Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

  • Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

    Publicerad av baobab på 6 mars, 2014 vid 09:36

    Hej, nu är det dags att ta upp vindsurfen igen. Sisådär 15-20 år senare. Sneglar på min gamla Mistral Screamer och inser att det hänt en del sen sist…

    Väger 75 kg och kommer köra mest på Gotland samt Stockholms skärgård. Vad är en bra allround (freeride som inte är helt åt helvete när det bryter) utrustning och volym att kliva in på i dagsläget? Gärna nåt som går att köpa beggat.

    Tacksam för alla tips!

    /Må

    dr-masse svarade 10 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 12:35

    hej

    du måste först beskriva dina skills och vad du hoppas på för typ av åkning..
    men direkt kan man ju säga att förhållandena i sthlms skärgård och gotlandskusten är olika…..det som funkar i sthlms skärgård funkar nog bra på gotland men inte givet att det är tvärtom

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 12:58

    Välkommen tillbaka! Det är alltid kul med återfallsurfare.

    Precis som Seglarskräp skriver så måste vi veta lite mer om din nivå, vikt och var du seglar och vilka förhållanden du vill att grejorna skall funka bäst i.

    Det som är bäst med moderna grejor är att de är mer lättanvända samt har betydligt större register. En bräda och två segel räcker riktigt långt numera, även för duktiga seglare.

    Mitt främsta tips är att, om möjligt, testa lite nya prylar före köp. Vet att både Skidsport och Surfspot här i Stockholm har lite demogrejer som man kan låna. Kanske kan du låna nyare grejor en sväng av någon polare? Eller så ber du att få testa på Närlunda, Fituna, Österåker, Dalarö, Tyresö eller annat lokalt spot där många utan problem lånar ut sina grejor för ett test av återfallsfolk (med dealen ‘what you break is what you pay’, typ).

  • baobab

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 14:22

    Hej och tack för svar!

    Vattenstarterna och en och annan fullplansgipp sitter som de ska så inget jättebehov av att kunna dra rigg (fast inte fel att ha en bräda som man kan dra rigg på om det blåser dåligt). Mest ute efter kontroll och bra planing snarare än att hoppa och lattja i bryten. Blir nog tonvikt på Gotland. Väger 75 kg som sagt. Hjälper det?

  • rad

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 14:37

    Gjorde samma sak för ett par år sedan, här är mina tips…

    Om du gillar att segla i 10m/s och däröver, fundera på om du verkligen vill börja med en sport som inte går att utöva…iaf inte i sthlm.
    Fundera på om det inte finns något ANNAT du hellre vill göra, något som faktiskt är teoretiskt möjligt att utöva när du vill och när du har ledigt…enduro, mtb, dart, löpning, x-box…vad som helst som faktiskt GÅR att göra!
    Fundera på om kite inte är smartare…
    Fundera mer på kite.

    Om du ändå känner att det är vindsurf som gäller så köp ny bil. Stor bil. Du kommer behöva den när du tröttnat på bomkörningar och således fyller bilen med 1st sup (när proggen var helt fel), 2st vågsurfingbrädor, ja, den typen man ligger på magen och paddlar (för de dagar då proggen slog in tidigare). 1st tält för du litar inte längre på att vinden kommer när windguru säger utan du åker ner 1 dygn i förväg. Minst två vindsurfbrädor, för varje gång utan två kommer det alltid blåsa för lite eller för mycket för den du har.
    Skaffa ett flexibelt jobb, och när jag säger flexibelt så tänk ungefär som när man pluggade. Sätt av tid till semester. Sätt av ännu mer pengar till semester. Sydafrika under vintern och Pozzo i Juli. Plus de normala små avstickarna till Portugal, Danmark, Norge, västkusten.
    Enjoy!

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 16:46

    Rad, jag håller med om att Stockholm är långtifrån den optimala platsen att vindsurfa på. Men så jädra illa är det faktiskt inte. Jag har i flera år haft 5.7/6.0 som störst på en 100-110 liters freestyle i Stockholm och fått rätt bra med segling på det. Och mitt jobb är inte det mest flexibla, direkt.

    Men visst, det är ju inte som att rulla ner på 5-10 minuter till Apelviken/Gnisvärd/Haga/Gislövs, precis… Och stadigt över 10 sekundmeter är sällsynt. Och tajmar man det fel blir det lätt bra mycket mer tid i bilköer än på vattnet. Det är utmanande. Alltid.

    Fast det är ju just det här som gör att jag hävdar att vindsurfarna med mest Stoke i hela landet finns här i Stockholm. Det krävs liksom det, annars ger man upp. Att vara kräsen vad gäller förhållanden som Stockholmsvindsurfare finns liksom inte på kartan. Och varje vindsurfare som lärt sig vindsurfa och dessutom fortsätter vindsurfa här borde få stor respekt, ha, ha!

    Och som sagt – två fördelar finns alltid här. 1. Färjan till Gotland. 2. Arlanda. 🙂

  • brett74

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 16:50

    Have sent you a PM, I have got what you need !

  • booman

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 22:22

    Hej och va kul…! Är själv “återfallssurfare” sen 7 år tillbaka… 🙂
    Kör för tillfället en bräda (Starboard Futura 121l) och det är en perfekt bräda för mig, storleksmässigt och förhållandemässigt… Segel 6,5 – 8,5. Tillräckilg volym för att dra rigg (85kg) och “puttra” hem om vinden skulle avta… Kör till 95% byig insjö…!
    För din del skulle ju en liknande på ca 110l vara lämpligt. och ett segel (om du bara ska ha ett) på ca 7,5.
    Men kika på Freeride/Freerace ca 110l typ dessa:
    http://www.surfspot.se/starboard-atomiq-2014-freeride-freemove.html
    http://www.surfspot.se/starboard-futura-2013-freerace.html
    eller liknande…
    Finns många liknande, tex RRD Firemove som också är populär…

  • pgvirtual

    Medlem
    7 mars, 2014 vid 08:57

    Du behöver en bräda och två segel. Brädan skall vara stor nog för lätta och osäkra stockholmsvindar, men tillräckligt liten för att matcha ett mellanstort segel för Gotlandsvindar.
    Rent konkret skulle det kunna vara en Freeride / Freemove som är 67-72 cm bred och då klarar ett 7,5 m2 (eller till och med 8 m2) segel. Brädan bör ha minst 100 liter volym så att du kommer bekvämt hem när vinden svackar och vänder.
    Ett Stockholmssegel på 7,5 eller 8 m2, och ett segel på 6 – 6.5 m2 för dagar med bättre vind (1,5 m2 i storleksskillnad är lagom). Skaffa gärna samma märke så att kombinationen mast + segel funkar som en helhet.
    Alla tillverkare har brädor som passar dina behov. Det kan vara Fanatic Gecko eller Hawk, RRD Firemove eller Firestorm, Starboard Carve eller Atom, eller något liknande.

  • sailortrash

    Medlem
    7 mars, 2014 vid 10:47

    det låter som om du kan vindsurfa och inte är ngn nybörjare direkt.
    eftersom sthlm gotland är så olika så kommer en kompromissbräda inte funka ngt bra. även om det finns ganska stora brädor med mkt sväng och manöver (t.ex firemove 110-120 l och kopior på den) så lirar de bäst med större segel, och större segel är inte lika kul som mindre i hård vind även om det funkar (alltså INTE problemfri glassig segling).
    jag skulle köpa en 100 l och två segel till gotland, typ 5.3 och 5.9 eller så
    och kanske, men troligtvis inte om jag ändå skulle köra mest på gotland, köpt en storslalom, jättefreeride eller formula för sthlm – beroende på hur stora segel du klarar av mentalt…

    jag har kört formula några år i sthlm (11.m2 segel, 100 cm bred bräda). det är inte lika roligt som “riktig vindsurfing”, men ger mig ca 60 dgr med 25 knop/säsong istället för 15 som jag hade när jag körde runt med 130 l freeride och 7.5…

    på min spot alltså, vilket är inomskärs och långt från havsvindar. har man tillgång till nynäs eller kapellskär är ju annan utrustning mer gångbar..

    prismässigt kan det ju bli dyrt om man vill..men begagnade grejer finns det gott om, och grejer runt 10 år planar bra de också. speciellt i de små storlekarna som används när de blåser på och man ändå inte drar rigg. de nyare brädornas fördelar gäller framförallt en tidigare planingströskel och snabbare inlärningskurva (vilket inte är ett problem för dig på gotland). segel däremot skulle jag inte köpa äldre 2006-07 då de både slits mer och har blivit mkt bättre de senaste åren

    btw…med tanke på hur knackiga vindar det är i sthlm generellt skulle jag låta en eventuell kite stanna hemma på gotland. mer yta där också än på de få sthlmsspots som funkar bra..

  • sailortrash

    Medlem
    7 mars, 2014 vid 10:51

    ang. sthlm kan jag ju tilläga att jag har en bräda på 100 l och en linje segel från 4.7 till 5.7 som aldrig lyckats använda i sthlm. jag är inte mest aktiv av alla surfare på konfen direkt, men ag har ett flexibelt jobb (så flexibelt att jag kan surfa en onsdag och jobba en lördag om jag vill), stor bil, och mindre än 1 timma till “riktigt” hav…

    blir ändå inte av liksom, blåser sällan riktigt bra

  • robin

    Medlem
    7 mars, 2014 vid 21:11

    En del stockholmssurfare menar att sex kvadrat är hårdvind och andra att sex kvadrat är lättvind. Det handlar mycket om hur ofta man vill kunna köra och hur långt man är beredd att åka. Vill man bara köra bil tjugo minuter till närmaste spot (var näsby park på den tiden jag var sådan) och vill köra med tryck i riggen på en 5-9-prognos så hör du till den första gruppen. Denna grupp får överlägset mest tid på vattnet men missar de riktigt fina dagarna då de är överriggade på sina sexkvadratare på ett byigt inomskärsställe. Den andra gruppen satsar mer på en lätt och härlig känsla i riggen än mycket tryck när de drar fram sexkvadratarna på en 6-10 eller 7-11-prognos. Sedan får de guldkornsdagar på Torö, Gotland och Väddö med 4,2-5,3 tillräckligt många gånger per säsong för att må bra. Man måste dock vara beredd att dra från jobb och familj, och gärna gå upp fyra på morgonen för att hinna till vindvridet på Torö. Och dessutom stå ut med att antalet surfdagar när det är varmt är ytterst begränsade.

    Det bästa ur ett lyckoperspektiv är att tillhöra båda grupperna. Kruxet är att man då måste ha sex segel och tre brädor (hrm, vilket jag nog har när jag tänker efter och då skulle jag ändå vilja ha lite större lättvindsprylar för brisdagarna här i göteborg)

    En huvudfråga som jag efter mycket om och men tänkte komma fram till är alltså hur ofta du vill kunna surfa och om du föredrar drag i grejorna framför lätt känsla.

    Om du bara ska segla juni-september och prioriterar fart: 110 liter och 6,0 samt 7,5.
    Om du kan tänka dig att dra närhelst det blåser över tio: 100 liter och 6,0 samt 5,3 för att sedan kompletteras nedåt med 4,7 och sedan 4,2 när du inser den stora tjusningen med en bra gotlandsprognos.

    Vart det här virrigt? Det är det också. Det är därför jag har förrådet sprängfyllt med prylar:-)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 mars, 2014 vid 21:45

    Ur tråden Stockholm:

    Om vi med utrustning för lättvind menar stora freeridebrädor eller motsvarande så har säsongen maj till sept sett ut på följande vis i min högst ovetenskapliga analys, grundad enbart på inkomna rapporter i denna tråd.

    Om man har utrustning för både lättvind, medelvind och hård vind:

    HELGDAGAR – Ok förhållanden 43 % av alla helgdagar.

    SAMTLIGA DAGAR – Ok förhållanden 32 % av samtliga dagar.

    Om man bara har utrustning för medelvind och hård vind:

    HELGDAGAR – Ok förhållanden 30 % av alla helgdagar.

    SAMTLIGA DAGAR – Ok förhållanden 21 % av samtliga dagar.

    Kom ihåg att analysen endast grundas på inkomna rapporter från åkare och inte på faktiska vindstyrkor. En slutsats man man bl a kan dra är att om man enbart har utrustning för medelvind och hård vind så har man kunnat köra var ungefär var femte dag och har man dessutom utrustning för lättvind så har man kunnat köra var tredje dag.

  • sailortrash

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 21:54

    I Sthlm framförallt, men över hela landet antar jag är det som mest vindsäkert april maj juni. Juli suger i regel, och när det blåser kan det variera mellan 0-12m/S inomskärs, om det blir tryck i sensommarbrisen (ofta på syd där jag seglar). April maj ger fin bris ofta, problemet är bara att det är duktigt kallt i vattnet. Vattenstart är alltså inte så kul i 5-6 grader, även om torödårarna håller på vid nyår på 85 l och 3.7…höststormar i all ära, det är då man får plocka fram sin 6.0 enligt ovan inlägg, men de kommer högst oregelbundet och ebbar ofta ut lagom tills de når innerskärgården. Riktigt maffiga brukar de inte bli förrän november heller, och då är det som sagt kallt och solen går ner kl 15.00, dvs man “hinner inte” den dagen. Nej den bästa säsongen i sthlms skärgård är klart tidig vår.

    Lägger man till dra riggförmpga på önskelistan blir det extra svårt att få till en minimalistisk utrustning. Nej allvarligt en utrustning som ger dig mkt frihet oavsett är en formula och en 100 l fsw med en tre segellinje för 10+ dagar. Då blir det 2 brädor och 4 segel, men planing mellan 5 och typ 20 m/S. Men som sagt, är det Gotland som gäller skulle jag nog skita i både 5 gradersvatten och formula.

    Jag har som alla andra Sthlm som gått in lite mer helylle för vindsurfingens ca 2 bussar utrustning hemma. Men allt används…ibland. Det är bara de med strandtomt på Haga eller västkusten eller Gotland som klarar sig på en bräda och 2 segel, och ändå får gott om dagar/år.

  • nachoman

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 07:58

    OK, olika erfarenheter har vi alla. Har 107-liters freestyle och i år 5.6 som störst (förra året var 5.3 störst). Med dessa grejor finner jag ingen som helst anledning till att ha större men givetvis beror det på i vilka vindar man vill vara ute. Kör ibland på riktiga skitställen med detta och kommer igång löjligt tidigt. Står det i prognosen grundvind 7m/s över land så funkar det.
    Sen kan man ju hoppa på formula om man alltid vill kunna köra. Men det är ju väldigt olika saker.

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 09:26

    det är skillnad på inomskärs och yttre skärgården helt klart. ta reda på vart du kommer att segla i huvudsak, och köp grejer därefter helt enkelt. jag brukar segla på trälhavet, och spots som “hör dit” är t.ex österskärs havsbad, Brevik, Vaxholm/resarö nordsidan samt svinninge. 5.3 och 100 l funkar typ aldrig där. förra året, som bjöd på många nordliga vindar runt 10 m/s såg jag segel runt 6.5/7.5 vid minst 5-6 tillfällen borta vid vaxholm/ytterbybrygga. 1 storm i oktober bjöd på 5.0/100 l, och dag två hade nog funkat med 6.5 allafall. Men det hör till ovanligheterna på dessa spots. annars är de minsta seglena man ser häromkring runt 8 m2

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare behöver tips på bräda och rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.