Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återfallssurfare. Vad köpa för 5-11m/s?

  • maui-mange

    Medlem
    4 september, 2014 vid 05:32

    Är du säker på att Rebel 9 är givet? Om målet är att kita i vågor varför inte välja North Neo istället som är en mer dedikerad vågkite. Möjligen kan en 9:a eller 10:a räcka långt då speciellt de mindre storlekarna skall ha grym low end.
    Rebel är en grym freeride kite som även funkar i vågor. Dock så har du den femte linan som kan ställa till med problem och rippa kiten om du tappar den i vågbrytet.

    Annars är 9-12/13 ett bra val. 9:an är ungefär som vindsurfingens 4.7. Lite av ett sweet spot mitt i range:en. Om du funderar på North kan jag också starkt rekommendera en North Nugget som lättvindsbräda. Grymt rolig bräda som tar bra höjd och rippar i små till medelstora vågor. Den brädan betyder mycket mer än 1-2 m² på kiten.

  • mag

    Medlem
    4 september, 2014 vid 20:48

    Tack för mer input.
    En Neo är kanske nästa steg i framtiden. Men räknar inte med att köra stora vågor första året. Gillar 5e-linprincipen men kände faktiskt inte till risken att den kan ha sönder kiten. Den borde ju hålla för småvågor, eller?

    Bra med 4,7 jämförelse! Den kan jag relatera till.

    Nugget ser kul ut. Såg en live i veckan. Men kommer nog gå på Gong kitebrädor sen.

  • maui-mange

    Medlem
    5 september, 2014 vid 06:03

    Det tror jag inte. Det är om kiten rullar runt i vågorna som mittlinan kan rippa kiten. Har ingen erfarenhet av detta själv men vet att det händer och har pratat med vänner som bytt från Rebel just pga femte linan när de vill kita i vågor.

    Kör inte North själv men har fått intrycket att de gör grymt bra kites och var själv sugen på Neo. Sök lite på http://www.kiteforum.com så får du många recensioner om Rebel, Neo och Dice.

  • pripps

    Medlem
    5 september, 2014 vid 17:40

    Har kört rebel i många år nu och är jättenöjd ! Har även satt den i vågorna med och
    den verkar hålla för det ! Det bästa med Rebel är att det verkar som man kan köra
    någon storlek mindre än andra kites ! Men i vågor gäller ju 3 råd ! Dont drop the kite,dont drop
    the kite och dont drop the kite 🙂
    /Tommy

  • mag

    Medlem
    14 november, 2014 vid 09:12

    Då är jag igång. Det blev en North Rebel 12, 2014. Otroligt va enkelt det är att kita med moderna grejer. Kan köra från 6 m/s och har väl kört i 10 som mest. Byig vind är ju enkel med en modern drakes depowermöjlighet.
    På sikt blir det en 9, troligen Rebel även om Neo 2015 verkar fin. Eller 2014 på rea.

    Valde en bräda från franska Gong, en 5,8 Pie directional. Den är riktigt skön och tar framförallt bra höjd vilket är gött nu i början. Bra i lättvind också. Gipparna sitter inte än men det kommer väl. Den ska funka bra i småvågor och strapless också men det dröjer nog ett tag.

  • pripps

    Medlem
    15 november, 2014 vid 13:14

    Haha,jag kan köra en hel session utan att gippa en enda gång ! Älskar att köra toeside !
    Bry dig inte om stropparna,det är mycket lättare att köra strappless än man tror !
    Plus att du lär dig att gippa lättare !
    /Tommy

  • plattvatten

    Medlem
    15 november, 2014 vid 23:25

    Jag skulle satsa pa en Slingshot rally 10m eller liknade kite, battre lowend far du leta efter, och mer depower hittar du inte heller.

  • mag

    Medlem
    16 november, 2014 vid 18:01

    Jodå, jag försöker köra toeside men har ännu typ 6 försök totalt och det var förra gången jag var ute så det finns lite att lära. Har inte kommit på tekniken än och balansen fram- bakfot var inte den bästa. Och jag har fullt upp med draken dessutom. Behöver fler timmar på vattnet, har bara två gånger 1 timmme på brädan hittills.

  • pelle-surf

    Medlem
    16 november, 2014 vid 19:09

    Hej Magnus.
    Jag började ju med vågis för ganska precis ett år sedan och började då öva strappless.
    Jag har försökt att öva på så platt vatten som möjligt och öva teknik, balans, jippar, kontroll, mm
    för att göra det så enkelt som möjligt utan vågor. När jag börjat få lite kontroll så har jag valt spots med inte alltför stora böljor, Dogge tex där man kan köra lite längre in i mindre vågor och kan ge sig längre ut i dom lite större när självförtroendet växer lite 🙂 Jag tycker att det är lättare när man har bra tryck i kiten och allt blir mer förlåtande, det blir inte så känsligt var man placerar kiten och man får stöd med balansen när man kan hänga emot lite, jämfört med att vara lite underriggad vilket jag då tycker är svårare. Kul att du är igång och hoppas snart vinden vänder så att vi får fler timmar på vattnet.

  • mag

    Medlem
    18 november, 2014 vid 13:37

    Jo, med tryck i kiten gick det lättare med toeside. Att köra draken upp o ner var rätt klabbigt.
    Västvinden dröjer. . .

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återfallssurfare. Vad köpa för 5-11m/s?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.