Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare

  • Återfallssurfare

    Publicerad av soulman på 21 juli, 2014 vid 23:20

    Tjena. 7 år sedan sist det börja bli läge för comeback. Inser att ledig tid och fysik inte riktigt är som förr 🙂

    Vad ska man ha för prylar. Vill köra lättvind i fint väder. Vet att det är mesigt men det är det som lockar nu till att börja med. Typ 4-7ms.

    Formula kitt eller är det bättre att satsa på en sån där ny bred typ 145 liters. Såg att rrd och jp hade några formulaliknande lättvindsalternativ. Segel ca 9m2 tror jag. Plug and play som är lättseglat.

    Satte fullplansjipp och duckjipp när det begav sig och har kört en del vågsegling. Inser att jag inte gör något av det nu. Freestyletrix förstår jag mig inte på.

    Vill bara plana och bränna lite längre sträckor för att det är ball och träna lite. Väger 90kg vilket är ca 5kg för mycket.

    Tacksam för tips!!

    sailortrash svarade 9 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • plettil

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 06:38

    Kanske du kan prova Kona one, för 4-7ms det är bäst, tror det jag 🙂
    Formula för 4ms behöver du 12kvm eller 11. For 145l bräda, det är svart innan 6ms.
    Mvh,
    Plettil

  • maak13

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 07:37

    Hej.

    Om du ska köra lättvind så behöver du en bräda som är minst 80 cm bred. Surspot har en bic techno 80 till salu. Det ska vara en bra bräda. Sen behöver du hyfsat stora segel. Typ 9kvm. Kolla efter beg racesegel eller formulasegel. Köp gärna en schysst gräsfena.
    En del kör på större nyare brädor typ firemove 130 lit. O de funkar oxå!
    Själv kör jag på en Starboard Ultrasonic med 9 kvm. Men jag känner att 9 kvm inte alltid räcker till. Så till nästa år blir det 12 kvm.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 11:31

    I Stockholms skärgård kan utgångsläget vara 140-160 l med 8.5 kvm. Kolla gärna följande gamla tråd:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?83094-Tråd-om-JP-Superlightwind-och-Ultrasonic-147

  • john1

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 12:45

    Ett lite råd till.
    Jag läser i alla svaren några rekommendationer att köpa race/formulasegel. Trillar du i med ett flercambersegel med lite skvalpvågor och tveksam vind så kan det bli väldigt svårt att vattenstarta om vågorna hindrar dig att dra segel. Mastfickan fylls ganska så snabbt och det blir svårt att lyfta seglet över huvudet och “rysta” ur vattnet. Efter ett tag kommer riggen att kännas mkt. tung.
    Fundera på ett modernt non camber freeridesegel eller ett 2-cambersegel typ Ezzy Lion eller Severne segel som är lätta. Ezzy och Severnesegeln tillhör nu gruppen av dom lättaste på marknaden.
    JJ

  • soulman

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 21:42

    Tjena tack. Bor på Falsterbonäset/Skåne så det blåser ganska ofta över 4ms. Lutar nog åt en formula men var lite nyfiken på skillnaden mellan formula och de “nya” stora freeride/freerace brädorna. Något måste ju ha hänt de senaste tio åren? Väl?

    Tänkte mig ett 9.5 freeride/lättvindssegel från surfspot. Över tio m2 känns mentalt stort :). Har ett 8,2 i förrådet som störst idag. Ett NP minns inte namnet men det är inte ett V8.

    Funkar 11-12m2 på ultrasonic? Den brädan känns oxå intressant.

  • pgvirtual

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 07:16

    Roligast har du nog med en 80 cm freeride / freerace bräda och ett 9 m2 icke-race segel med 2 eller 3 cambers. Då funkar det i ett brett vindregister, går att jippa och ger slalomkänsla.

    När man går över 9.5 m2 segel blir det bara jättestort och tungt att hantera både på land i till sjöss. Och det planar inte SÅ mycket tidigare. Kom ihåg att man i världscupslalom också kör med 9.5 som störst!

    Samtidigt skall det sägas att en Formula med ett 12 m2 segel planar löjligt tidigt. MEN det är ett idrottsredskap snarare än en surfbräda!

  • maak13

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 08:09

    Tjena.

    Jag har en ultrasonic. Den ska klara 12 kvm. Själv kör jag 9 kvm som störst. Jag väger ca 80 kg. Men jag vill ha större segel. 9 kvm är inte så stort. Det som blir bökigt är att hantera seglen på land osv. Typ förvaring. Men att segla med dom är inte så svårt. Jag planar i 6-7 sek. Dom säger att runt 11 kvm funkar riktigt bra på den brädan.
    Brädan är förvånansvärt snabb. Har polare som kör moderna 80 cm slalomplankor och där hänger den med utan problem. Jag har bytt till en större gräsfena bara för att om man kör i svaga vindar o får sjögräs på fenan så orkar den inte upp. Det är en annan sak om man kör i hårdare vindar då funkar 60 cm svärd utan problem.
    Slalomkuppen har väl pratat om att tillåta bredare brädor o större segel för dom ska kunna genomföra fler tävlingar…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 09:08

    Jag håller med PGVirtual. Själv kör jag SLW:n med max 9.2 kvm och känner inte alls för något större segel. 8.0 – 9.5 är lagom size. Jag väger 77 o planar i ca 5 m/s med 9.2. Alternativet är en bred slalomplanka på 80-85 cm med samma segelsize. En större iSonic tex planar bara aningens senare.

  • rad

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 13:59

    Glöm inte köpa en skateboard, ni har mängder med betongparker där nere.

  • sailortrash

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 19:00

    Alltså, är du ute efter tidig planing så är det formula som gäller. Det som gör skillnaden är brädans bredd vid OFO, och fenorna som skapar ett lyft i särklass. Kona är bara att glömma, och skillnaden mellan formula och jätteslalom är att formulan behåller planingen i vindhålen. Och för att ta död på lite rykten…

    11 m2 är inte märkbart tyngre än 9.0 eller 8.5.
    Sätt upphalat i selekroken så är det inga problem attdra rigg (glöm vattenstart)
    På 11-12 m2 stora segel måste du ha cambers, för att får ett tillräckligt stabilt segel. Äldre formulasegel var ocambrade och det blir mkt bakhandstryck och de tar dålig höjd.

    För din vikt ska du ha 12 i 4-7, en extra bred bräda och en lite mjukare fena. MEN, du kommer igång ännu tidigare med en jättekite och en stor twintip…och ni har det ju rätt långgrunt där nere i Falsterbo…en formula sticker ju trots allt 70 cm…

  • seehuusen

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 14:34

    Går efter formula.. Flest timer på vandet..det eneste tidspunkt 11 – 12 kvm sejl er store, er på vej ned til vandet. Når først du er på vandet og du planer, er de ikke mere besværlige end andre sejl, hvis det er trimmet fint…

  • maglu

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 09:35

    Nej, ned till vattnet är formulan lätt och smidig, flyger fint i motvinden. Men UPP efteråt, hua, då är det tungt!! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 21:12

    @Maglu 725377 wrote:

    Nej, ned till vattnet är formulan lätt och smidig, flyger fint i motvinden. Men UPP efteråt, hua, då är det tungt!! 🙂

    man måste ju inte bära rigg och bräda samtidigt…men allvarligt, som om det hängde på vikten. en annan grej värd att nämna är kryssegenskaperna. formula är nog enda brädan utan centerbord man orkar segla krysslänsbana på eftersom de tar höjd som en centerbordsbräda i planing. finns ju en anledning till att man köra slörbanor för slalombrädor..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.