Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3D-skrivare kolfiber för fenor

  • 3D-skrivare kolfiber för fenor

    Publicerad av henke_a på 8 juli, 2015 vid 07:44

    tjejens företag har fått in en 3D-skrivare som skriver ut i kevlar/kolfiber. Håller på att pitcha att jag ska få testa att skriva ut ett par fenor, om det funkar är det ju helt grymt! Då borde man gå ihop på en även om dom är rätt mustiga, typ 100k.
    Är det nån som har en CAD på en fena? Helst trusters till quad/3 fin. Har iof inte sökt själv, men det vore ju coolast med en egen design.
    Annars försöker jag nog med en förlägnare (alltså en fast på, modell rör) , känns som att tom. jag borde kunna göra en sån ritnining.
    Som jag har fattat det så blir styrkan ca 70% av en normal kolfiberkonstruktion, dvs borde ju räcka alla gånger.
    Det är den här
    http://solide.se/product/mark-one/

    Den är rätt poppis att skriva ut allt möjligt på tydligen så jag kommer att få tjata rätt mkt……

    pedersen svarade 8 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 08:00

    Du borde relativt enkelt kunna skapa en fena i BoardCAD och testa?

    http://www.boardcad.com

  • henke_a

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 09:02

    visste inte om. ska testa. tack!

  • dr-masse

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 09:03

    Kul idé, berätta gärna hur det går!

  • rillestark

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 11:14

    Det är framtiden… dock inte riktigt än. Det är för dyrt och prestandan är för dålig så det är inte värt besväret, skulle jag tro. Tid är ju också pengar, kan man ju säga. 🙂

    Frid!

  • henke_a

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 06:21

    Verkar som att själva tillverkningen får bli efter sommaren, återkommer

  • johanvm

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 14:20

    Egen design låter ju kul och borde väl inte vara så svårt att få till. Jag skulle satsa på en NACA, den verkar vara populär. Noll-noll på första två parametrarna så att den blir symmetrisk, sen skulle jag anpassa profiltjockleken så att fentjockleken blir snyggt avsmalnande mot fenspetsen (som en halv ellips kanske skulle blir bra?).
    /J

  • pedersen

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 10:30

    Kan bli svårt med placeringen av fenan i skrivaren. Ytan mot skrivarens bord skall helst vara plan. Annars måste skrivaren bygga upp stöd i konstruktionen. Så är det iallafall i en vanlig 3D-printer. Alternativt skriva ut den i två speglade halvor och sedan limma ihop.

  • henryk

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 18:26

    3d printern på min förra arbesplats hade 2 munstycken, en för själva konstruktionen och en för stödet. På så sätt kunde man även åstadkomma håligheter. Stödmassan tvättades bort under vattenkranen. Nån gång skrevs ett blad till en innebandyklubba ut, funkade att spela med 🙂

  • henke_a

    Medlem
    11 juli, 2015 vid 07:22

    Kollat lite. Den här skriver också ut “stöd” i nån slags plast som man enkelt bryter bort. Dvs inga problem att skriva en hel fena.
    Den lägger ut fiber och kunde därför inte armera i hörn, exempelvis uppe i boxen, men det tror jag inte behövs.
    Visade en thruster, storlek och form passade skrivaren väldigt bra trodde hon, man kunde dessutom skriva ut en i kolfiber och en i kevlar, honeycomb i mitten mm för att se skillnad. Uppskattad materialkostnad för en kolfiberarmerad thruster var ca 100-150 spänn.
    Sen har jag en polare som jobbar på volumental, ska kolla med honom om han kan scanna in en befintlig, vore också coolt att prova.
    Största problemet nu är att dom inte verkar vara så sugna på att jag ska skriva ut nåt……. Jobbar på det, men skulle på riktigt vara sugen på att dela på en med några till om det funkar.

    Sen kollade jag på kitebrädans fenor (S4), dom känns som att en vanlig 3D-skrivare kanske skulle fixa

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 12:44

    Riktigt intressant. Som sagts tidigare, återkom gärna hur det går.
    Jag har funderat på möjligheten att använda “vanlig” 3D skrivare för att skriva ut formar för fenor.
    Sen gjuta/laminera som vanligt i dem.
    Kräver någon form av behandling av ytan innan för att få den riktigt jämn.
    Tyvärr har jag inte hunnit med men det ligger i pipen.
    På jobb kör vi mycket prototyper på produkter men använder skrivarna även för att göra fixturer och verktyg som inte har något krav på hållfasthet.

  • pedersen

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 20:20

    Antagligen har företaget köpt den för att skriva ut saker som har med företaget att göra inte alla andras hobbyprojekt. Hade en skrivare på förra jobbet och det var inte “bara så där” att skriva ut prylar. Kräver en del inställningar av modell, fyllnadsgrader uppbyggnad av stöd m.m. och det går oftast inte så snabbt att skriva ut. En kollega skulle skriva ut en leksak till sina barn och det tog 15 timmar typ.

  • pedersen

    Medlem
    19 augusti, 2015 vid 10:49

    Hur går det? Har det blivit några fenor i skrivaren?
    Jag har ett eget konsultföretag inom teknik som rullar på fint och funderar på att skaffa något liknande den här printern till företaget (läs investering=leksak). Funderar på att göra prototyper och eventuellt sälja utskrivna detaljer i kevlar och kolfiber för folk som sysslar med surfing, bilar, motorcyklar o.dyl.
    Tror ni det finns någon marknad om finishen är ok?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3D-skrivare kolfiber för fenor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.