image
  • sundheden

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 15:16

    Anlände till Gålö runt 09.00.Till och från byigt fram till 12 ungefär.Körde 7,2 segel med en 145l bräda.Några planingar fick man men mestadels guppande.Fin dag i solen iaf.Nån som vet varför det gick och plana nästan rakt mot vinden “upwind”med vänster fot fram men när jag har höger foten fram så gick det knappt att plana downwind?

    Jag tror det är vanligast så för oss högerhänta att har svårare att plana med höger fot fram. Så är det för mig med.
    Men jag tror det har att göra med vindriktningen också, är det lite side-off-shore så tänker man inte på hur lätt man planar utåt för man har ingen riktigt referenspunkt utan faller av lite hårdare, så när man ska tillbaks inser man att man måste ta en del höjd. Sen behöver inte vind och vågor nödvändigtvis gå i linje så man kan bli lite lurad.

    Hade liknande problem igår vid Näsaäng även om jag kommer upp i planing så är det betydligt lättare, för mig med vänster fot fram, vågorna gick mer på rak nord och vinden några grader från väst vilket troligast berodde på kullarna/ön som ligger uppvind.
    Det är dessutom det håll jag satt mina personliga speedrekord men även det håll jag gjort flest katapulter.

  • hessu

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 16:41

    Tackar för svaret!Det låter logiskt.Tänker att det är som när man va liten och skulle broms sladda med cykeln,det var lättare åt ett håll 🙂

  • pete

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 17:29

    NNV funkar bra i Käringviken o vid Sandvikens brygga, NO funkar vid Skälåker – nordliga riktningarna däremellan är tämligen värdelösa i södra skärgården tycker jag.
    MEN imorgon kan jag sätta styrbords hängseletamp på att Fituna kommer att vara överlägset – hoppas att SMHI börjar kunna pricka in sjöbrisen, se proggen för söndag kl 15 nedan:

    Dalarö SSV 5(9)
    Torö (Kolguskär) 7(8)
    Fituna (Himmerfjärden) S 5(12)

    Frågor på det? Ses där!
    🙂
    /Peter

  • electric

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 17:49

    Apropå Fituna en glädjande nyhet: Svenne och Jack har idag monterat Södertörns surfklubbs nya vindmätaren (från Holfuy) där!

    Här är länken: http://www.sodertornsurf.com/fituna/

    Enormt bra! Och gissa om man kommer att ha nytta av den nu i kommande sjöbristider! Kolla gärna redan nu dagens historik: Här ser man precis när sjöbrisen kom – det syns inte bara på vindriktningen (S) och styrkan Upp mot 8 m/s) utan även på att temperaturen dalade rejält.(ner till 15 grader).

    /Lars

    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  electric.
  • electric

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 17:51

    Apropå Fituna en glädjande nyhet: Svenne och Jack har idag monterat Södertörns surfklubbs nya vindmätaren (från Holfuy) där!

    Här är länken: http://www.sodertornsurf.com/fituna/

    Enormt bra! Och gissa om man kommer att ha nytta av den nu i kommande sjöbristider! Kolla gärna redan nu dagens historik: Här ser man precis när sjöbrisen kom – det syns inte bara på vindriktningen (S) och styrkan (upp mot 8 m/s) utan även på att temperaturen dalade rejält.(ner till 15 grader).

    /Lars

    Svara på: ☆Stockholm 2018☆

  • evert

    Medlem
    19 maj, 2018 vid 21:26

    Då kanske det blir fituna imorgon em då! 😃

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 11:29

    SÖNDAG – Kl 11.30 så ligger vinden kvar på V i södra.

    Kl 12.00 så har den vänt mot S. Det lär kunna bli bris idag!

    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 5 år, 11 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • evert

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 13:18

    Nu verkar det vända mot sydligt. Ngn som är i fituna och kan rapportera? Jag börjar packa ihop grejerna.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 17:56

    Ha! Äntligen! Grymt tryck i brisen vid Björkvik efter 15. Två tim på vattnet med 124 lit och 7.8:a.

  • electric

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 19:12

    Fituna blev också bra – äntligen en riktig sjöbrisdag! Sjöbrisen “anlände” strax före kl 13 och hade från dess tillräcklig styrka för vindsurf ända fram till efter kl 17 (för vissa med stora segel ännu längre). Närmare 20 pers där, så det var riktig fest!

    Kul att nu i efterhand kunna kolla historiken på klubbens nya vindmätare på http://www.sodertornsurf.com/fituna/ . (Ett tips om man vill se längre bak i tiden (t ex lördagen): Klicka på länken “Fituna-stationen direkt hos Holfuy” så visas även gårdagen, på en extra rad).

    /Lars

  • sundheden

    Medlem
    20 maj, 2018 vid 23:32

    Helskotta då att jag missat allt snack här, kunde ju fått surfa idag med. ☹️ Kollat nya vindmätarens historik, häftigt att se sjöbrisen bygga så.

  • stoppsladd

    Medlem
    21 maj, 2018 vid 11:15

    Kapellskär idag någon!?

  • mrquality

    Medlem
    23 maj, 2018 vid 22:07

    Idag blev lite planing i byar på Näsaäng. Testade nya position på fotstroppar🤙🤙

  • sailortrash

    Medlem
    23 maj, 2018 vid 22:47

    Har aldrig vart med om sån vindtorka i maj tidigare…

    Lite avis på er som lyckas peppa upp för dessa kassa prognoser och plana i byarna

Sida 9 av 50

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆Stockholm 2018☆

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.