Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aluförlängare till kolmast dumt?

  • Aluförlängare till kolmast dumt?

    Publicerad av mes på 6 maj, 2020 vid 16:05

    Hallå hallå,
    Har köpt en 75% 490 kolmast (North Gold Platinum) som jag ska ha till ett Nel Pryde World Cup Racing från 1991. Seglet behöver 525-530 i luff och döm om min förvåning när jag hittade en sketalång dil…nä jag menar förlängare i källaren…säkert 50cm och i skinande alu. Är det förknippat med något negativt att använda den på kolmasten. Jag tänker att det inte är någon direkt flex i den nedre regionen…

    /Mes

    mrquality svarade 3 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    6 maj, 2020 vid 19:55

    Testa…skulle inte tror det är ngt problem

  • mes

    Medlem
    6 maj, 2020 vid 20:40

    tänker så också. ska bli spännande att se hur gamla raceseglet funkar på min div2-bräda. tepåseorginalet är kasst.

  • sailortrash

    Medlem
    7 maj, 2020 vid 07:09

    Jag hat alltid kört med budgetförlängare även till segel mellan 8-11 utan problem. De har inte ens gått sönder…

  • billie

    Medlem
    7 maj, 2020 vid 10:51

    Jag tror inte du får rätt böjkurva med northmasten i ett neilpryde segel.

    Förr sa man att aldrig en North mast i ett neil pryde segel och vice versa.
    Men man bedömmer ju själv om det duger

  • hakuna

    Medlem
    7 maj, 2020 vid 14:03

    En lång förlängare gör också masten mjukare än en motsvarande längre mast. Det gör att det blir en annan kurva.
    https://www.unifiber.net/windsurf-masts

    Out of these possibilities, we’ll highlight this very easy and practical one to soften your rig:
    Extend the bottom section part of a shorter mast with 30cm extra extension. For example, a 430 mast with 30cm extension becomes a 460.

    Men som sagt, testa. Om inte annat så har du en bra mast till något annat (modernare) segel!

  • mes

    Medlem
    7 maj, 2020 vid 17:16

    En lång förlängare gör också masten mjukare än en motsvarande längre mast. Det gör att det blir en annan kurva.

    https://www.unifiber.net/windsurf-masts

    Out of these possibilities, we’ll highlight this very easy and practical one to soften your rig:

    Extend the bottom section part of a shorter mast with 30cm extra extension. For example, a 430 mast with 30cm extension becomes a 460.

    Men som sagt, testa. Om inte annat så har du en bra mast till något annat (modernare) segel!

    Bra länk där!

    Svara på: Aluförlängare till kolmast dumt?

  • mes

    Medlem
    7 maj, 2020 vid 17:20

    Jag fick tips om masten av en kompis till den som sålde den. Jag skrev ju i annonsen vilket segel det gällde och kollade inte upp själv…bä. Masten är iofs fin och blir bra till andra modernare segel som Hakuna skriver… det lär inte vara sämre än tepåseseglen jag har iaf. Tänkte köpa en några år gammal beggad stor freeride/-race och ett 8.5 och då har ju iaf en mast :). Dock har jag kollat lite map stora plananade lättvindsgrejor och inser att om jag köper en 130l bräda så ska den vara färdig för foil…

  • Stefan_Foil

    Medlem
    8 maj, 2020 vid 09:15

    Äldre NP segel hade constant curve vilket NP skröt mycket med förr i tiden, vet inte varför de bytte till top flex. Jag körde iaf med gamla constant curve np master till North segel, funkade hur bra som helst. Brukade oxå ha långa förlängare, inga problem.

  • hakuna

    Medlem
    8 maj, 2020 vid 11:24

    Äldre NP segel hade constant curve vilket NP skröt mycket med förr i tiden, vet inte varför de bytte till top flex.

    Mnja, det är inte hela historien. Läs mer här: https://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm

    En lista på fler gamla masters kurvor:
    https://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

    Svara på: Aluförlängare till kolmast dumt?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    13 maj, 2020 vid 12:53

    Äldre NP segel hade constant curve vilket NP skröt mycket med förr i tiden, vet inte varför de bytte till top flex.

    Mnja, det är inte hela historien. Läs mer här: https://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm

    En lista på fler gamla masters kurvor:

    https://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

    Beror på vad man menar med gamla, jag syftade på min gamla odelade np carbon 60 mast från ca år 1991. Bifogar bild, står constant flex på den, i rest my case. Men dom kanske ljuger, vem vet. Använde den på modernare segel utan problem iaf, tex gaastra, north mfl på den gamla goda tiden när man var fattig surfare och bara köpte begagnat. Vet att dom ändrade till progressive flex i något läge., Står också i din länk.

    Attachment Image

    Svara på: Aluförlängare till kolmast dumt?

  • mes

    Medlem
    13 maj, 2020 vid 13:41

    Jag testar och rapporterar. Kanske fotobevis…

  • hakuna

    Medlem
    13 maj, 2020 vid 16:18

    Jag lärde mig segla med trekantssegel och körde i ett decennium utan att veta att det fanns olika böjkurvor. Tyckte att de som höll på och tjata om kol-procent var väl kinkiga. Nu är jag en sån själv… Kan jag känna skillnad? Kanske i en side-by-side test, men tvek på om jag kunde identifiera att det var fel mast om det var något som inte kändes bra i riggen.
    Finns så mycket mer som också går att justera fel; nedhal, uthal, bomhöjd, mastfotsplacering, fenor…

  • mrquality

    Medlem
    14 maj, 2020 vid 08:38

    Varje segel typ testas i flera månader för att hitta rätt mast som fungera bättre, därför att rekomamderar ofta tillverkare använda rätt mast till rätt segel. Samtidigt man kan testa och prova om det fungerar och är inte intresserad av prestationer av segel osv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aluförlängare till kolmast dumt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.