Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 30 knopsvallen

  • ola-h

    Medlem
    27 november, 2006 vid 09:35
    getwet wrote:
    Superspeed är väl ett freerace segel eller? Hur många cambers?

    Ha, ha. Jag vet ärligt talat inte vad man skall kalla det. Inga cambers, men bred mastficka och löjligt hög riggspänning. Freerace känns dock helt fel eftersom de ofta snarare är optimerade för lite mindre vind relativvt segelstorleken, eller? Superspeed är i första hand optimerat ENBART för speed (dvs fulltryck). Som sagt kan jag inte jämföra med cambrade speed/slalom-segel, men min gissning är att man snarare tappar i grunddrag än i stabilitet. Superspeed har bra acc är det blåser, men när det inte alls är utfyllt med vind (typ vattenstart i lättvind) så finns det i princip ingen buk i seglet. Även vid segling precis runt planingströskeln märker man att det inte är gjort för lättvind.

  • getwet

    Medlem
    27 november, 2006 vid 10:09

    Jag vill inte vara neg angående segel utan cambers, men min erfarenhet från alla tidigare camberlösa segel som utlovats att vara jämförbara med fullcambrat har enbart varit negativa. Nu utgår jag ifrån att det ska vara full muff i vinden…..Men om nu Hotsails tagit fram en raket och lyckats lösa problemet med stabilitet osv så är det naturligtvis bra. Men jag ställer mig lite frågande……..
    Vore roligt att få prova ett superspeed någongång, kanske blir vänd i min tro.

  • ola-h

    Medlem
    27 november, 2006 vid 10:25

    Jag skall inte försöka övertyga dig eftersom jag ju faktiskt inte vet hur ett modernt cambersegel känns och troligen inte heller har speedseglingskompetens nog att uttala mig även om jag skulle “kors-testa”.

    Om vi kan fixa logistiken får du gärna låna mina Superspeed (5.5 & 6.6) samt tillhörande master för ett test.

    Jag kan dock säga rätt säkert att tidigare camlösa segel inte går att jämföra med Superspeed. Hots mer freeride betonade raktframåkningssegel Speed Demon är hyfsat stabilt det med, men känns ändå som värst fladdertrasan jämfört med Super Speed. Det är också en helt annan nivå på spänningen i seglet på superspeed.

  • getwet

    Medlem
    27 november, 2006 vid 10:40

    Vore jättetrevligt att att få prova på, och det är säkerligen fler som vill testa. Kanske kan få äran att bjuda in dig till vårens Fitunabrisar, Örebro-Fituna är inte långt och du är även nära Torö…..

  • ola-h

    Medlem
    27 november, 2006 vid 10:47

    OK, får boka in det till våren då.

  • fastlandsguten

    Medlem
    27 november, 2006 vid 18:53

    finns kanske lite att läsa om det här:
    http://www.hotsailsmaui.net/forum/viewtopic.php?id=698

  • pajas

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:49

    kommer att segla i Västervik och en del på Öland
    jag har ju redan Hot segel förrut (psyclone och stealth)
    så jag har till 87% bestämt mig för superspeed
    fast har inte kollat upp pris och leveranstid ännu
    vet inte riktigt vilken budget jag har …… min kära sambo sa att jag skulle få köpa vilka prylar jag ville nu när vi sålt lägenheten i sthlm
    men hon har nog inte koll på vad surfpryttlar kostar

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 30 knopsvallen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.