Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta döfött?

  • Är detta döfött?

    Publicerad av stoorfaen på 14 april, 2009 vid 15:55

    Tjejen pratar om att det vore kul å testa att vindsurfa med “lagom” entusiasm. Det vore ju sjukt grymt om damen också fastnade för detta och började braska alla planer med “om det inte blåser” så man slipper vara själv med sitt samvete. Jag tänker att jag ska skaffa en bräda som man kan ha med om någon vill testa (vem som hellst) så den borde väl ha centerbord (och hellst vara långkölad)…men risken är att första intrycket ändå blir halvdant… å hela skiten går i stå. Då känns det ju som jag kan göra roligare grejer för pengarna. Vad finns det för erfarenheter här? Kanske är det ett bättre grep att skicka iväg tjejen och en av hennes polare på en surfkurs med större chans för att kroken fastnar!?! Hajar ni vad jag är ute efter, jag vill veta hur jag med minst möjliga pengar kan få henne att börja tjacka surfgrejer för sina egna!

    imported_borje svarade 15 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    14 april, 2009 vid 16:00

    Att undervisa någon närstående är svårare än att undervisa nån du inte känner. Är du en grymt bra lärare med massor av erfarenhet? I så fall kan det vara värt ett försök. I annat fall: skicka henne på kurs, helst på nåt behagligt ställe som Rhodos eller Aruba eller åtminstone Haga Park.

    Polare är enklare, av nyss nämnda skäl. Är det hennes polare kanske t.o.m. hon kan stå för undervisandet när hon själv lärt sig.

  • calle_b

    Medlem
    14 april, 2009 vid 16:04

    Aloha.

    Har en likande situation där damen, lite halvdant utrycker “det vore kul att prova”.
    För något år sedan släppte Boards (el Windsurf) en 101-tips lista för vindsurfare.
    Ett tips var följande: (möjligtvis lite felciterat, men med samma budskap)
    “Never teach your partner how to windsurf, but do by them lessons”.

    Alltså, för att bespara sig eventuell frustration, och ett eventuellt tredje världskrig, sätt partnern på surfskola, medans du själv surfar runt och ler… 🙂 Det är min plan…

  • stoorfaen

    Medlem
    14 april, 2009 vid 16:14

    Åhh! Sweet att höra att det är andra som ser risken men att lära henne själv. Har ju redan lyckats dra igång ett krig på segelbåten! Å nej Rasmus, jag är ingen klippa på att lära ut, och speciellt inte vindsurf. Jag ska ju ner till “Mellby Strand” (?) i midsommar…med grejerna och tjejen. Då får det bli, veckan efter midsommar! Eller Calle så lär jag din dam och du min!?

  • calle_b

    Medlem
    14 april, 2009 vid 16:22

    haha! Där har vi det! Hittade förövrigt tips-listan som jag plitade ner för ett tag sedan : Något till damerna, maybe?
    [ame]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=352077#post352077[/ame]

  • stoorfaen

    Medlem
    14 april, 2009 vid 16:41

    Haha, skapligt sköna tips! Ja, där har vi ju svar på tal, kurs it is!

  • jocke-g

    Medlem
    14 april, 2009 vid 17:50

    Jag lärde min tjej att surfa för två sommrar sen och det gick väldigt bra men visst hade vi våra duster på vattnet. Det som jag tror gjorde att det gick bra var att det verkligen var på hennes villkor, och sen hade jag ju turen att hon verkligen ville lära sig. Sen såg jag till att hon fick rätt bräda att börja med och sen gick vi ner försiktigt i storlek och nu kör hon på en 95liters freestyle wave och vi har otroligt roligt tillsammans på vattnet.

    Vi har en stor fördel här nere i Skåne när man ska lära sig och det är att vi har två spot som det blåser ofta på och det är långgrunt vilket är stor hjälp Habo Ljung och Klagshamn. Man slipper att trilla i och behöva kravla sig upp på brädan vilket tar ganska mycket kraft i början. Sen slipper man rädslan för att trilla i av precis samma orsak att det är jobbigt att ta sig upp igen.

    Så har man möjlighet så rekomenderar jag att åka till ett ställe som inte har några direkta vågor och är långgrunt gärna med extra varmt i vattnet också. Att ha någon annan som lär ut är alltid det säkraste motr att göra det själv för oss gick det bra. Och det det gick snabbt eftersom vi var ute på vattnet väldigt mycket i början nästan varje dag efter jobbet.

    Hoppas att det går bra för er.

  • bergelin

    Medlem
    14 april, 2009 vid 17:53

    Jag ska lära min flicka att surfa i dyningarna utanför Mollösund.. dömt att misslyckas? ;o)

  • johan-b

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:01

    Kan vara bra inflika med att om man ska lära sig vindsurfing mellbystrand bör man hålla till bland kitarna vid lagaoset där en sandbank skyddar från det i övrigt ganska krabba(?) vattnet. Är väl i och för sig inte så farligt när det inte blåser så mycket eller precis börjat blåsa, men de täta vågintrvallen är inte optimala om man kommit igång än.

  • jocke-g

    Medlem
    14 april, 2009 vid 18:12
    Bergelin;540506 wrote:
    Jag ska lära min flicka att surfa i dyningarna utanför Mollösund.. dömt att misslyckas? ;o)

    Ja det finns ju som sagt lättare ställen att börja på, men hoppas att det går bra ändå.

  • stoorfaen

    Medlem
    15 april, 2009 vid 05:53
    Jocke G;540505 wrote:
    Jag lärde min tjej att surfa för två sommrar sen och det gick väldigt bra men visst hade vi våra duster på vattnet. Det som jag tror gjorde att det gick bra var att det verkligen var på hennes villkor, och sen hade jag ju turen att hon verkligen ville lära sig. Sen såg jag till att hon fick rätt bräda att börja med och sen gick vi ner försiktigt i storlek och nu kör hon på en 95liters freestyle wave och vi har otroligt roligt tillsammans på vattnet.

    Kul å höra att det funkade för er! Vad började ni med för bräda då? Själv bor man i norra skärgården med allt vad det innebär och det krävs säkert mer tålamod och vilja om man som du säger måste kravla upp på brädan hela tiden. Men ändå, det skulle va intressant att höra vad för bräda ni började på (kanske har den kvar också?)

  • stoorfaen

    Medlem
    15 april, 2009 vid 06:00
    Johan B;540509 wrote:
    Kan vara bra inflika med att om man ska lära sig vindsurfing mellbystrand bör man hålla till bland kitarna vid lagaoset där en sandbank skyddar från det i övrigt ganska krabba(?) vattnet. Är väl i och för sig inte så farligt när det inte blåser så mycket eller precis börjat blåsa, men de täta vågintrvallen är inte optimala om man kommit igång än.

    Ok, tackar för tipset! Det skulle iofs kanske vara en ide att köra där itället för att ta sig till nån skola. Det är förresten inte så att du känner en viss Ola Svensson som ska segla runt jordrackarn här snart?

  • jocke-g

    Medlem
    15 april, 2009 vid 08:18

    Ja tycker faktiskt att ni ska ta er den tiden att åka ner en dag hit till malmö området om ni inte vill ta en kurs. Det kommer ni ha igen senare tror jag att det blir en bra start på det här underbara livet som surfare.

    Vi började med en 149liters 70 bred 295 lång. Den hade vi dom sörsta 10 gångerna då vi lånade den av vänner. Sen köpte vi en JP 129liters 69 bred vilket känndes lite litet precis i början innan hon hade vant sig. Men sen funkade hur bra som helst. Hade vi bott där det går lite mer vågor inte är lång grunt så hade vi inte köpt en så pass lite bräda faktiskt. Och det som jag tycker är viktigt i början med brädan är bredden det är ju det som gör den stabil speciellt när det kommer lite vågor.

    Sen ska vi tillägga att Anna är van vid vatten och diverse vattensporter då hon åkt en hel del vattenskidor när hon var yngre, det gör mer än man kan tro att vara van vid vatten.

    Tyvärr har vi sålt iväg brädorna vi har haft under vägen, men som det var för oss så behöver ni inte vara oroliga för pengarna om ni håller er till beg brädor. Vi fick helatiden igen pengarna eller tom lite mer för dom när vi sålde dom igen. Och det är fortfarande stor efterfrågan på nybörjarprylar så jag tror det är lugnt. Det jag tycker att ni ska tänka på en del är givetvis vikten och längden också på brädan, det ska ju vara så enkelt som möjligt för tjejen att bära sina egna prylar. Och se till att du lär henne att rigga direkt och ha tålamod, det kommer ta mcyket av din egen surf tidn men som sagt du har igen det sen.

    Lycka till

  • markan

    Medlem
    15 april, 2009 vid 14:10

    Stoorfaen, gräddöbadet kanske skulle vara nåt? Har inte inte prövat surfa där men däremot badat och det är ju rejält långgrunt. Har tagit vägen förbi på väg till kapellskär och det blåser mkt mindre, men man behöver ju inte så mkt vind i början heller. Skulle inte förvåna om det är byigt värre iofs, långgrunt är det i alla fall.

    http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=gr%C3%A4dd%C3%B6&sll=60.001733,18.858032&sspn=0.718188,2.103882&g=v%C3%A4dd%C3%B6&ie=UTF8&ll=59.76383,19.026775&spn=0.022605,0.065746&t=h&z=14

  • supergleiter

    Medlem
    15 april, 2009 vid 15:00

    Min dam gick en 2dagars-kurs, och sen lovade hon att hålla på tills hon lärt sig plana. Gött! för sen e hon fast ;). Själv seglade jag bredvid när hon hade kurs och närmre skulle jag inte velat vara…

    Hon har skaffat en 130l bräda och det funkar rätt bra. Kanske hade det varit enklare med ~150l, men ~130l känns rätt lagom att själv använda för att öva tricks med i lättvind. Visst kostar det lite grann, men se det som backup för när dina egna prylar pajar + att man kan ju alltid sälja.

  • stoorfaen

    Medlem
    16 april, 2009 vid 09:54
    Markan;540679 wrote:
    Stoorfaen, gräddöbadet kanske skulle vara nåt? Har inte inte prövat surfa där men däremot badat och det är ju rejält långgrunt. Har tagit vägen förbi på väg till kapellskär och det blåser mkt mindre, men man behöver ju inte så mkt vind i början heller. Skulle inte förvåna om det är byigt värre iofs, långgrunt är det i alla fall.

    Ja för tusan, tanken har slagit mig, men det kryllar av stockholmsjävlar där på sommrarna bara ;)…men jag ska faen lura dit henne när´solen ligger på. Sen finns ju riddersholm, en liten bit att dra prylarna iofs, om man inte tar grållen.

    Jag lutar åt att tjacka en stor freeride (AHD inspiro 87 eller nått liknande) sålde en sånn till dalarna men önskar att jag hade kvar den nu…Kurs är ju en bra tanke och jag försökte leverera ideen med nybörjarkurs och att ta vägen förbi varberg på semestern i sommar…tror du den föll i god jord eller!?! Naj, det back-fireade så in i hel…te!! Hon fick för sig att jag bara ville dit för min egen skull…jaja. Ger inte upp än! 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Är detta döfött?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.