• Återfall!

    Publicerad av soulman på 3 februari, 2016 vid 20:52

    Tjena surfers!
    Trodde faktiskt aldrig att jag skulle skriva detta inlägg men jag har fått ett återfall och nu blivit rejält sugen på att ta upp surfandet igen.

    Behöver hjälp med ny bräda! Har noll koll på dagens shapes.

    Surfat aktivt i 20 år men höll sedan upp i 10 år! Höll vettig standard i svenska vågförhållanden (guerilla wave och fanatic freewave om någon gamling minns dess :)). Jag var ute en/ett par ggr i veckan när det var väder. Fysiken är ju klart mycket sämre nu och har säkert tappat en hel del känsla.

    Behöver en lättseglad freeride som tar ca 8,5-9,5 segel. Väger ca 90kg. Har begränsat med tid och vill inte vara låst till endast stormiga dagar. Kör gärna lättvind på sommarkvällar. Det räcker för mig, behöver inte bli mer radikalt nu.

    Har tittat på följande: hypersonic, fanatic gecko, jp slw, firemove och starboard iq. Kanske futura? Bubblare: enklare formula. Finns säker annat?
    Funderar kanske främst på freeride vs freerace.

    Kommer inte att tävla och siktar inte på vågsegling igen.

    Nå vad säger experterna? Finns det hopp för gamlingen? 🙂

    alltidxx svarade 6 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 08:01

    Klart det finns hopp! Återvändare är väldans ofta de som har roligast på vattnet, så redan där är du en vinnare.

    Finns massor med bra och lättseglade brädor i den klassen du tar upp.

    Eftersom du kört tidigare finns grunderna där, tro mig. Det som kommer ta lite tid är att få igång “vindsurfingfysiken” igen, men det skall inte vara några problem.

    Jag skulle säga att med din vikt så räcker två segel och en 120-liters freeride väldigt långt. Typ 6.0 och 8.0-8.5. Har själv testat ett par sådan där firemove-liknande brädor och tyckte det var riktigt kul. Bra fart, lättkörda och, ja, kul helt enkelt.

    Sexnollan skulle jag välja något mer lätthanterat och allmänt kul segel. Det kan du köra med i lättvind för att gnugga segelteknik och få fart på riggkänslan igen. Och så klart perfekt i mer vind.

    8.0-8.5 skulle jag gå på en stabilare rigg, kanske ett par cambers, och bränna runt med i lätt och medelvind. Tänk på att du kommer behöva en rätt stabil bom, med din vikt.

    Formula tycker jag faktiskt att du skall stryka tills vidare. Det är kul, men kräver mer av rigg, fena och, framförallt, seglare för att det skall funka bra.

    Ut på vattnet, ha kul och surfa på.

  • challgren

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 08:35

    +1 på Masses förslag. Börja med något allround och inte för extremt och se om du “fastnar” igen! Rfter det kan du börja snegla på de lite mer performance-orienterade pryttlarna!

  • john1

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 08:47

    Vänta med cambersegel.
    Det är ett helvete med 8,5 m2 segel och vattenfylld mastficka när du skall vattenstarta på djupt vatten. Moderna Freeridesegel som Ezzy Lion har dock smalare mastficka så det är en diskutionsfråga va du skall hitta på.
    Bräda? som Dr. Masse säger, det blir bra.
    JJ

  • micke_g

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 21:11

    Halloj.
    Har en Futura 121 med 8.5 (2 cambers – inga problem att dra rigg) som största. Det blir dock supervingligt så fort du får lite vinddippar. Futuran är superkul – snabb som tusan – men jag skulle rekommendera att gå på minst 130 l eftersom du väger 95 och kanske vill ha ännu större. Just my 10 cents
    /Micke

  • soulman

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 21:59

    Tack för input. Jag har en gammal proofboard i förrådet. Lätt och go men den är på 135 liter men bara 74 bred så den är rätt rank för en före detting. Jag har nog siktat in mig på minst 140 liter och typ 90 bredd så man får rejält flyt under fötterna. Seglar nuförtiden trimaran så på något sätt vill jag nog ha en bräda som biter lite och kan ta bra vinkel mot vinden men samtidigt måste det vara lättseglat. Hypersonic verkar nice fast de där nya tvålkopparna verkar lockande.

    I segelväg har jag spanat på sailloft traction. Grymt sugen på en 9.5 men det är ju risk för att det blir stort.

    Vilka vindar kör man med 7.5 och 130 liter nuförtiden? 6-10 ms?

    4-7 spannet klarar man kanske knappt utan formula eller? Sommarvindar i Skåne ligger rätt ofta i 4-7 om jag har gjort rätt analys senaste åren

  • the_novice

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 06:51

    Hypersonicen är lite annorlunda och speciell att segla, jag har själv en slags hatkärlek till den, men skulle inte rekommendera den till någon utan att först ha provseglat.

    En äldre Formula däremot är ju fint i lättvind, man behöver inte ha bästa fenan eller de senaste grejorna för att ha kul. Man planar kanske inte riktigt så tidigt som man skulle kunna tro, men man går högre och djupare än med andra brädor. Så när freeride seglarna bara åker fram och tillbaka vid stranden så kan man istället ta sig någonstans och lätt komma tillbaka.

  • john1

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 17:08

    Köp inte Hypersonic, har själv haft en 133 ltr. Är inte lättplanande, måste pumpas reelt och falla av.
    När den har kommit igång är den svårslagen i höjdtagande och hastighet, men kräver sin mann, skall seglas med rel. liten fena, men är då svår att komma upp i planing. Den kryssar nästan som en segelbåt, närmast svår att falla av med. Ett annat problem är att det inte krävs någon kraft för frambenet som faktiskt åker ut ur fotstroppen. Det blev därför en betydlig oro-känsla med osäkerhet. Jag diskuterade detta problem på star-board.com, men ingen lösning hjälpte, kan tänka mig att detta var en av orskerna till att brädan gick snabbt ur produktion. Möjligt detta inte är ett problem på dom mindre hypersonicbrädorna.
    jj

  • soulman

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 18:23

    Hej. Tack för svar. Hypersonicen ser grym ut på sajten….men nu är ni två som inte gillat den riktigt så då får det vara.

    Återstår fanatic som jag alltid gillat och firemove som alla talar så väl om. Klurar kanske mest på freerace vs ny shapad tvålkopp. Jag kommer nog inte att köra fram o tillbaka utan nog “utforska” lite mer köra lite kors och tvärs. Typ segla….fast grymt mindre komplicerat med tanke på underhåll och storlek och snabbare.

    Kanske ändå en formula man ska ha. Men jag är lite skeptiskt till både hållbarhet och klyddighet. Det ska ju bara vara roligt. Vill inte tillbaka i prylträsket. Nån knop hit o dit är skit samma. Rätt säker på att jag allid kommer att vara själv på vattnet. Det sprids ju ut rätt fort på vattnet o nuförtiden är det ju dessutom betydligt färre surfare ute.

  • the_novice

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 19:31

    Det finns också Starboards Ultrasonic och JPs super lightwind, som ser bra ut men de har jag tyvärr inte haft tillfälle att testa ännu.

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 21:09

    Formula är det djupaste prylträsket som finns: fena 5000:-, bom från 8000:-, bräda=dåligt utbud…segel lika så, nytt svindyrt…

    Kul att segla men känns mer som en jolle. Förs sig bäst med sittsele, man är alltid överriggad, det är själva konceptet. Dock enda utrustningen som planar en sjömil utan avbrott i 4-7.

    Är du gammal vågseglare har du nog roligare på en freeride. Firemove och gecko är jättebra brädor. 74 bred är helt ok, du vänjer sig snabbt. Äldre brädor var ju betydligt smalare och rankare i samma volym.

    Vill du segla i 4 – 7 är formula dock det enda vettiga valet. Kan du hoppa lättvinddagarna och åtminstone satsa på 6-10 är 120/130 l + 7.5/8.5 perfekt.

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 09:32

    Skippa formula tycker även jag. Nu var det läääänge sedan jag testade, och känslan att bränna fram i 5-6 sekundmeter va grym, men inte vare direkt lättseglat. Liknelsen med jollesegling är inte helt fel. Skaffa en bräda som funkar i lättare vindar, men som fortfarande är riktigt kul i typ åtta sekundmeter eller mer. Det är, trotsallt, då vindsurfing är som roligast. Det är kul att svänga.

    Och gå inte för långt i jakten på den där ‘tidiga planingen’ som det ofta hetsas (för) mycket om. Skillnaden mellan en rätt riggad 8.5:a med lite pulver i och en mer hårdvindsorienterad 9.5:a (räjs- eller formularigg) i att gå igång tidigt är nämast obefintlig. För de flesta, med normal nivå på teknik, kommer åttafemman gå igång tidigare. Ju större segel, desto högre krav på bra mast och bom (=dyrt).

    Själv går jag med mina 78 kg igång i typ sju-åtta sekundmeter på plattare vatten med 100 liter, 5.7 och 18 cm fena, för att ge lite perspektiv.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 14:03

    Jag tycker Du är inne på ett bra utgångsläge med dryga 90 pannor, minst 140 l och kanske 85-90 cm bred planka. Gekkon går bra har jag sett på nära håll, SLW:n planar lätt och ger mycket skön åkställning i planing (som en Volvo på vattnet) men Du kan ju även fundera på en större slalomplanka med bredd och volym. Ett 8,5 kvm som störst låter perfekt!

  • soulman

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 11:08

    Tack för input. Expertisen har talat 🙂
    Det blir ingen formula. Segel max 8,5 och freeride/tvålkopp ca 130-140 liter. Täcker man 6-10 spektrat med detta så blir det kanon. Kanske kan man sen komplettera med typ en 6,8a när man är tillbaks i gettot på riktigt. Frun är sådär nöjd med mitt återupplivade intresse….:)

  • staffomania

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 13:38

    Håll ögonen öppna på köp och sälj. Funderar ev. på att sälja min Futura 141 till våren. Den storleken passar nog dig perfekt.

  • dr-masse

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 08:06

    @Soulman 738180 wrote:

    Tack för input. Expertisen har talat 🙂
    Det blir ingen formula. Segel max 8,5 och freeride/tvålkopp ca 130-140 liter. Täcker man 6-10 spektrat med detta så blir det kanon. Kanske kan man sen komplettera med typ en 6,8a när man är tillbaks i gettot på riktigt. Frun är sådär nöjd med mitt återupplivade intresse….:)

    Låter vettigt och borde funka fint i det spektrat. Vänta inte för länge med det mindre seglet, perfekt för att bara komma ut på vattnet och träna riggteknik och allmänt trixande även i lite vind.

    Frun kommer bli helnöjd när hennes man finner mer livsglädje, kommer hålla i sig i någorlunda form för att kunna vindsurfa mer och helt enkelt blir ännu gladare och nöjdare så länge det blåser då och då.

    Att det sedan innebär mer kolfiber och sportprylar i familjen får betraktas som ren bonus.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.