Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfall – vilken bräda

  • Återfall – vilken bräda

    Publicerad av gammalsurfare på 30 april, 2018 vid 13:51

    Hej!

    Ännu en “vad ska jag köpa för bräda”-tråd…

    Surfade en del på slutet av 80-talet och i början på 90-talet. Sista brädan var en Sailboard 295 MC. 115 l volym. Kunde dra rigg på den. Blev dock aldrig bra på vattenstarter el fullfartsgipparna. Men minns med glädje hur man låg mellan halvvind o slör och det bara smattrade under brädan…

    Men nu efter 25 år är jag sugen att börja på nytt igen. Ska jag se mig som nybörjare eller kan jag kliva upp ngt snäpp direkt?

    Vad skulle ni tipsa om för bräda?
    Väger strax under 90.

    //Tompa

    vindsokaren svarade 5 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 april, 2018 vid 14:11

    Välkommen tillbaka!

    Sök runt lite här på konfen, finns många trådar på ämnet.

    Dock några frågor först. Var tänker du segla? Hur ofta tror du att det blir? Tänker du kanske skaffa en bräda till så småningom? Hur pass bra är formen utöver vikten?

    • Detta svar ändrades 5 år, 12 månader sedan av  dr-masse.
  • sailortrash

    Medlem
    30 april, 2018 vid 19:56

    Hej

    Låter oavsett som du vill ha en större lättplanande bräda, och inte sticka ut i kuling direkt. För din vikt skulle jag rekommendera ca 150-160 l modern freeride (eller ngt yngre än ca 06-) och ett segel kring 7-8 m2. Du kan träna tbax grunderna i lättvind, och när det blåser uppåt 8-10 borde du kunna plana på.

  • sundheden

    Medlem
    1 maj, 2018 vid 12:44

    Jag gjorde ju ett seriöst återfall 2015, inte efter lika långt uppehåll som dig @Tompa men ändock ett återfall.

    Det första jag insåg var att det nu fanns tonvis med instruktionsvideor och artiklar online som kunde hjälpa mig att utvecklas mycket fortare. Så jag tog upp min gamla bräda från 1993 och tänkte att jag kör med denna för att se hur det känns innan jag börjar fundera på att köpa massa nya grejer. Jag kollade runt hela marknaden vad som gällde just nu. Till sommaren 2015 bestämde jag mig att resa till Naxos och hyrde 10 dagar på Flisvos Sportsclub, då fick jag möjlighet att prova på stora brädor, små brädor, freeride, freerace, freestyle wave och jag insåg att det här är ta mig fan det jag vill pyssla med! Varför gjorde jag ens ett uppehåll…
    Så efter en ovanligt lyckad lägenhetsförsäljning slog slag i saken och köpte allt nytt, dessutom förbeställde allt så jag fick köpa grejerna ca.10-20% billigare.

    Nu 3 år senare sen återfallet så är jag bättre än någonsin och jag älskar sporten mer än någonsin och jag ångrar inte mitt återfall en sekund.
    Så kör hårt… prova utrustning om du har möjlighet, snacka med återförsäljare om de har bra råd eller tips vad du kan köpa för prylar och de kanske rent av har provdagar där du kan testa nåt du haft ögonen på, det finns fler ställen i Sverige där du kan hyra. Googla!
    Kolla Youtube där det finns hur mycket bra instruktionsvideor som helst för alla nivåer. Din utvecklingskurva kommer bli betydligt bättre denna gång, snart vattenstartar du utan problem och jipparna… ja de är fortfarande svåra men de utvecklas hela tiden.

    Lycka till, hoppas vi ses på vattnet!
    🤙

    ps. För mig blev det en 2016 freerace 114 liter från att tidigare kört slalom-blanka på 90 liter. Min vikt 75kg.

  • vindsokaren

    Medlem
    1 maj, 2018 vid 14:11

    Hej!

    Ännu en “vad ska jag köpa för bräda”-tråd…

    Surfade en del på slutet av 80-talet och i början på 90-talet. Sista brädan var en Sailboard 295 MC. 115 l volym. Kunde dra rigg på den. Blev dock aldrig bra på vattenstarter el fullfartsgipparna. Men minns med glädje hur man låg mellan halvvind o slör och det bara smattrade under brädan…

    Men nu efter 25 år är jag sugen att börja på nytt igen. Ska jag se mig som nybörjare eller kan jag kliva upp ngt snäpp direkt?

    Vad skulle ni tipsa om för bräda?
    Väger strax under 90.

    //Tompa

    Välkommen till frisksporten nr1
    Du har seglat smalt o gammalt sen tidigare så
    Vore inga problem att gå på 125-130lit det är breda saker vi talar om .stabilare än förr.
    7-8m2 freeride/freerace som tidigare sagts vore lagom,möjligt att hitta större o mindre riggar senare.
    Kanske inte helt lätt att hitta beggat men dyker upp ibland till försäljning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfall – vilken bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.