Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 05:14

    @Eric cs 732755 wrote:

    Tack Lennart!

    Jo det ligger ett lager förstärkningar 135g glasfiber under divinycellen vid mastboxen och stropparna!:) Jag hade 5mm H80 och 3mm H100 samma som du hade på din freestlebräda.

    Låter som ett genomtänkt upplägg, tror nog den kommer stå pall.
    Än en gång grymt jobbat!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 06:21

    Filmade lite slagprov på provbitar under bygget som jag nu klippt ihop.
    Helt ovetenskapligt och inte direkt realistiskt, framförallt för att det just är en provbit där eps:n har möjlighet att flexa. En bräda blir ju mer stum, men jag tycker ändå det säger en del.

    [video=vimeo;128706203]https://vimeo.com/128706203[/video]

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 05:36

    Jaha, då var det tillbaka till verkstan. En långhelg på västkusten var mer än brädan pallade.
    Grymt nöjd med shapen iallafall.

  • dr-masse

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 07:00

    Ajdå, har den spruckit i railen eller är det värre än så?

    Kul att shapen funkade så bra!

    Nu – Björn visar hur man reparerar sin bräda. Brygger en kanna kaffe, tar fram fikabrödet. :cool2:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 07:39

    @dr Masse 733427 wrote:

    Ajdå, har den spruckit i railen eller är det värre än så?

    Kul att shapen funkade så bra!

    Nu – Björn visar hur man reparerar sin bräda. Brygger en kanna kaffe, tar fram fikabrödet. :cool2:

    Njae,lite värre. Syns dåligt men det går ett veck rätt över botten oxå. Om det är nåt jag är duktig på så är det plattlandningar……..

    Kaffet hinner nog bli kallt innan jag hunnit laga brädan:grin:

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:16

    Trist!
    Vad gör du för bedömning, hade en traditionell sandwich-bräda pajat av detta också eller höll inte honeycomb materialet måttet?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 15:59

    Lite svårt att säga men jag tror inte det har med hc:n att göra även om hc verkar ha lite sämre kompresionsmotstånd. Har rivit isär och kan se att hc:n inte har haft 100% vidhäftning, tror det är en huvudorsak. Limmade ju den men tror man ska lägga den med väv för att ta upp små ojämnheter.
    Har även haft lite kontakt med Svenne o han tror inte heller att det är hc:n utan mer “otur” rejäl plattlandning på ett chop så brädan knäckts. Hans rekomendation var T-balkar och ev högre densitet på eps.
    Just densiteten är nåt jag själv märkt innan, ett 20kg håller extremt mkt mer än ett 16kg.

    Så jag är inte redo att såga hc ännu även om jag haft 2 haverier nu som jag inte räknat med.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 19:50

    Jag antar att det finns nån som även har intresse att även se lagningen så jag kör väl på med den oxå.
    Det finns många sätt att laga på, det här är säkert inte det bästa men definitivt inte det sämsta sättet.
    blir även lite annorlunda då det är hc och inte divinycell.

    Tagit bort ytterlaminat och hc, hade det varit divinycell hade jag slipat genom laminat och sandwich för att få mjuka kanter men här har jag skurit då går dåligt att slipa i hc. Ska se om jag inte kan slipa laminatkanten lite sen.
    man ser att hc:n inte riktigt haft full vidhäftning. Ser man noga kan man oxå se att inre laminatet buklats inåt och att epsn kollapsat under. Hc:n jag tog bort var tämligen intakt. Det har kommit in vatten men det verkar ha stannat i sandwichen, epsn verkar inte ha sugit nåt. Det mesta rann ut direkt och resten torkade upp på nån dag.

  • hakuna

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 09:27

    Jättebra om du dokumenterar, jag har en knäckt bräda som jag tänkt ge mig på vid tillfälle.

  • dr-masse

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 10:06

    Perfekt, har även jag ett mindre lagningsprojekt att slipa på.

    Kaffebryggaren är som sagt påslagen.

  • _frippe_

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 10:37

    Samma här. Har en liknande skada men (förhoppningsvis) något mindre på min vågbräda som blivit liggande för länge. Det här kan vara inspirationen jag behöver för att skrida till verket.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    6 juni, 2015 vid 14:30

    Fräst ur det skadade innerlaminatet och epsn och limmat i ny eps. Limmat med pu-lim som jag sprejade med lite vatten så det skummar. Lite vikt ovanpå håller ner den nya epsn när pu-limet skummar.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 19:51

    Fräst bort överflödig eps och pu-lim samt slipat rent. Kapat till ny hc. Möjligt att jag skulle tagit mer på kanten men tyckte inte epsn var så skadad där. Mer en rak spricka igenom laminatet ( som är rejält tjockt där, många lager:laugh:)
    som sagt innan hade det varit divinycell hade jag slipat ner sandwichen så det blivit en fas på 2-3cm från inre laminatet till yttre, sen laminerat på ny divinycell som går utanför fasen. Sen får man slupa jämt efteråt. Har man inte vacuuum får man försöka få till tryck på annat sätt, träribbor o tejp har jag kört med ibland. Har ibland oxå lägt med lite epoxi och mb i mellan som tar upp lite ojämnheter men då får blandningen inte vara för tjock.

    laminerat fast ny hc med 160 g väv under och sen i vacuumpåse,

  • jesper-b

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 13:58

    Ser ut som en riktigt seriös lagning på en redan seriös bräda. Man kan även använda sand om man inte har vaccum.

    Sen finns det en helt annan metod som är snabbare men kanske sämre att laga knäckta brädor. I stället för att återskapa alla lager kan man lägga ett antal stringers tvärs över skadan. Jag har själv fräst ner trästringers (habaschi på typ 3-4cm x 1,5-3dm (de ska var olika långa) som sedan slipas ner flush och så på med några lager väv. Andra använder glaslattor som kan flexa mer med brädan (trästringers är lite hårda, särskillt om man gör dem djupa/höga).

    Allra bäst är kanske att både göra som Björn ovan och fräsa ner några stingers? Annar är stringermetoden mer en snabb och halvfuskig metod som kan hålla i flera år.

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 14:03

    Sand? Hur gör man då?

Sida 14 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.