Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter på segelstorlek.

  • Åsikter på segelstorlek.

    Publicerad av rija på 5 september, 2017 vid 17:24

    Hej
    Är i behov av att skaffa ett större segel då jag tycker att mitt 6,5 oftast inte räcker till för norra Sthlm typ Mälaren och Näsbypark. Har en 130l och 82kg att jobba med. Har inte vindsurfat länge, passerat nybörjarstadiet och använder midjesele och fotstropparna efter bästa förmåga. Skulle vilja få mer dagar på vattnet runt norra Sthlm utan att behöva åka upp till Norrtälje. Min fråga är då om några med erfarenhet har synpunkter på lämplig storlek på segel? Mina tankar ligger runt 7,5-8,0.

    Tacksam för synpunkter 🙂

    herr-pelegrin svarade 6 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • petersteiner

    Medlem
    5 september, 2017 vid 19:27

    Do it! Själv ligger jag på cirka 95kg och kör 120 l firemove oftast med 7.5.
    Jag gick nyligen i samma tankar och garderade med en 8.5 för dagarna jag kämpar när många erfarna planar i hopp om bättre flyt.

    Mtp din vikt lär 7.5 duga fint.
    Annars verkar simmer V-Max 7.9 fina 🙂

  • billie

    Medlem
    5 september, 2017 vid 19:46

    Köp så stort segel brädan tillåter .

  • gustav1980

    Medlem
    5 september, 2017 vid 21:24

    Finns olika åsikter här. Vissa i stockholm har 9x som största segel, därefter en 7.2 och sedan ner mot 6.5.
    Valet av ditt största segel beror lite på hur pass tolerant du är med de tråkiga egenskaper som, trots allt, stora segel bär med sig.
    Själv har jag genom åren pendlat mellan 7.5, 7.8, 8.2, 8.5 och 9.2 som största. Nu de sista åren har jag varit nöjd över att aldrig köra större än 7.8.

    Tycker också att du ska kolla efter vad din befintliga mast och bom klarar, ingen bom är bra med max förlängning.

  • mrquality

    Medlem
    5 september, 2017 vid 22:16

    En 8.0 och 130 lt på 82kg borde räcka för att kunna plana redan med 7-8 m/s. Vad har du för bräda? Kolla max tillåten segel på brädans tillverkare. Jag planar med 7-8 m/s med en 8.4 och 160lt och väger 90kg.

  • mexi_

    Medlem
    6 september, 2017 vid 09:07

    Jag väger 88kg och hade en 132 liters slalom och en 7.8, planade “jämt”.
    Skulle dock rekommendera nått mer freeride-aktigt runt 7.5, blir så jäkla bängligt annars tycker jag.

    Sålde kitet för att enbart köra när det blåser lite mer, nu har jag en freestyle på 110 liter och en 6.5:a, tycker inte att jag planar så mycket senare, och när jag väl gör det så är det så mycket roligare.

    Men det är nuläget, kan mycket väl ändra sig och att jag skaffar en freeride runt 130 liter och en 7.5:a senare 🙂

  • rija

    Medlem
    6 september, 2017 vid 12:39

    Tack för alla synpunkter och erfarenheter jag uppskattar det!:)
    Det känns som jag kommer satsa på 7,5 eller 8, skillnaden där kanske inte är jätte stor även fast i mitt tycke sett borde en 8 plana i lite svagare vind än 7,5 men kanske kännas lite för stor när det blåser på lite mer. De segel jag har i åtanke är antingen Avanti poweride me 7,4 eller Sailloft Cross 8 och oavsett vilket jag väljer behöver en 460 mast inköpas men bommen kan gå att använda fast den ligger nära maxlängd. Har en Unifiber av kol fast det kanske inte hjälper då det bli nära maxlängd?

  • sundheden

    Medlem
    6 september, 2017 vid 16:45

    Jag väger ca.75kg och har som största 8.6 till min Starboard Futura 114 liter.
    Jag tycker det är helt fantastiskt att kunna komma igång på en bris och sen hålla planing genom vindhålen.
    Mitt näst största är 7.5 och även det är kanon när det blåser relativt svaga vindar.
    Många gillar inte stora segel för de riggarna är tunga men vill man lägga en slant extra kan man satsa på hög carbon-halt i masten så hjälper det en hel del.

    Så min samling är 8.6, 7.5, 6.5, 5.5, 4.7… Det räcker till många dagars surf. =)

  • ramrob

    Medlem
    7 september, 2017 vid 09:07

    Kolla in Sailoft Traction. Det är en “powersail” så man behöver inte så stort. Mer lätthanterligt än konventionell “storsegel” med motsvarande bottendrag. Jag har kört 7,5 i flera år och aldrig känt behovet av större.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 september, 2017 vid 11:51

    Om Du väger 85 pannor med normalfysik har Du inga problem att klara ett segel på 8.5 kvm. Då kan Du gå igång vid 6 m/s och få mer tid på vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter på segelstorlek.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.