• rightrider

    Medlem
    29 april, 2016 vid 17:22

    Tips på skön bräda, Tabu Rocket!

    Rightrider

  • cajan

    Medlem
    29 april, 2016 vid 20:58

    @Soulman 738180 wrote:

    Frun är sådär nöjd med mitt återupplivade intresse….:)

    Vindsurfing, surfing, SUP o kite är o förblir en livsstil………………………………………………..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Fruar är utbytbara 😜😉😎😀😂🤘

  • mikaels

    Medlem
    29 april, 2016 vid 23:24

    @john1 738136 wrote:

    Vänta med cambersegel.
    Det är ett helvete med 8,5 m2 segel och vattenfylld mastficka när du skall vattenstarta på djupt vatten. Moderna Freeridesegel som Ezzy Lion har dock smalare mastficka så det är en diskutionsfråga va du skall hitta på.
    Bräda? som Dr. Masse säger, det blir bra.
    JJ

    Amen to that! Tjocka mastfickor är ett elände, cambers också.

  • soulman

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 10:36

    Tjena
    Man får väl bikta sig här!!?
    Köpte en formula fast ni inte rekommenderade det och gissa vad – ni hade rätt! Den ligger oanvänd i förrådet för varje gång det blåser lagom är jag ute och kappseglar så det är ungefär samma vindregister.

    Denna och förra säsongen har det dock blåst på så mycket då att jag nu känner att seglingssäongen blåser bort. Men vad gör då det om man hade haft surfprylar för det vindregistret istället. Gör om gör rätt! Söker då snarare ett kitt för ca spann 8-13ms

    Såg att det finns nya t ex fanatic stubbie freewavebräder på 230cm på ca 100 liter. Kan detta funka till RN återfallslooser på 90 kilo eller blir det för svårt/jobbigt? Fortfarande bättre och roligare med typ en firemove? Volym? Eller kanske funkar fint med äldre freewave.

    Vilka segel ska jag ha för denna vindrange? Har helt tappat känslan och kanske är prylarna helt annorlunda nuförtiden?

    Känner inte att jag kommer att bränna vågor som förr men inser att det är i denna vindrange och uppåt som jag har möjlighet/vill surfa.

    Tar tacksamt emot tips

    Och frun, tja rätt igen, hon är glad när jag är glad och är rätt nöjd när hon slipper följa med och segla, särskilt i hårdare vindar 🙂

  • soulman

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 10:43

    Kan tillägga att formulan dessutom tar sjukt stor plats i förrådet 🙂

    Samt att det finns både plattvatten men främst freeride/freewavevatten i min närhet lite beroende på vindriktning.

    Viktigt att det inte blir för svårt och guppigt. Jag behöver flow i körningen. Det är viktigare än den perfekta svängen på vågen.

  • irieman

    Medlem
    21 augusti, 2017 vid 17:14

    Jag har en RRD Firemove 110 LTD. Den får man väldigt mycket planingstid med! Använder den mest med 6.0 och 7.0 men funkar kanon både med 5.3 och 8.2. Beroende på hur mycket det blåser och vilket segel jag använder så använder jag lite olika fenor. Brukar växla mellan tre olika fenor: orginalfenan, en lite längre och rakare slalomfena och en lite mindre freestylefena. Kolla på Jem Halls sida där han beskriver de olika setups han brukar ha med sin Firemove. En Firemove på 110-120 liter kombinerat med en Freewave eller Freestyle är en grymt bra kombo. Ska du bara ha en bräda så skulle jag dock köra en Firemove-liknande bräda. Sen har ju de andra märkena liknande koncept, Fanatic Gecko eller Starboard Atomiq t ex. Även JP och Simmer har ju liknande brädor.

  • alltidxx

    Medlem
    22 augusti, 2017 vid 14:13

    Jag hade samma typ av tankar med att ha roligt i lägre vindregister och köpte en starboard carve 160l. Jag väger 100kg. Jag har inte hunnit testa den ordentligt än men jag tror en sådan bräda skulle passa dig mycket väl också.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.