Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

  • robin

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 16:45

    Niclas och masse, hur stor skillnad gör egentligen 2-4 liter? Det lär ju vara inom felmarginalen för de flesta brädors volymangivelse. Bredd och shape däremot kan jag förstå gör stor skillnad. Nu kör jag en fanatic new wave twin 86 från 2011 som jag tror är 57 bred. En schysst bräda som är både lite bredare och tjockare kan jag tänka mig blir bra. Fast jag kommer inte ut tillräckligt ofta för att motivera två nya brädor så jag får hålla koll efter något bra enbrädeskoncept på 95 liter eller så. Någon som kan gissa om 100 liter är att pressa lite väl om man ska klara sig på en bräda?

  • sailortrash

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 18:52

    @Robin 742882 wrote:

    Niclas och masse, hur stor skillnad gör egentligen 2-4 liter? Det lär ju vara inom felmarginalen för de flesta brädors volymangivelse. Bredd och shape däremot kan jag förstå gör stor skillnad. Nu kör jag en fanatic new wave twin 86 från 2011 som jag tror är 57 bred. En schysst bräda som är både lite bredare och tjockare kan jag tänka mig blir bra. Fast jag kommer inte ut tillräckligt ofta för att motivera två nya brädor så jag får hålla koll efter något bra enbrädeskoncept på 95 liter eller så. Någon som kan gissa om 100 liter är att pressa lite väl om man ska klara sig på en bräda?

    Jag har en liknande twin, quattro tempo 84, 58 bred. Mkt bra kompromiss tycker jag. Superkul i platt/bump jump, hoppar bra (kort modell) och man kan svänga både kort och korrekt och slashigt (bara bakfot). För Sverige är det den enda vågbräda man behöver. Sen kanske den inte är perfekt för masthögt i Kapstaden…(visserligen testad i sådana förhållande oxå…)

    Min 99 l (numer kanske 96 trifin) känns oerhört klumpig i vågor jämfört med den mindre. Men det kan nog bero på modellen, inte bara på bredd/volym

  • robin

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 20:08

    Låter som att det inte är värt att bygga om goyan alltså. Och jag håller med om att en 85 twin är jättekul, det är bara att det är för sällan jag kan utnyttja dess goda sidor fullt ut (som i min avatar, jäklar vad skoj det var den dagen!)

  • sailortrash

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 07:16

    Om din goya är en 08/09 skulle jag inte röra den. Min brorsa har en sådan och det är nog den bästa allroundbräda jag kört i den storleken. Jag försökte köpa en förra året, men det ville sig inte med frakt. Men jag håller med om att den är lite för snabb för vågor normalt. Men med en mindre fena kan det nog funka rätt bra tror jag. Den är ju riktigt stabil (62 bred?) och har ju riktig vågrocker. Dock lite klent med volym framför mastfoten, den är svår att slå på för sin storlek.

    Testa en 22 fena på den typ, det borde få den att ligga mer i vattnet och inte bli så snabb

  • robin

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 08:16

    Jag kör med en 22-fena och håller med om att brädan är fantastisk på det mesta, men saknar det där extra när det kommer till vågridning. Men ska nog prova en stor vågbräda innan jag byter, det är bara så sällan man får chansen att prova runt mellan olika brädor.

  • dr-masse

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 08:19

    @Robin 742882 wrote:

    Niclas och masse, hur stor skillnad gör egentligen 2-4 liter? Det lär ju vara inom felmarginalen för de flesta brädors volymangivelse. Bredd och shape däremot kan jag förstå gör stor skillnad. Nu kör jag en fanatic new wave twin 86 från 2011 som jag tror är 57 bred.

    Knappt någon alls, skulle jag säga. Om vi talar olika shape. Du kan mycket väl segla en 88-liters bräda och uppleva som att den har bättre flyt och är enklare att guppa runt med än en 92-liters bräda. Dels påverkar brädan outline och bredd väldigt mycket, dels styrs det även mycket av var volymen är placerad.

    För att teoretisera kring brädmodeller skulle jag exempelvis kunna tänka mig att en JP Thruster Quad 89 upplevs som minst lika enkel att guppa med och få igång som en JP Radical 95 (de har samma bredd, jag skulle tro att Thruster Quad har mindre rocker och plattare häck). Och båda kan nog mycket väl få däng i tidig planing och i upplevd “flytförmåga” av en JP Freestyle 85.

    Min egen 95:a upplever jag rent flytmässigt som närmare 90 liter än 100. Min gamla Skate 100 flöt jag rätt rejält mycket mer på, inte minst på grund av att den hade ordentligt mycket mer volym i häcken.

    Jag tycker dock att du kanske skall överväga att behålla din Fanatic Twin. Den är inte värd sådär jättemycket om du säljer den… (snyft!), men är fortfarande en bra bräda och kommer vara riktigt kul när det är tryck i 4.7 och mindre i bra förhållanden. Kanske uppgradera stroppar och fenor för att ge den lite kärlek?

    Däremot tror även jag att en “riktig” vågbräda runt 60-62 bred, skapligt snabb rocker med sisådär 90-95 liter med rätt stor säkerhet kommer bli din klart mest använda vågplanka. Och att du kommer gilla den. Personligen gillar jag brädor med fem boxar eftersom jag gärna byter från tre till fyra fenor, och även testar två eller till och med en, för olika förhållanden.

    Min senaste ‘upptäckt’ är, som sagt, tri-fin som jag äntligen fått att fungera bra och verkligen, verkligen tycker är toppen. Grym kombo av fart och skön sväng på vågen. På något sätt passar det mig perfekt.

  • sailortrash

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 09:04

    blackbox och “skitvåg” konceptet? verkar ha självdött redan nu..men egentligen är det väl en bra ide om man vill rida vågor även när det inte går…? har ingen uppfattning vad gäller flyt och stabilitet dock, men de var väl uppåt 100 liter?

  • dr-masse

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 09:26

    @sailortrash 742897 wrote:

    blackbox och “skitvåg” konceptet? verkar ha självdött redan nu..men egentligen är det väl en bra ide om man vill rida vågor även när det inte går…? har ingen uppfattning vad gäller flyt och stabilitet dock, men de var väl uppåt 100 liter?

    Näe, det håller jag inte med om. Exempelvis verkar Fanatics Stubby verkar ha blivit populär och jag vet flera som testat och verkligen gillar den.

    Istället för att ha en stor och en liten vågis tror jag att många skulle kunna ha två vågbrädor i liknande storlek men med olika användningsområde. En för sämre förhållanden (typ en Stubby) och en för när det är bättre vinkel och renare vågor (typ en mer klassisk Tri/Quad).

  • robin

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 10:19

    Bra ideer från alla håll här. Jag får nog inte många hundralappar för fanaticen som den ser ut efter mina loopförsök (håller INTE lika bra som Goyan). Får gärna finnas kvar i källaren.
    En vågis runt 95 liter lockade innan jag skrev den här tråden och lockar ännu mer nu! Och Fanatic Stubby verkar grym, men jag kommer inte köpa nytt. Fast vem vet, jag kanske inte kommer till skott förrän de finns på begmarknaden;-) Annars verkar ju blackbox också skoj, men jag gillar att hoppa så jag vet inte om det är rätt trots allt. Sedan var de väl lite mindre, eller?

  • hakuna

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 10:41

    @Robin 742900 wrote:

    jag kanske inte kommer till skott förrän de finns på begmarknaden;-) Annars verkar ju blackbox också skoj, men jag gillar att hoppa så jag vet inte om det är rätt trots allt. Sedan var de väl lite mindre, eller?

    Bbx kom 2013
    https://www.youtube.com/watch?v=_8Hda8IZx6c

  • spinl

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 16:10

    Har själv varit på jakt efter en större vågis. Seglar vanligtvis min 87 l fanatic quad (jag väger runt 85-87 kg).

    Testade lite olika brädor (framförallt JP) i segmentet 95-105 liter i början av månaden i Jericoacoara.

    Seglade mest på JP truster/quad 102 och JP FWS PRO truster 102, (vinden låg runt 10-12 m/s varje dag). Min slutsats är att man får ut mer med en lite snabbare rocker (som FWS hade) speciellt de dagar då swellen var lite mindre. Man kommer ingång mycket snabbare på vågen och får som jag kände det mer vågsegling per tidsenhet. Nu var swellen aldrig riktigt stor (som mest runt 1.5 m) så det är möjligt att den rena vågbrädan hade känts bättre i större vågor.

    Som jag ser det är de stora vågbrädorna till för att kunna guppa ut, vänta på en våg och sedan kunna segla den in igen. Medan man med FWSn kunde man plana ut och sedan vänta på vågor vilket gjorde det hela lite snabbare. Självklart tapparna man lite i kvickhet men de var båda rätt stela i jämförelse med brädor i 85-90 segmentet.

  • robin

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 17:27

    Intressant! Om även den rena vågisen var stel så låter det som att man inte ska gå över 100 liter. Eller gällde det även 95:orna du provade?

  • john1

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 18:13

    En bräda som ingen har skrivit om är RRD Firewave som jag är mkt. nöjd med. Finns till ett bra pris på Surfers, 92 och 102 liters. Låt dig inte skrämmas av bredden, spelar ingen roll på denna bräda.
    JJ

  • robin

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 18:27

    Den är lite åt freewavehållet va? Kan du beskriva den? Vilken har du?

  • john1

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 09:51

    Jag har RRD firewave 92 liter, 62 cm bred, 234 lång. Den är snabb, men inte åt fsw-hållet. RRD-wave cult är mer renodlad vågis. Firewaven är mkt “slank” i aktern, 0-tailkick och mycket lättmanövrerbar, spec med thrusteruppsättning (till ex 18 x 1/11 x 2), weed wave från Makani.
    Den klarar ett Ezzy 5,7 segel, men inte större, 4,5 går bra utan att kännas stor.

    http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/shop/firewave-ltd/

    Jag köpte den i Varberg. Fråga efter Johan och fråga om brädan, du får ärliga svar.
    JJ

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.