Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativ till Maui med familj

  • Alternativ till Maui med familj

    Publicerad av bjorn-daniels på 16 november, 2017 vid 08:19

    Håller på att planera nästa långresa nästa vinter tillsammans med en annan familj.
    Har tidigare varit på Maui och det är ju svårt att slå men inte helt gratis.
    Sen kan det vara kul att prova nåt nytt oxå
    Så funderar på om det finns alternativ
    Förutsättningar
    December-Januari
    Sol och varmt
    Barn/familjevänligt (vi åker med barn från 2-14 år)
    Vindsurf, surf så klart
    Saker att göra förutom surf, ingen av oss är typen som bara ligger på stranden/vid poolen
    Helst möjlighet att hyra prylar, jag pallar inte 3 ungar+ baggage+ surfprylar längre
    Lägre kostnad än Maui

    goose svarade 6 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • challgren

    Medlem
    18 november, 2017 vid 21:58

    Inte helt enkelt!

    Brasilien kanske! Jericoacoara ska ju vara riktigt najs!

  • _frippe_

    Medlem
    19 november, 2017 vid 01:03

    Kapstaden borde uppfylla det mesta. Men det är kallt i vattnet så barnen får bada i poolen.

  • mrquality

    Medlem
    19 november, 2017 vid 08:16

    Jag åker till Kanarieöarna med familjen (4 år och 1 år kommer barn att vara) Tycker att Teneriffa är barn väldigt och passar bra för surfare också. Inte så långt resa från Sverige och relativt billigt stället . Den som gäller antal dagar med stark vind kan inte jämföra med Maui men under en lång perioden kommer säker att blåsa säker någon gång. Jag åker 6 månader och har även hitta en svensk förskola där min 4 årig kan vara några timmar per dag. Så nästa år blir det en fin sol vind och vatten resa.

  • challgren

    Medlem
    19 november, 2017 vid 08:43

    Kapstaden borde uppfylla det mesta. Men det är kallt i vattnet så barnen får bada i poolen.

    Kapstaden glömde jag bort. Riktigt bra ställe!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 november, 2017 vid 09:40

    Håller med om att Kapstaden är grymt, var där för många år sen utan barn. Men är det där med vattnet, grabbarna är tokiga i att bada i havet, helst i vågor så inte optimalt med kallt vatten.
    Jeri skulle kunnavara ett allternativ.

    Kanarieöarna har vi inte kollat så mkt på, hur är tempen i havet där i dec/jan

  • sailortrash

    Medlem
    19 november, 2017 vid 11:13

    kanarieöarna är rätt tråkigt ställe för familj anser jag, + att det är väldigt väderosäkert just januari december. Även surfmässigt, kan var knepiga vinklar och man kan behöva ta sig runt med bil till olika spots..

    Jerri tror jag inte heller på i första hand, brorsan var där för några år sedan och det var rätt taskigt med hyr möjligheter och själva stan bjöd inte på mycket förrutom styv kuling side off. dröm för vindsurf, men kansk inte barnfamiljer.

    jag tror snarare på mexico, dominkanska republiken eller såklart västindien. borde var lite billigare än maui, och ca halva resan

  • dr-masse

    Medlem
    20 november, 2017 vid 08:30

    Jerri tror jag inte heller på i första hand, brorsan var där för några år sedan och det var rätt taskigt med hyr möjligheter och själva stan bjöd inte på mycket förrutom styv kuling side off. dröm för vindsurf, men kansk inte barnfamiljer.

    Tror också att Jeri kan bli trist för barnfamilj om man stannar längre än ett par-tre veckor, även avstånd till sjukvård etc. skulle göra mig tveksam för längre vistelser. Däremot kan man ju ta sig runt i området, det finns fler platser än Jeri att vara på. Att det skulle vara “taskigt med hyrmöjligheter” håller jag inte med om, ClubVentos är ett av de allra största och mest välsorterade uthyrningsställen jag varit på. Däremot finns det inte så många alternativ. Och styv kuling… njäee… mer 10-12 sekundmeters trade. Men grymt soft och skönt ställe är Jeri och superbra ställe för barn att testa longboard och annan vattensport.

    Västindien är ett intressant område, Barbados är t ex lite dyrt men det är klart enklare att flyga dit än till Maui och uppfyller kriterierna på “listan” rätt väl. Även södra Brasilien kan vara värt att kolla upp, framförallt Ibiraquera där Kauli Seadi har ett hyrcenter http://www.kauliseadi.com.br/?p=clube.

    Svara på: Alternativ till Maui med familj

  • _frippe_

    Medlem
    20 november, 2017 vid 12:18

    Håller med om att Kapstaden är grymt, var där för många år sen utan barn. Men är det där med vattnet, grabbarna är tokiga i att bada i havet, helst i vågor så inte optimalt med kallt vatten.
    Jeri skulle kunnavara ett allternativ.

    Kanarieöarna har vi inte kollat så mkt på, hur är tempen i havet där i dec/jan

    Vattentemperaturen på Kanarieöarna är i stort sett samma året runt så det är inga problem (ca 22 grader). I luften är det typ svensk sommar. Vind får man ca 50% av dagarna, kanske lite mindre om man bara kör vågis. El Medano på Teneriffa är min favorit. Rätt trevlig by/stad och man kan bo nära vattnet. Hyr man bil finns mycket att se om man tourar runt ön.

  • _frippe_

    Medlem
    20 november, 2017 vid 12:20

    Bor man på södra sidan av öarna är det inga problem med regn heller (5 dagar per år i El Medano har jag hört). På norra sidan kan det regna mer på vintern.

  • mrquality

    Medlem
    20 november, 2017 vid 16:28

    Bor man på södra sidan av öarna är det inga problem med regn heller (5 dagar per år i El Medano har jag hört). På norra sidan kan det regna mer på vintern.

    Jag ska bor i el Medano eller i narheten, om man kör freeride och slalom kan man surfa oftare så klart. Jag var där förra Mars och tycker att är väldigt mysigt stället.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 november, 2017 vid 08:22

    Hmmm, ja mkt att fundera på.
    Nån som har erfarenhet av Vietnam? Dök upp som ett udda alternativ i disskusionerna.
    Verkar mest vara plattvatten/bump&jump men kan tydligen bli bra med vågor oxå (fast kanske inte att jämföra med Maui) https://www.continentseven.com/igor-yudakov-rides-waves-vietnam/

    • Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • ludde_l

    Medlem
    22 november, 2017 vid 16:06

    Som av en händelse ska jag till Mui Ne i Vietnam över jul&nyår. Detta med fru och barn + en familj som inte vindsurfar.
    Jag rekar och återkommer.

  • sailortrash

    Medlem
    22 november, 2017 vid 21:25

    Bor man på södra sidan av öarna är det inga problem med regn heller (5 dagar per år i El Medano har jag hört). På norra sidan kan det regna mer på vintern.

    det är inte regnet som är problem, utan temperaturen. Om solen går i moln så blir det neråt 16-17 grader, och i oisolerade stenhus utan element blir det riktigt kallt. och golven som är av sten överallt blir är inte roliga att gå på barfota.
    vi hade sånt väder en hel vecka i januari på fuerte, och det skulle jag säga är helt rimlig tid om det drar över ngn front eller ngt, även om det inte regnar

  • orry

    Medlem
    23 november, 2017 vid 09:33

    Tycker att Mauritius är riktigt bra. Den här filmen tycker jag beskriver potentialen: https://www.youtube.com/watch?v=A4rUk5YUA0I
    Det skiljer 3 h i tid och dessutom åt rätt håll vilket gör att du inte blir jetlagad.
    Det är grym snorkling, alltid ok sup.
    Har varit där 2 förlängda höstlov i rad och åker gärna dit igen.
    Det går att mellanlanda i Dubai om man vill det och ta några dagar där.
    Ngnstans i januari kommer cyklonperiod så kolla upp när det är bäst för vindsurf etc.

  • maui-mange

    Medlem
    23 november, 2017 vid 17:22

    Mui Ne är mest choppigt och ett saftigt shorebreak. Inte bra för barn och bada och väldigt svårt att rida vågor med vindsurfingbräda. Dessutom får du stångas med minst 200 kitesurfare. jag kitar själv men vindsurfade i 20 år innan jag gick över till kitesurfing.
    Finns ett spot lite norr om Mui Ne, Malibu, som erbjuder bättre vågförhållanden men jag tror inte du kan hyra där. Att jämföra vågförhållanden runt Mui Ne med Maui är ett hån.

    Min rekommendation är Kingfisher. Det anses lite som Asiens Maui. Ett coolt och fantastiskt vackert ställe. Inte så mycket att göra dock förutom lite sightseeing i naturen men att komma till ett så oexploterat ställe med kristallklart vatten och fantastisk vacker natur och stränder tycker jag uppväger.

    Notera att det är väldigt tidvattenberoende vilket innebär att du inte kan vindsurfa när du vill såvida du inte bär ut brädan genom lagunen vid lågvatten.

    Kolla in dessa länkar http://kingfisher.ph/ och https://www.facebook.com/kingfisherresort/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alternativ till Maui med familj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.