Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • eric-cs

    Medlem
    6 maj, 2015 vid 21:24

    @erree 732580 wrote:

    Vad var dina intryck då? Och vilken konstruktion? Sjukt grym bräda!

    Det känns som den planar grymt tidigt. Kastfallskänsla lite då och då. Känns som man kunde har gjort den lite smalare och lite mindre rocker i nosen. Trodde att nosen skulle dyka mer när man inte planade. svårt att säga hur den känns efter bara 20 minuter.

    Den är byggd i divinycell och kolfiber väger 5,3kg utan stroppa. Man kanske är lite korkad att bygga sin första bräda i kolfiber och göra den så kort, men man måste satsa lite! 😀

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 04:04

    Grymt jobbat! Ser fantastiskt bra ut, misstänker att du gjort hemläxan ordentligt innan du började bygga. Har du kört tintad finnish? Men halkdäcket ser lite halt ut(ser ut att saknas), eller är det en synvilla?

  • jesper-b

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 13:14

    Eric cs,

    Vilka fantastiskt fina kurvor!

    /JB

  • eric-cs

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 16:18

    @Bjorn Daniels 732589 wrote:

    Grymt jobbat! Ser fantastiskt bra ut, misstänker att du gjort hemläxan ordentligt innan du började bygga. Har du kört tintad finnish? Men halkdäcket ser lite halt ut(ser ut att saknas), eller är det en synvilla?

    Tack! Jag har lagt ner mycket tid på den.
    Vet inte vad tintad betyder?:) På bilderna är det halkskydd på. Men jag kunde har haft mer bakom mastboxen där var det lite halt när man inte planade.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 maj, 2015 vid 05:00

    Tintad=färgar in epoxin så den får en färg men fortfarande genomskinlig.

  • eric-cs

    Medlem
    8 maj, 2015 vid 14:31

    Okej tack. Jag färgade spacklet. Sedan spacklade/penslade jag ut ett tunt lager Clear epoxy som tål UV bättre, istället för klarlack.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 maj, 2015 vid 19:48

    Tjusigt! Går det att utvecla lite mer hur man tintar?

  • erree

    Medlem
    9 maj, 2015 vid 19:57

    @Herr Pelegrin 732643 wrote:

    Tjusigt! Går det att utvecla lite mer hur man tintar?

    Man adderar helt enkelt lite speciellt pigment i epoxyn som man sedan laminerar med. Kan bli sjukt snyggt (googla resin tints) men finns de som säger att epoxyt blir svagare då. Vet inte riktigt vilket belägg de har för detta dock.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 08:24

    Tack för tipset! Det tar jag till mig. Jag lägger epoxi på isbrädorna för att få en beständig yta. En ligger “olackad” så det blir att tinta den med Ditt recept i höst!😃

  • jesper-b

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 20:49

    Epoxyn blir inte entydigt svagare men lite mjukare med tint. Dvs mer buckor och flex me ändå mindre sprickor och hål, Menhujujuj sååååååå snyggt det kan bli! /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 05:56

    @Eric cs 732587 wrote:

    Det känns som den planar grymt tidigt. Kastfallskänsla lite då och då. Känns som man kunde har gjort den lite smalare och lite mindre rocker i nosen. Trodde att nosen skulle dyka mer när man inte planade. svårt att säga hur den känns efter bara 20 minuter.

    Den är byggd i divinycell och kolfiber väger 5,3kg utan stroppa. Man kanske är lite korkad att bygga sin första bräda i kolfiber och göra den så kort, men man måste satsa lite! 😀

    5,3 är ju (sjukt) lätt för en Divinycellbräda, hur mycket väv har du lagt?
    Är tanken att hoppa eller är det mest plattvatten åka?

    @Herr Pelegrin 732654 wrote:

    Tack för tipset! Det tar jag till mig. Jag lägger epoxi på isbrädorna för att få en beständig yta. En ligger “olackad” så det blir att tinta den med Ditt recept i höst!😃

    Tänk på att hur tintningen ser ut även beror på materialet man lägger det på.
    Suger materialet under olika får man olika mönster (lite lika som om man betsar trä) T.ex vet jag att EPS kan ge prickigt mönster om man inte spacklar den först (kanske även om man gördet xå). Nu vet jag inte vad du bygger isbrädorna av men nog bäst att prova först.

    Iallafall har jag åtgärdat boxarna nu. lite finnish kvar men körbar iallafall. Tog bort laminatet över dem, la igen 15mm HC runt om med epoxi+mb och la ny väv, använde vanligt 163g glas denna gånngen.
    Har inte blivit riktigt klok på vad som hände egentligen, verkar ha varit vidhäftning överallt och boxarna var stumma. Inne på att det var nåt lurt med H-glasen, Innan har jag alltid lackerat efter jag öppnat boxarna men inte denna gången. Har gjort lite prover och sett att H-glas laminat suger kappilärt (h-glas är ihåliga fiber) men tycker ändå att det borde vara tätt då allt är impregnerat. Håller på med mer tester med att laminera väv på en box. eller så har det helt enkelt varit några små kanaler eller nåt. Får återkomma.

  • eric-cs

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 19:33

    Jag tycker det är kul att hoppa så jag hoppas att den håller för det!:) På däck så har jag 2 lager 100g unidirectional kolfiber som ligger en på längden och en på bredden över hela brädan.
    Sen är det 2 st 200g twill kolfibervävar diagonalt från aktern fram till mastboxen. sen la jag en 15cm bred 40cm lång vid mastboxen av 200g kolfiberväv. sedan förstärkte jag 1 lager under stropparna med 200g med samma väv och i nosen. Totalt ligger det 5 lager under stropparna. sen la jag en 80g glasfiber 4cm hög på kanten runt brädan
    På botten ligger det bara 1 lager 200g kolfiberväv:crazy:
    Under divinycellen är det 1 lager 135g glasfiberväv.

    Jag testade brädan igår och den planar lätt. Och det känns som den svänger/cavar som en 85 l vågbräda! Men har ett litet problem, jag får spin-out rätt lätt. Körde med 5,6 och en 21cm freestylefena. Hade bakre stroppen så långt bak jag kunde. Vad tror ni det bero på?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 06:09

    @Eric cs 732720 wrote:

    Jag tycker det är kul att hoppa så jag hoppas att den håller för det!:) På däck så har jag 2 lager 100g unidirectional kolfiber som ligger en på längden och en på bredden över hela brädan.
    Sen är det 2 st 200g twill kolfibervävar diagonalt från aktern fram till mastboxen. sen la jag en 15cm bred 40cm lång vid mastboxen av 200g kolfiberväv. sedan förstärkte jag 1 lager under stropparna med 200g med samma väv och i nosen. Totalt ligger det 5 lager under stropparna. sen la jag en 80g glasfiber 4cm hög på kanten runt brädan
    På botten ligger det bara 1 lager 200g kolfiberväv:crazy:
    Under divinycellen är det 1 lager 135g glasfiberväv.

    Jag testade brädan igår och den planar lätt. Och det känns som den svänger/cavar som en 85 l vågbräda! Men har ett litet problem, jag får spin-out rätt lätt. Körde med 5,6 och en 21cm freestylefena. Hade bakre stroppen så långt bak jag kunde. Vad tror ni det bero på?

    Beror på hur högt du hoppar och hur platt du landar:grin:
    Låter som ett vettigt upplägg överlag men har du inga förstärkningar under sandwichen och hur tjock sandwich har du kört?

  • svensson61

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 12:47

    Jag tror det är lite av en vanesak. Ett 5,6 segel på kort bräda och du kände tidigare lite kastfallskänsla så tror jag det kan vara att du lägger mer tryck på bakfoten. Dvs att du lutar dig bakåt för att kompensera kastfallskänslan. Mer parallelt och lika eller mer tryck på framfoten borde hjälpa. Var själv ute med 5,2 och 17 fena på min 101 liters bräda igår och tyckte nästan jag hade för bra grepp när jag gick in i manöver.

  • eric-cs

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 14:50

    Tack Lennart!

    Jo det ligger ett lager förstärkningar 135g glasfiber under divinycellen vid mastboxen och stropparna!:) Jag hade 5mm H80 och 3mm H100 samma som du hade på din freestlebräda.

Sida 13 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.