Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

  • jesper_b

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 09:13

    @Oscar 508387 wrote:

    Ja det kanske funkar…testade med vanligt kontaktlim vilket inte gick så bra….

    Jorå det vanliga farliga (ej vattenbaserade) kontaktlimmet funkar perfekt. Dock viktigt att bommen är torr och att man låter limmet torka ordentligt (tar längre än man tror, ta inte för tjockt heller) innan man trycker fast gummit. /JB

  • lars_k

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 09:24

    @Goose 508349 wrote:

    Håller med Surfmeister, min Technolimit Carbon XTR käkar tamp (uthalet) som om det vore bommens enda syfte…bommen är för övrigt mycket bra!

    OK, jag trodde han menade att frontbeslaget käkar tamp. Uthalet kanske käkar lite tamp, ja. Men om det käkar mer än andra bommar vetifan. Man brukar ju få byta efter ett tag när det ser slitet ut… Inget jag har reagerat på iaf. 😛

  • supasonic

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 09:44

    @Ulrik 508271 wrote:

    Inte bara det! Det verkar vara underhandsgrepp som rekommenderas – för båda händerna: “The position with the two hands in supination on a wishbone of 28 mm in diameter was the most economical in muscular terms, notably the flexions of the forearm. The confirmation of the results should lead windsurfers to reconsider the positioning of the wishbone and the adapted posture to waste the least amount of energy possible.”

    Intressant artikel och underhandsgrepp är ju no-no om man håller på med manöverorienterad windsurfing. De är tokiga de där fransmännen. Men det är väl ändå så att många racingseglare kör med bakhanden pronerad (överhandsgrepp) och framhanden supinerad (underhandsgrepp), eller? Åtminstone tycker jag att det ger mer power i framhanden och möjlighet att trycka ned på mastfoten.

  • surfslusken

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 10:29

    @Supasonic 508401 wrote:

    Intressant artikel och underhandsgrepp är ju no-no om man håller på med manöverorienterad windsurfing. De är tokiga de där fransmännen. Men det är väl ändå så att många racingseglare kör med bakhanden pronerad (överhandsgrepp) och framhanden supinerad (underhandsgrepp), eller? Åtminstone tycker jag att det ger mer power i framhanden och möjlighet att trycka ned på mastfoten.

    Jo, men sen finns de gamla racingrävar (läs Jesper B) som ibland förvirrar sej in bland vågorna, glömmer byta grepp o försöker rida vågor me supinerad framhand.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 10:33

    Framförallt är det grymt obekvämt med överhandsgrepp om man seglar med riggen bakåtlutad som man ofta gör man man har full power i riggen. Seglar man däremot mer manöverinriktat med lite mindre power och riggen så upprät som möjligt så är ofta överhandsgrepp skönare.

  • getwet

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 10:51

    @surfslusken 508412 wrote:

    Jo, men sen finns de gamla racingrävar (läs Jesper B) som ibland förvirrar sej in bland vågorna, glömmer byta grepp o försöker rida vågor me supinerad framhand.

    Och ändå rippar han arslet av dig, märkligt va?:wink:

  • surfslusken

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:39

    @getwet 508419 wrote:

    Och ändå rippar han arslet av dig, märkligt va?:wink:

    Jo, de hade vart jävligt märkligt!

  • roding

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:45

    Vad jag har förstått och läst här på konfen så värkar det som om dom flesta i varberg rippar arslet av slusken.. 😉

  • surfslusken

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:50

    @Roding 508448 wrote:

    Vad jag har förstått och läst här på konfen så värkar det som om dom flesta i varberg rippar arslet av slusken.. 😉

    Oj!? Ja står de så här på konfen så stämmer garanterat. Här har ju aldrig skrivits dynga förr, o varför skulle nån börja me de nu helt plötsligt??

  • roding

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 11:55

    Dynga.. på konfen? Nu yrar du i dina blonda lockar… Ingen på detta forum skulle mig veteligen fara med osanning! 🙂

  • sea_surf

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 12:14

    En nästan rätt vetenskaplig tråd, kul som omväxling!
    Vad gäller studien hade det varit bra att veta även storlek på deltagarnas händer vilket självklart spelar roll också (basketspelare som greppar en basketboll kan säkert ha större diameter på bommen utan att få besvär).
    Inlägget om att tunna bommar skulle vara för pianospelande osv är lite haltande, pianoträning ger bra styrka i hand-fingermuskulatur och även uthållighet i underarmar vilket snarast är bra för windsurfing. Däremot är windsurfing inte helt optimal sport att hålla på med inför en konsert direkt.
    Surfsluskens inlägg är som vanligt rätt halvdåliga, fast det ger ju lite energi åt övriga inlägg.
    Årehälsningar
    Christer

  • surfslusken

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 13:03

    @sea_surf 508464 wrote:

    Surfsluskens inlägg är som vanligt rätt halvdåliga, ….

    Så ja, man avancerar. Från allmänt kass till “halvdåliga”, är de typ 50% bättring??
    Tänk om min surf kunde förbättras i samma takt så skulle iaf inte riktigt alla på västkusten rippa stjärten
    av mej.

  • imported_macts

    Medlem
    15 oktober, 2008 vid 14:16

    @surfslusken 508475 wrote:

    Så ja, man avancerar. Från allmänt kass till “halvdåliga”, är de typ 50% bättring??
    Tänk om min surf kunde förbättras i samma takt så skulle iaf inte riktigt alla på västkusten rippa stjärten
    av mej.

    Jag räknade lite på det och kom fram till att det motsvarar 38,6% bättring

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 28mm bom bevisat bäst…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.