Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allvarligt fel?

• Allvarligt fel?

Publicerad av irritation på 31 augusti, 2006 vid 11:36

Tjo! Höstvindarna börjar komma, då blir man ju glad! Dock så gör jag något fel som gör att jag sällan planar. Jag är ca 193 lång och väger mellan 84-88 kilo, jag har en freestylebräda på 84 liter och två segel, ett på 5.3 (eller kanske 5.4) och ett på 6.0. När det blåser ca 10m/s tar jag på 6.0 fast dom flesta verkar köra med mindre. När jag väl kommer ut så känns det inte som jag får nån fart, brädan åker ner i vattnet och jag får ingen fart alls. Detta gör att det blir tråkigt att köra för jag planar bara när jag är överriggad känns det som.
    När detta händer så intalar jag mig att det är för lite vind, men lik förbannat så är det många andra som åker i liknande vindar med mindre segel. Buhu!
    Vad kan jag göra för fel??

johanc svarade 18 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • styret

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:45

84 liter om du väger 84 kilo är ju rätt litet. jag kör brädor som ligger vid eller under min kroppsvikt först om det är riktigt bra drag i typ 4.7. dvs 12-13 m/s. så tror jag det är, du har för liten bräda.

• irritation

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:59

Tror nästan också det ;O men vad ska jag satsa på då? run 95 istället?

• endy

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 12:04

Det beror lite på vad du vill segla…freestyle, freeride, wave
    Lagom största bräda om du vill köra bra med 6,0:an ligger runt 105-110 liter för din vikt ungefär.

• carrera

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 13:13

Provat att sätta på en större fena ?

• manno

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 16:14

Flytta fram mastfoten

• smurff

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 23:39
    manno wrote:
    Flytta fram mastfoten
    Håller med manno.
    Absolut viktigaste trimmet på en liten bräda börja långt fram och gå bakåt sätt den inte i mitten från början det blir bara skit.
  • 100 +

Gäst
    1 september, 2006 vid 07:39

Brukar själv ligga runt 90/100 pannor och tror att felet många tyngre snubbar gör är att man använder ungefär samma storlek som de andra på vattnet och många surfare är ju småräkor runt 70 kg och mindre. Har man inte grymt bra teknik och vill ha maximal rörlighet i brädan för avancerad vågsegling och freestyle är det mycket skönare och effektivare att ha något större. Under 100 liter när man kör 5.4 och 6.0 är helt onödigt. Själv kör jag oftast en 110 liters freestyle som är bred och lättplanad. Min 80 liters bräda är bra mellan 3.7 och 5.0 men om det är lite tryck i 5.0 är det grymt skönt att köra 110-litersbrädan. När man kör i lite marginella förhållanden med en 5.0a på en lättplanad freestylebräda så känner man hur det måste vara för räkorna. Man flyger fram trots att det inte känns som att man har något tryck alls i seglet. Ofta är det jag som planar tidigast på vattnet nuförtiden, förut var jag alltid sist. Sen satsar jag också alltid på att ta en segelstorlek större än de flesta andra på vattnet har.

• mrfreeride

Medlem
    1 september, 2006 vid 08:35

håller med 100+, lite större brädor är underskattade. det verkar ha gått lite trend i att man “måste” ha en liten vågbräda kring o tom. under sin egen vikt. själv har jag en lite större freeridebräda och när killarna med mindre brädor står o trampar vatten så fort vinden avtar lite grand, så planar jag fortfarande utan problem. sedan menar jag inte att man ska ge sig ut i kuling med en fetebräda, det är ingen höjdare. lösningen är ju att ha två brädor.

• frisk

Medlem
    1 september, 2006 vid 10:41
    Irritation wrote:
    Tjo! Höstvindarna börjar komma, då blir man ju glad! Dock så gör jag något fel som gör att jag sällan planar. Jag är ca 193 lång och väger mellan 84-88 kilo, jag har en freestylebräda på 84 liter och två segel, ett på 5.3 (eller kanske 5.4) och ett på 6.0. När det blåser ca 10m/s tar jag på 6.0 fast dom flesta verkar köra med mindre. När jag väl kommer ut så känns det inte som jag får nån fart, brädan åker ner i vattnet och jag får ingen fart alls. Detta gör att det blir tråkigt att köra för jag planar bara när jag är överriggad känns det som.
    När detta händer så intalar jag mig att det är för lite vind, men lik förbannat så är det många andra som åker i liknande vindar med mindre segel. Buhu!
    Vad kan jag göra för fel??

Kolla tråden om bomhöjden, kan hänga ihop. Har samma vikt som du och med 6,0 är det fullt drag men min freestyle är på 103liter 63cm bred.

• jayp

Medlem
    1 september, 2006 vid 11:33

handlar väl en del om var man har fotstropparna placerade också? har också problem att plana förövrigt.. 98liters, 5,3 i runt 10m/s, väger 75kg

• 100+

Gäst
    1 september, 2006 vid 14:13

Annars när det gäller teknik tror jag att man alltid ska tänka på att få tyngd ner i mastfoten, alltså sin egen tyngd bort från brädan och i seglet/bommen istället och medvetet pressa ner mot mastfoten. Det hjälper många problem typ tidig planing, kontroll när man har fart(särskilt om det är choppigt), komma i fotstropparna, fullfartsgipp etc. Att höja bommen kan hjälpa, då brukar man automatiskt få mer av sin tyngd i bommen och ner i mastfoten.

• mexi_

Medlem
    2 september, 2006 vid 09:33

Jag är 190, väger c:a 90kg och har tills slut lärt mig att ha 0,5 – 1,0 m2 mer än de “vanliga” surfarna. Jag har en 125 litersbräda och en 95 liters och på dessa köra jag 8,5 – 4,5, mest får jag åka på 125 liters (sthlm…) men i 10 m/s så använder jag 95 liter och 6,7, vid 12m/s kanske 5,7 och så vidare. Vi som är tyngre får använda vår vikt och längd till att hålla emot istället. I kapstaden så använde jag en rrd fsw på 85 liter och körde 3,9-5,3 funkade kanon, både i vågorna och på plattvatten, men då blåste det småspik hela tiden…….

• argulander

Medlem
    2 september, 2006 vid 12:03
    mexi_ wrote:
    Jag är 190, väger c:a 90kg och har tills slut lärt mig att ha 0,5 – 1,0 m2 mer än de “vanliga” surfarna. Jag har en 125 litersbräda och en 95 liters och på dessa köra jag 8,5 – 4,5, mest får jag åka på 125 liters (sthlm…) men i 10 m/s så använder jag 95 liter och 6,7, vid 12m/s kanske 5,7 och så vidare. Vi som är tyngre får använda vår vikt och längd till att hålla emot istället. I kapstaden så använde jag en rrd fsw på 85 liter och körde 3,9-5,3 funkade kanon, både i vågorna och på plattvatten, men då blåste det småspik hela tiden…….

Håller med väger också ca 90 kg, innebär ofta minst 1 kvadratmeter större segel och större bräda för att plana lika tidigt som 70- kilosgrabbarna, vilken segelstorlek folk använder är en ganska ointressant upplysning om man inte relaterar till kroppsvikten. Borde väl gå att göra någon sorts tabell över det här? Kanske någon redan har gjort detta? Klas

• irritation

Medlem
    2 september, 2006 vid 14:12

Tack för alla tipsen… Har fått lite att tänka på. Dock så har jag hört att minsta brädan ska vara ungefär sin vikt. När jag köpte brädan så vägde jag 82-84.5 och sedan dess har jag ätit för mycket gott och utfört för lite jobbiga aktiviteter om man säger så xD

• nikke

Medlem
    2 september, 2006 vid 17:30

Men hur många liter extra på brädan tycker ni man ska ha då jämfört med kroppsvikten. Väger man 90 kg så borde 106 l vara ok eller?

Irritation wrote:
    Tack för alla tipsen… Har fått lite att tänka på. Dock så har jag hört att minsta brädan ska vara ungefär sin vikt. När jag köpte brädan så vägde jag 82-84.5 och sedan dess har jag ätit för mycket gott och utfört för lite jobbiga aktiviteter om man säger så xD
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Allvarligt fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.