Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att slipa eller inte slipa. Det är frågan…

  • Att slipa eller inte slipa. Det är frågan…

    Publicerad av jlhp på 28 juni, 2017 vid 21:53

    Hej!
    Har en JP Freestylewave 111 Pro edition från 2012, ytan är blank och känns liksom lite fet på botten och kanterna.

    Hittade den här infon: http://boardlady.com/fast.htm

    Min bräda ser ut så här när jag häller vatten på den:

    Enligt Eva-M Hollman är den tydligt SLOOOOW och jag har därför skaffat ett 600 våtslippapper, men vill ju vara säker på att det är rätt innan jag förstör den blanka snygga finishen på brädan…

    Finns det någon här på forumet som VET hur bottenfinishen skall vara? Tänker t.ex. på speedseglarna och de som är involverade i brädtillverkning.

    Jag googlade och hittade något forum där det fanns en tråd i ämnet som snabbt spårade ur i två falanger (blank respektive matt) som bankade varann i huvudet med argument av typen “jag har rätt och du har fel”. Jag blev mer förvirrad än klok av det, så, snälla hjälp mig med fakta – slipa eller ej?

    gregnoll svarade 6 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 07:14

    Du kommer inte märka ngn skillnad oavsett, och kör du några gånger där det är sandbotten får du 600 slipen utan att knega…

  • canoya

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 07:26

    Dessutom kommer ju en blank yta att vara lättare att hålla snygg. Skiten fastnar lättare på en matt yta…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 08:01

    Jag VET inte men har sett flera argument/rapporter/diskussioner på att bägge är bäst, dock väldigt lite data på exakt HUR stor skillnad det egentligen är.

    Vad jag däremot vet är att jag själv i många år kört slipade bottnar (blandat med blanka) på mina egna brädor utan att märka någon skillnad. Orsaken till att jag haft slipad botten är att man kan komma undan med lite enklare finnish samt att jag tycker det är ganska snyggt.

    Har inte haft några problem med att de slipade bottnarna blivit smutsiga

  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 09:31

    Det är en freestylewave och ingen räjsingspeedmaskin.

    Ut år rippa å njut av en blank och fin botten.

  • mag

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 17:00

    Jag hade inte slipat. Kan omöjligt spela roll i de hastigheter du kör. Brädan blir fulare och svårare att sälja dessutom. En riktigt tunn snabb speedfena kanske gör lite skillnad?

  • vindsokaren

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 17:50

    Hade inte slipat heller.

  • jlhp

    Medlem
    29 juni, 2017 vid 20:27

    Ok, tack för input så långt!

    Lugnar mig med sandpappret då.

    Anledningen till att jag blev lite slipsugen var att jag upplever brädan som aningen “seg” jämfört med mina vågbrädor som är matta i botten. Och jag har inte fått för mig att JPs freestylewavebrädor är kända för att vara sega så efter att ha läst Evas artikel började jag ju fundera…

  • mexi_

    Medlem
    30 juni, 2017 vid 07:52

    Jag har en kompis som har en JP fsw 102 och han tycker också att den är lite seg och “suger fast”, den är matt i botten…:)

    Jag hade en Fanatic Falcon 132 som är det överlägset snabbaste jag stått på någonsin och den var matt, men jag tror farten har mer med shapen att göra.

  • bicless

    Medlem
    30 juni, 2017 vid 10:22

    Min Starboard Freewave är matt under, den är snabb men var ännu snabbare för nått år sen och då var den också matt men lite annan shape. Nu dock roligare i vågor. Även haft en Patrik F-cross, den är ännu snabbare, nästan läskig, känns som en slalom. Också den matt. Men misstänker det mer beror på outline och bottenform.

  • gregnoll

    Medlem
    1 juli, 2017 vid 14:04

    På 90-talet slipade jag mina brädor med 400 papper o fenorna med 800 papper men det var ju för att hitta den där extra lilla farten på slalombrädan. Strukturen gör ju att du får in luft mot botten så att den inte suger fast, samma princip som när man vallar en längdskida eller bottenmålar en båt. Men för en fsw letar man ju inte de sista 10% i farten el dyl så jag skulle inte slipa heller, framförallt med tanke på ett framtida värde på brädan.

    Har du provat med annan/andra fenor? Den kanske behöver mer lyft för att komma loss ordentligt.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att slipa eller inte slipa. Det är frågan…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.