Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axelskadad vid kastfall

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 09:59

    Ett annat sätt att åstadkomma samma sak är att helt enkelt inte kroka ur när kastfallet kommer. Fast det kräver att man vågar. Men generellt minskar skaderisken för både seglare och utrustning om man inte släpper bommen eller inte krokar ur.

    Obs att det är bra att ha en flexibel ryggrad om man väljer att vara ikrokad, man kan bli rätt bakåtböjd…

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • timor

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 15:35

    Med egen erfarenhet från liknande axelskada(impigment):

    Det funkar med armhävningar bara man gör de med händerna längre ner med smalare placering, alltså varianten som aktiverar triceps mer.

    Armhävningar är att föredra jmf med bänkpress pga bättre aktivering av skulderbladets muskulatur.

    ex. på bra övningar:
    http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20hässleholm/broschyrer/AxelledWEBB.pdf

    Tips om man ändå ska fortsätta med vindsurfingen( Rehab kan man hålla på med offseason:wink:):

    Sänk bomhöjd, greppa bom med främre hand under bom. Undvik vattenstarter, speciellt i tveksam vind.

  • Aquario

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 20:17

    Armhävninar är nog uteslutet för en tid framöver. I våras var jag nästan helt återställd genom sjukgymnastik och tyckte att det var dags att börja med armhävningar, men bara efter några gånger började jag få ont i axeln igen. Däremot fungerade det bra med chins i mattebommen, det knakade och knäppte i båda axlarna men det gjorde inte ont. Att häva sig upp i en stång verkar vara den bästa övningen för att orka segla längre urkrokad.

    Nu börjar smärtan gå över och rörligheten komma tillbaka, så med rätt teknik och stor försiktighet kanske man vågar sig ut några gånger till under hösten. Sedan blir det att träna upp förtvinade muskler så att axeln tål lite mer stryk nästa säsong.

    Tar gärna emot fler träningstips likt TimoR’s broschyr, speciellt för att förebygga fler supraspinatusrupturer.

  • Aquario

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 20:12

    Här kommer en liten uppdatering och förfrågan om fler träningstips för att läka en supraspinatusruptur.

    Fick en remiss till magnetröntgen och vanlig röntgen under hösten 2012 som bekräftade diagnosen supraspinatusruptur och en spricka/fraktur i ledkulan. Fortsatte därefter med sjukgumnastiken ganska regelbundet och fick tillbaka full rörlighet, men hade fortfarande kvar känslan av att minsta lilla överbelastning skulle kunna göra det värre igen.

    Då fick jag den lysande idén att träna upp balanssinnet genom att lära mig åka skridskor på ett par konståkningsskridskor med taggar fram, utan att tänka på hur svårt det är att motstå reflexen att ta emot med händerna när man trillar.

    Kolla lite mer än halvägs in i klippet, en smärtsam påminnelse om vad som kan hända om man snörar på sig ett par konståkningsskridskor utan att veta vad man sysslar med:-)

    http://youtu.be/keBSNn_ofSM

    Resultatet blev givetvis en ännu sämre axel än någonsin och snart börjar windsurfingsäsongen för de som inte investerat i vinterdräkt.

    Har desperat sökt igenom forumet efter fler tips om snabbläkning av skadad axel och fann någon tråd där Ashtanga Yoga nämndes. Kan det vara något att satsa på?

  • nachoman

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 08:03

    Har haft supraspinatus tendenit i en massa år och provat det mesta. Slutade med armhävningar och allt som gjorde ont och efter några månader försvann det, men inte helt. För min del funkade det att träna på andra sätt och försiktigt göra de övningar som naprapaten tipsade om.

  • mankan

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 22:34

    Vet inte vad det gäller problem med axlarna, men jag har haft problem med stel rygg och ett värkande knä som har blivit mycket bättre på bara 3 månader. Jag har kört yoga 20 min, 3-4 gånger i veckan. Förra veckan sprang jag milen på asfalt och kände ingenting i knät 🙂

  • Aquario

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 05:32

    Kan du sitta i lotusställning med ditt skadade knä?

  • Aquario

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 18:37

    @Nachoman 708023 wrote:

    Har haft supraspinatus tendenit i en massa år och provat det mesta. Slutade med armhävningar och allt som gjorde ont och efter några månader försvann det, men inte helt. För min del funkade det att träna på andra sätt och försiktigt göra de övningar som naprapaten tipsade om.

    Ja armhävningar gör ont långt efteråt, men smärtsamma övningar verkar hjälpa trots att min sjukgymnast avrådde från alla smärtsamma övningar när det gäller axelskador. Har själv kört med axelhävningar (armhävningar med raka armar där man bara rör axlarna upp och ned så långt som möjligt med fötterna på en stol). Den övningen gjorde bara ont de första dagarna, sedan blev det enklare att utföra andra övningar med gummiband och lätta hantlar.

  • planing

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 20:05
    aquario wrote:
    Ja armhävningar gör ont långt efteråt, men smärtsamma övningar verkar hjälpa trots att min sjukgymnast avrådde från alla smärtsamma övningar när det gäller axelskador. Har själv kört med axelhävningar (armhävningar med raka armar där man bara rör axlarna upp och ned så långt som möjligt med fötterna på en stol). Den övningen gjorde bara ont de första dagarna, sedan blev det enklare att utföra andra övningar med gummiband och lätta hantlar.

    Det gjorde kanske bara ont de första dagarna när du töjde ut alla ligament som höll på att läka?

    Jag har haft problem med axlar, och personligen så har jag försökt att följa sjukgymnasters råd. Börja lätt, och bygga upp muskler i axeln. Småmuskler, som du kanske inte träffar med tyngre övningar. Ska tillägga att jag absolut inte är nån expert på axelskador, men att bygga upp successivt, och att lyssna på sjukgymnaster är nog vanligtvis ett gott råd om man vill bli frisk i framtiden. Om man töjer ut ligament som håller på att läka så blir de längre, vilket gör att axeln går ur led och nerver kan säkert komma i kläm. Om de blir extremt för långa så får man korta dem genom operation, och det är inte alla operationer som lyckas sådär jättebra.

    Du tränar som du vill, men jag tänkte bara problematisera lite så att inte hela Surfzone börjar med denna specialträning. :crazy:

  • mankan

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 20:11

    Nästan lotus ställning, men knät är inte problemet, snarare bristande vighet 😉

  • timor

    Medlem
    17 mars, 2013 vid 20:39

    Kolla in filmen på youtube:
    THE BEST SCAPULAR STABILIZATION EXERCISE WITH DR. EVAN OSAR

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axelskadad vid kastfall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.