Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

  • robin

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 11:39

    Tack för beskrivningen! Låter ju som en bra bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 12:11

    Om det är något jag lärt mig, vilket tog alldeles för lång tid att inse…, så är det vikten av att hitta brädor i rätt storlek för ens egen segling och förhållanden.

    Länge valde jag att ha en större (runt 90-95 liter, senare 100) och en mindre (runt 75-80 liter) för min segling. Tanken var att den större skulle funka bra i lättare vindar ner mot typ 4.7 och den mindre från 5.3 och mindre.

    Det här var ju bra i teorin, men det innebar i praktiken att jag länge saknade en bräda i min “sweetspot”, vilket omsatt till en modernare planka är en sak med sisådär 82-85 liter och runt 58 bred. Det gjorde att jag antingen var lätt frustrerad över att åka runt på en snäppet för liten bräda eller att jag körde med min stora bräda i förhållanden som den egentligen inte var perfekt för.

    Lösningen på detta har blivit att ha två brädor som ligger närmare varandra storleksmässigt, men har lite olika styrkor/egenskaper. Det här kan jag verkligen önska att jag hade kommit på tidigare… men nu när det är på plats är jag verkligen supernöjd och kan framöver se mig själv ha två vågbrädor med än mer snarlik volym/storlek men olika design och användningsområden.

    Så, med det sagt så tror jag faktiskt inte att det själva modellen betyder sådär jättemycket, utan mer om att du behöver hitta en bräda mer rätt egenskaper i rätt storlek för dig. 92 liters Firewave låter som en utmärkt kandidat för det.

  • the_novice

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 17:00

    Det finns ju jättemycket att säga om olika brädor och jag vill bara tillägga att jag inte tycker att det går att läsa sig till detta via tester och annat. Man får i så fall försöka att läsa hemskt mycket mellan raderna. Som exempel kan vi ta Goya One, den ändras mycket i modellen beroende på storlek. De små brädorna är väldigt mycket rena vågbräda medans de större är lite mera all-round, som modellen säger sig vara. Andra märken har liknade “problem”, det är sällan samma designer ens mellan de minsta och största volymerna i en och samma modell linje.

    Med åren så har man ju samlat på sig lite olika brädor (kanske för många…) och volymen är endast ett enda mått på brädans egenskaper. Väl i planing så är bredd och rocker nog det som spelar störst roll. Så provsegling är det enda som gäller tycker jag, det är alldeles för personligt vilken känsla man är ute efter. Så prova varandras grejor, det är mitt tips!

    En anna sak man inte får glömma av är också att fenan/fenorna har väldigt stor betydelse för hur brädan uppför sig. Så ett par olika bräd-sorter i liknande volym, plus två-tre fenor per bräda är inte så dumt att ha. Det kan kanske tyckas vara svårt att välja rätt vid olika förhållanden, men det är nog snarast tvärtom. Det blir sällan helt fel om man har valmöjligheter.

  • sailortrash

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 18:29

    Jag håller med om att det finns brädor som passar en, och brädar som typ “motarbetar” allt man vill göra. Dessvärre förändras ju också de krav man ställer på brädan. jag tror även att typ av bräda är viktigare/mer avgörande än volym. Volym känns enbart styrande för flyt samt hur förlåtande brädorna är (aka “stumma). T.ex har jag avverkat många brädor mellan 2000-2006. Gemensamt för dessa (i st. 90-100 l) är att när de ökar i volym bygger de ofta på höjden snarare än bredden, vilket ganska effektivt sabbar känslan i brädan men ger (för) lite tillbaka i stabilitet (vilket istället kompenserades med längd).

    Ofta ser man ju folk bränna runt på quadar på plattvatten. När jag testat har det ju vart riktigt trist, jämfört med singelfin. Samma i vågen bump n jump. Stora brädor/breda är “i vägen” typ..när det blir skuttigt och man behöver svänga..

    Bräder (och kläder) / efter väder

  • robin

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 19:28

    Har också seglat länge men inte provat så överdrivet mycket brädor. Oavsett vilken bräda man kör så tycker jag att det kräver insegling, framför allt om man inte trivs pangbra från början. Men jag vill så klart testa före köp, det är bara så sällan man får chansen. Det händer ju att butiker har demodagar men jag brukar vara ute på begagnatmarknaden och då hjälper demodagar inte mycket tyvärr.

  • spinl

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 21:01

    Att åka till något ställe och hyra brädor var en höjdare, massor av modeller och storlekar att välja mellan varje dag (tyvärr kostar det en del). Lärde mig en massa om vad som passar just mig.

    Jag är på jakt efter en bräda att köra 6.7- 5.3 på vilket för mig är runt 9-12 m/s. Testade starboard FSW på 95 liter vilket blev lite för liten att ta höjd med de tillfällen då man inte kunde plana. Skillnaden i kvickhet mot 102 l brädorna var knappt märkbar (beror troligen på att starboarden hade rakare rocker än JP 102 l brädorna).

  • sailortrash

    Medlem
    1 februari, 2017 vid 21:07

    Att hyra brädor (fast jag har egna) är kul och en anledning till att jag provat rätt många. Jag tycker det är stoor skillnad, även om allt funkar. Om inte annat hur fotstroppar sitter mm..

    Ang. Vindregistret är det samma där tycker jag, volym är sekundärt till form, speciellt rockerprofilen. Min twin med rätt plan rocker lyftet tidigt, medan mer utpräglade vågisar limmar fast och kräver mer vind. Överriggad med för mkt rocker är inte heller kul…(eller med för stor fena)..

  • robin

    Medlem
    3 februari, 2017 vid 11:18

    Det vart ju en riktigt bra tråd det här! Tack för all input och fortsätt gärna skriva om ni känner att ni vill hålla liv i mina bräddrömmar så här i vintertider.

  • sailortrash

    Medlem
    3 februari, 2017 vid 14:58

    Alltid kul att snacka brädor!

    Min uppsättning har landat i en 100 l freestyle och en 84 l twin. Efter mkt bytande har jag landat på obestämd tid faktiskt. Blåser det mindre än 5.7 blir det kite, annars hade jag (och hade tidigare) slalom uppåt 8.5 eller formula.

    Just nu hinner jag inte använda prylarna tillräckligt, det tar långt tid att “segla ifrån” dem, när dagarna med vågor överlag är få, och mest surf blir det på kortresor till Öland eller västkusten. Så de kommer räcka länge.

    Vågridning med kite är ju för övrigt en jättegrej, det går ju lätt att sticka ut i 7-8 m/s, vindar som känns helt omöjliga med v-surf

  • robin

    Medlem
    3 februari, 2017 vid 21:09

    Nej vem hinner segla brädorna mycket… Själv har jag slagit till på en tredje unge vilket inte direkt ökar vattentiden. Men desto större anledning att ha bästa möjliga förutsättningar för en bra dag på vattnet när man får chansen! Så mindre vattentid ger mer prylinköp, det är logik det!

  • sailortrash

    Medlem
    4 februari, 2017 vid 19:38

    @Robin 742935 wrote:

    Nej vem hinner segla brädorna mycket… Själv har jag slagit till på en tredje unge vilket inte direkt ökar vattentiden. Men desto större anledning att ha bästa möjliga förutsättningar för en bra dag på vattnet när man får chansen! Så mindre vattentid ger mer prylinköp, det är logik det!

    Logiskt eller inte så är det tyvärr sant…ju mindre man använder grejerna desto fler tror man att man behöver..

  • robin

    Medlem
    5 april, 2017 vid 20:54

    Det blev faktiskt en bräda! Ingen är mer förvånad än jag! Kanske min sambo då.

    En Flikka quad på 92 liter och 61 bred och med deras 3/2 rocker. Fick prova den idag med 4.2 och 4.7, och den var så sjukt skoj! Har aldrig varit med om en så skejtig bräda! Det var verkligen jag som var den begränsande faktorn när det kom till svängradie. Sedan märktes det att det är en bräda man får lära känna, det gällde att stå rätt för att få igång den.

  • pedersen

    Medlem
    6 april, 2017 vid 09:29

    Om du gillar din One, why change a winning concept 😉
    http://ohana.se/shop/surf/vindsurf/goya-one-thruster-2016/
    Tre fenor och allt 🙂

  • pedersen

    Medlem
    6 april, 2017 vid 09:32

    Ofta en del inkörning på en ny bräda för att vänja sig. Brukar kosta höjdtagning i början innan man lärt sig.

  • alltidxx

    Medlem
    6 april, 2017 vid 13:56

    @sailortrash 742937 wrote:

    Logiskt eller inte så är det tyvärr sant…ju mindre man använder grejerna desto fler tror man att man behöver..

    *känner sig lite träffad* På senare tid har jag gett mig dän på, för att maximera tid på vattnet eftersom jag i princip bara kan segla på helger, att jag ska kunna plana och segla i allt från 6 m/s+ under alla isfria dagar. Och det krävdes lite nyinköp för att realisera he he. Men nu är jag där 🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.