Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batteriladdning.

  • Batteriladdning.

    Publicerad av rasmus_w på 22 december, 2009 vid 12:09

    Nån tipsade om underhållsladdare så jag skaffade en billig CTEK Zafir 45 på Clas Ohlsson och i söndags bestämde jag mig för att koppla in den. Man hade ju kunnat tycka att jag kunde ha kopplat in den innan polspänningen sjunkit till en komma sju volt, men nu ska vi inte vara petiga.

    Hur som, man ska tydligen koppla på samma sätt som man kopplar startkablar, röd kabel mot pluspolen, svart kabel mot chassit (i instruktionsboken står det “Motorblocket eller någon massiv metalldel som är fastskruvad i motorblocket”) så jag provar. Sladden är för kort, det går en kabel från laddaren och den grenar sig ca 40 cm från klämmorna så om jag kopplar in pluspolen räcker inte kabeln till nån del av motorn som klämman går att fästa i. Eftersom jag haft lite problem med startkablar förr så kollar jag med multimetern för att se var jag har en potentialskillnad mot pluspolen och var jag inte har. Jag hittar det på den delen av motorn man ser när man öppnar huven (det är insuget eller nåt annat som har med insprutningen att göra va?) och i nåt stag som går från torkare till torkare och i en sladd som går till karossplåten, det är den som jordar chassit va? Jag provar det där staget, den där jordsladdens fäste sitter lite väl nära pluspolen, men det funkar inget bra så jag lyfter ut batteriet och kopplar kablarna direkt till batteriets poler.

    Finns det nåt bra ställe att koppla kablarna eller är det ett “Buy quality, cry once”-problem? Kan det vara så att jag har problem med jordningen? Bilen är en VW T4

    Nästa fråga: när laddaren stått inkopplad i ett dygn ungefär så kopplade jag ur laddaren (den hade fortfarande inte övergått till underhållsladdning) och mätte polspänningen. 13,1 volt. Googlade lite och såg att man ska välta minst tre timmar innan man kollar och då var spänningen straxt över 12,5 volt. Jag tog det säkra före det osäkra och laddade inte mer. Är det nåt att oroa sig över eller är det normalt att polspänningen går över 12,7 när man just kopplat ur laddaren? Enligt pappren ska laddaren skicka konstant ström och därefter konstant spänning med 14,7 volt, betyder det att spänningen kommer stiga till ca 14 volt innan det är klart?

    Hur som, för nåt värde på ok så verkar batteriet i alla fall ok, två dagar efter laddandet startar bilen snällt…

    spohl svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • maxx

    Medlem
    22 december, 2009 vid 18:54

    Jag kopplar alltid batteriladdaren direkt till polerna på batteriet för bästa effekt.
    Din batteriladdare ska ha ett överspänningsskydd om det är en underhållsladdare.
    Bara att mosa på.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 december, 2009 vid 18:58

    Ok. Vad är orsaken till att man brukar rekommenderas koppla minus till nåt annat när batteriet sitter i? För att det går att göra? För att eventuell knallgas kan ligga kvar i motorrummet medan den driver iväg om batteriet står på ett golv?

  • getwet

    Medlem
    28 december, 2009 vid 17:40

    Japp, och man börjar då med att ta bort jordkabeln först……..

  • canoya

    Medlem
    29 december, 2009 vid 08:54

    Jag jobbade ett tag med laddare till husvagnar. De justerades in så att laddningen startade när batterispänningen gick ner till 12,8 volt och slog ifrån vid 14,3 volt. Med andra ord – ett 12 volts bilbatteri är snarare ett “14 volts” 🙂

  • spohl

    Medlem
    30 december, 2009 vid 23:57

    Anledningen till att man normalt med start och laddkablar skall undvika att koppla -kabeln direkt på batteriet är att undvika gnistor som om man har riktig otur kan tända de explosiva gaser som bildas vid laddning. Din laddare skall ha skydd mot gnistor vid inkoppling så det skall inte vara några problem att koppla direkt till batteripolerna, med gamla laddare brukade jag koppla innan jag anslöt och slog på laddaren för att undvika gnistor.

    För vanliga bilbatterier fungerar CTEK’en utmärkt, dock ger den “bara” 3,6 A så vid helt urladdade större batterier behövs längre laddtid än ett dygn. Den laddar enligt något program så den ger inte 3,6 A hela tiden

    Har motsvarande laddare sedan några år och är helt nöjd med den, har haft den inkopplad på ett batteri i några månader utan att kunna se att vattennivån sjunkt p.g.a t.ex överladdning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batteriladdning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.