• Publicerad av surfmad på 8 augusti, 2015 vid 08:11

    Hej
    Postar den igen här istället för på resorforumet. Har gjort en sökning på ämnet och undrar om någon kan hjälpa med lite aktuella uppgifter.

    Drar till Alacati i Turkiet om nån månad. Nu ska vi nöta på fullfartsgippen igen.
    Hur tar man sig från Izmir flygplats till stranden, boka transfer taxi eller bara ta taxi när man kommer fram?
    Finns det matställen nära surfet eller måste man åka in till byn?
    Vilken surfuthyrning rekommenderas?
    Tacksam för tips!

    cosmosurfer svarade 8 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • henryk

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 09:30

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50341

    Tyska surfs tester och reportage kan man ladda hem som pdf, kostar typ 25… förutsätter tyska förstås 😉

  • vigla

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 10:34

    Var i Alacati i början av juni, kanon verkligen en av de bättre plattvattenställen jag prövat, helt i klass med Dahab eller Garda….

    Enklast med taxi från Izmirs flygplats till Alacati stad eller Illeri som ligger både nära surfcentren, Transfern tar en 45-60 min. Surfcentren håller högsta klass och i anslutning till Mistrals surfcenter ligger en av de bästa strandrestaurangerna. Mycket bra tillagad näring och allt från sallader och kött/fiskrätter till döner kebab, skönt att slippa proppa sig mätt på energybars och chips som ofta brukar vara det enda till hands på många surfspots om det överhuvudtaget finns något.

    Hyrde på mistrals center med sedvanlig hög kvalite och service, North riggar och Fanatic plankor, omklädningsrum med tillgång till förvaringboxar med lås. Bodde på hotell Illeri och fixade transport från hotellet till surfcentret, hotellägaren drev även strandrestaurangen jag nämnde, transfer på cirka en kvart. Hör av dig om du vill ha mer info.

  • surfmad

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 11:33

    Tack för snabbt svar Vigla. Ska hälsa Robban.

  • nike_shikari

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 20:54

    I wud recommend aspc center. They have 2 nice restaurants. Good changing rooms and facilities. Have fun.

    Sent from my HTC One_M8 dual sim using Tapatalk

  • cosmosurfer

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 06:18

    Lycka till med gipparna! Kom ner till Habo och visa upp dem sedan! Du har väl läst guycribb.com , utförliga artiklar om fullfartsgippen.

  • surfmad

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 11:42

    Tack Nike.
    Cosmosurfer, kul att du fortfarande hänger runt på konfen. Jag längtar till Habo, bästa plattvattenspotet i Sverige.

  • kinabalu

    Medlem
    9 augusti, 2015 vid 19:36

    Berätta gärna hur det var! Nyfiken på att höra hur det är där på hösten…

    Jag har varit där 2ggr nu (Månadsskiftet maj-juni båda gångerna) och måste säga att det är bland de bästa ställen jag seglat på (för slalomsegling). Seglingen är klart mycket trevligare än t:ex Dahab, enligt mig i alla fall (där jag också har varit 2ggr och kommer inte att åka tillbaka dit sedan jag hittade Alacati…). Maten är bättre, människorna är trevligare och Alacati by är supermysig.

    Vinden är mycket jämnare i Alacati än i Dahab, men möjligtvis blir det lite hårdare vindar i Dahab än i Alacati på sommaren/hösten, då det kan vara riktigt blåsigt i Dahab (hade en hel vecka med överriggad 4.2 segling en sensommar i Dahab, på den tiden jag försökte leka freestyleseglare…).

    Det är inte så mycket svenskar som åker till Alacati, vilket jag tycker är lite märkligt. Enkelt och billigt att flyga dit. Båda gångerna vi flugit dit har biljetten kostat typ. 1700-1800 kr med Turkish Airlines via Istanbul. Första gången hade jag med egna prylar och det gick hur smidigt som helst (tror det kostade 50 Eur/väg att få med utrustning) andra gången hade jag inte med egna prylar då vi stannade vi några dagar i Istanbul på vägen hem.

    Jag har hyrt bil på Izmirs flygplats båda gångerna. Det är billigt och jag har tyckt det varit värt den extra friheten att enkelt kunna ta sig från stan till stranden mm. Lite förvirrande med trafikreglerna i rondellerna bara… 😉

    Finns som sagt massor av surfcenter på stranden och dom flesta verkar bra. Mistrals ser väldigt välordnat och schysst ut så det är nog ett bra val. Själv var jag på Active centret, som inte är fullt så välordnat, men helt ok ändå.

    Jag tror att det kan bli ruggigt trångt där under högsäsong (Juli-Augusti), så då vet jag inte om det är så kul (fast då har jag aldrig varit där, så det är bara vad jag tror…). Åker ni om en månad har det nog lugnat ner sig med folk. Skulle gärna åka dit på hösten någon gång.

    Missa inte att kryssa upp, längst in i viken och kör utanför Cagla och Jimmys ställe. Efter det kommer du tycka att Habo är som en puckelpist… 😉

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 augusti, 2015 vid 07:45

    Kompletterande uppgifter om Habo. Puckelpist på NV, jämnare på V och paradis på SW. En dag med lite vind, lågt vatten o stort segel kan man segla två km innanför revet på superplatt vatten och nästan inte känna det. Som att flyga.

  • surfmad

    Medlem
    5 september, 2015 vid 18:20

    Tack för ditt inlägg Kinabalu.
    Rapporterar efter första dan här i Alacati.
    Flög med Turkish till Izmir via Istanbul. Vid Istanbul AirPort hade vi 2 timmar transfer och en jätte kö innan passkontroll. I Izmir var vi tvungna att gå till International Luggage claim en bit bort för att hämta ut bagaget. Tog en taxi till Alacati 220 TL (en TL ungefär 3 kr).
    Taxigubben körde i 120 ( en bit 150!) det tog ca 60 min.
    Väl framme vid hotellet Alacati Beach Resort blev vi hänvisad till Windsurfer Inn delen av hotellet. Rummet stank avlopp och det var mögel i badrum och bakom sovrumskåp. Det är väldigt svårt att göra sig förstådd med engelska här.
    Bredvid hotellet ligger den ena surfcenter bredvid den andra. Vi har inte hyrt någon bil så det kommer bli taxi nån gång om vi ska åka utanför hamnområdet. På hela hamnområdet har vi hittat 2 minimarket där man köpa vatten och godis. Några matställen finns i anslutning till surfcentrena. Det ställe nära ASPC beställde vi hamburgare och kebab. Ganska billigt 20 TL för en hamburgertallrik men räkna med billigt hamburgarinnehåll. Idag blåste det inte tillräckligt så det blev inget surf, enstaka slalom med 8+ planade. vid 18-tiden blåste ca 5 ms men då stänger centrera. Mycket härligt dock att sitta och titta på alla surfare, flesta nybörjare idag.

  • surfmad

    Medlem
    11 september, 2015 vid 20:10

    Merhaba, Imorgon är det dags att dra hemåt efter en vecka i Alacati och jag tänkte dela med mig lite av resan för den som är intresserad. Vi har haft en solig vecka i 30 grader. Vi fick vårt sunkiga windsurfing Inn rum utbytt mot ett ordinarie rum i huvudbyggnaden och vi var klart mycket nöjda. Receptionisten på Beach resort var mycket tillmötesgående och var den enda på hotellet som gick att kommunicera på engelska. Frukosten som ingick bestod av olika ostar, oliver, bröd, omelette, sylt, frukt osv.
    Vi tänkte hyra på Aspc först men det blev centret närmast Alacati Beach resort, som heter alacati windsurf okulu.
    Centret är det fräschast som jag har sett. Mycket bra ombytesrum med varmdusch och toalett. Dricksvatten finns i dunk. Massvis med midjeselar att låna. Surfprylar (Starboard Severne) där finns i mindre omfattning än Aspc. Provade Starboard Futura med Severne NCX, det var ett lyckat kombo . Satte en fullfartsgipp första surfade med fet 144 liter o 7.0. Det kändes jäkligt bra. De center som finns är räknat från hamnen: myga, Aspc, mistral, active, Alacati surf okulu.
    Närmast hamnen finns ett center till som jag inte kommer ihåg namnet på men där är det mest nybörjare tror jag. Där är det också mest grunt. På några ställen kanske 30-40 meter från stranden finns några mindre omarkerade mörka partier som man kan stöta grund om man har 45+ fena beroende på vattenläge. Speciellt svårt att se dessa när man speedar in mot stranden med eftermiddagssolen i ögonen och spegling på vattnet. Shortie är bra att ha om man ligger ofta i vattnet annars räcker med rashguard och shorts.
    Allmänt är det rätt dött här denna vecka av nån anledning. Det har blåst en dag som bäst då vi körde 6.0 och 97 liter. Då surfade jag över till andra sidan viken och kollade de 2 centerna, en av dem Cagla Kubats. Dessa hade tämligen färre kunder och mer svårkomlig läge. Övrigt så blåste 2 eftermiddagar med stora grejer. Blåser bäst om nordligt än sydligt. Så vindmässigt hade vi otur.
    Surfcaféet bredvid Active och mistral sög rejält. men restaurangen Sir Winston bredvid Aspc var ok, klart att det är bättre mat om man varit i tex Ixia eller Naxos. Om man inte har all inklusive på sitt hotell får man ta minibuss till Alacati byn ca en kvart för 3 TL och varje halvtimme från hotellen hela dan. I hamnen finns 2 minimarket, ska man handla mat får man åka till byn där det finns restauranger och affärer som säljer finare kläder, solglasögon, skor till övre medelklass turkar. Mercedes och BMW är inte ovanligt. Vi såg knappt några nordeuropeiska turister här nu när högsäsongen är över. Det känns rätt tryggt här, dessutom inga tiggare och inga försäljare på stranden och inga inkastare utanför restauranger men det kan beror på att högsäsongen är över. Jag kan förstå att det kan bli rätt trångt på vattnet när det är högsäsong.
    Slutligen vill jag säga att det är sannolikt att jag kommer återvända någon dag med tanke på plattvattenförhållandena med bra surfcenter.

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 september, 2015 vid 11:27

    Tack för reseberättelsen! Och STORT grattis till fullfartsgippen! See you in Habo!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.