• svenne

    Medlem
    7 december, 2009 vid 12:04

    Jag vet flera europeiska byggare som ligger mellan 1500 och 1900 Euro för en standardbräda. Å andra sidan är en av dem känd för att bygga brädor som inte ens Punta Preta har sönder, så det finns skäl till priset.

  • lars_k

    Medlem
    7 december, 2009 vid 12:19
    Svenne;591344 wrote:
    Å andra sidan är en av dem känd för att bygga brädor som inte ens Punta Preta har sönder, så det finns skäl till priset.

    Witchcraft med HDD eller?

  • svenne

    Medlem
    7 december, 2009 vid 12:31
    Lars_K;591347 wrote:
    Witchcraft med HDD eller?

    Nope. Ulf Landwehr, Fatum Boards.

  • surfjohan

    Medlem
    7 december, 2009 vid 12:37
    Jesper_B;590952 wrote:
    Utvecklade den singelkonkava singelfinvågisen, och utifrån den den moderna twinsern, utvecklade fyrfensvarianten av den liksaså

    Har alla fullkomligt tappat minnet i år? Det låter överallt som om det skulle va nåt nytt och revolutionerande med flera fenor på en vågis -please! .. det kommer ju tillbaka ungefär var 10e år och försvinner lika snabbt igen.

  • jesper_b

    Medlem
    7 december, 2009 vid 16:41

    Håller INTE med om att alla die-hard vågseglingsrippers gillar bananböjt jämfört med vad som är lämpligt här hemma. Visst finns det ett samband mellan mer böj och down-the-line, MEN – och det är ett stort MEN – det är även mycket en fråga om tycke och smak, dvs individuella preferenser kan slå ut de där stora sambanden. Det är även en fråga om kanter, fena/fenor, mm. Jämför Cisco Goyas personliga favoritrocker med dito Levis och Keiths så har ni ett tydligt exempel: Ganska rak – hyfast böjd – banan!

    En progubbe kan svänga runt en rätt rak bräda på full rail med grym teknik och power, i synnerhet om man har rejält runda kanter och pyttefena/fenor, vilket många progubbar kör med… Lite skarpare kanter, lite större fena på förövrigt samma bräda och tjosan så funkar den bra i Svedala, trots mycket böj! Och så tvärt om så klart. Runda av kanterna och slå på en mindre fena på en stel bräda och vips så svänger den runt på railen i både små och stora bottensvängar….

    Då har vi ändå inte nämnt outline, bredder, tjocklekar, för att inte tala om konkaviteter och/eller speedkanaler (som ger brädan många rockerkurvor) mm!

    /JB

    PS: Fasen vad intressant :-)????

    PS2: Bär hjälm!

  • ola-h

    Medlem
    7 december, 2009 vid 21:26

    Banankontakt!

    Jag köpte Keiths egen twin fin för några år sedan. Och där snackar vi VERKLIG banan. SJUKT mycket kurva i den brädan. Grymt bra bräda, men tidvis inte den enklaste att plocka höjd på om man hade taskigt drag och dessutom rätt studsig om man hade rejält med drag. Jag tror inte många i sverige skulle tycka de fenomenala svängegenskaperna var värt besväret – förutom möjligen Ola P som köpte den (och hans vågriding blev direkt ett par klasser bättre, faktiskt).

    Samma år körde jag en Starboardproto som aldrig kom i serie som hade den rakaste rockern jag stött på på en twin. Men den var också grym, med helt sjuk acceleration i bottensvängen – nästan som en Quad! Men lite stel i toppsvängen. Dock inte för Kevin Pritchard som rippade fett på just den brädan. Som sagt, proffsen har både teknik och power nog för det.

    På ett sätt är det lite orättvist. Ju duktigare seglaren är, desto bättre rippar han även på “fel” bräda men samtidigt blir han (oftast) allt mer specifik i smaken. Och ju mer medioker man är, desto sämre koll har man (oftast) på vilken bräda man “borde” ha och samtidigt är har man svårare att få ut riktigt bra segling av en bräda som inte passar.

    Eller annorlunda formulerat: Ju bättre man blir, desto fler av brädans egenskaper som man inte tycker är så viktiga kan man “offra” och ändå klara sig bra. Allt för att få de egenskaper som man tycker är viktiga precis som man vill ha dem.

  • philippos

    Medlem
    7 december, 2009 vid 22:00
    Ola H.;591415 wrote:
    På ett sätt är det lite orättvist. Ju duktigare seglaren är, desto bättre rippar han även på “fel” bräda men samtidigt blir han (oftast) allt mer specifik i smaken. Och ju mer medioker man är, desto sämre koll har man (oftast) på vilken bräda man “borde” ha och samtidigt är har man svårare att få ut riktigt bra segling av en bräda som inte passar.

    Eller annorlunda formulerat: Ju bättre man blir, desto fler av brädans egenskaper som man inte tycker är så viktiga kan man “offra” och ändå klara sig bra. Allt för att få de egenskaper som man tycker är viktiga precis som man vill ha dem.

    Känns som diskussionen börjar närma sig den klassiska slutsatsen “lägg pengarna på resor istället för prylar” :smile:.

    Jag tycker en intressant fråga är om man blir bättre surfare av att veta mer om olika shaper. Jag har fått känslan att en del surfproffs har stenkoll medans andra inte kan mer än det grundläggande. Alltså inget fel i att diskutera prylar men när man bor i ett land som Sverige känns det mest som ett substitut för surfet.

  • jesper_b

    Medlem
    7 december, 2009 vid 22:18
    philippos;591427 wrote:
    Känns som diskussionen börjar närma sig den klassiska slutsatsen “lägg pengarna på resor istället för prylar” :smile:.

    Jag tycker en intressant fråga är om man blir bättre surfare av att veta mer om olika shaper. Jag har fått känslan att en del surfproffs har stenkoll medans andra inte kan mer än det grundläggande. Alltså inget fel i att diskutera prylar men när man bor i ett land som Sverige känns det mest som ett substitut för surfet.

    Hurmenaru?

    Bär hjälm!

    /JB

  • philippos

    Medlem
    7 december, 2009 vid 22:22

    Ha ha… blir man sådär dryg när det bara är några dagar kvar till Maui-resan?

  • jesper_b

    Medlem
    7 december, 2009 vid 22:26

    Hurå dryg – menaru att man räcker länge?

    Bär hjälm!

    /JB

  • calle

    Medlem
    8 december, 2009 vid 08:28
    philippos;591427 wrote:
    Känns som diskussionen börjar närma sig den klassiska slutsatsen “lägg pengarna på resor istället för prylar” :smile:.
    …….
    . Alltså inget fel i att diskutera prylar men när man bor i ett land som Sverige känns det mest som ett substitut för surfet.

    Filip, Resor är alltid bättre än prylar, men helst båda 🙂

    Som substitut är det väl rätt harmlöst att snacka grejer, jag tycker att det är kul att läsa iallafall ibland……

    Du skall väl oxå till Maui snart??

    / Calle
    PS Jag har inte släppt iden om en Irlandsresa nästa höst!!

  • dr-masse

    Medlem
    8 december, 2009 vid 08:45

    Irland nästa höst ligger högt upp på listan… har redan haft lite initiala kontakter…

  • philippos

    Medlem
    8 december, 2009 vid 10:12

    Jo så är det såklart men när man vågsurfar eller ser vindsurfingfilmer med folk som rippar järnet på 90-pryttlar så får man sig en tankeställare. Men som sagt inget fel med att snacka grejer för det.

    Inbillar mig att jag lärt mig av mina misstag och blivit bättre på att spendera mina pengar på “rätt” saker. Återstår att se om jag lyckats 😛

    Irland nästa höst skulle inte sitta fel. Jag ska faktiskt tillbaka till Cork nu i helgen men det är ju hög tid att vi utforskar nordvästra delen. Easkey!!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.