Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • canoya

    Medlem
    7 augusti, 2015 vid 17:07

    Kul att se bygget på film, och varvat med segling!
    /Håkan

  • mes

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 07:00

    Riktigt lovely rulle. Viket enormt arbete du har lagt. Bra segling osso.

  • raggarn

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 10:25

    Standing ovations..!!!!! snyggt jobbat me allt …att du hinner med . har du 36tim på din klocka.??
    eller har du val bort TV;n som vissa andra latmaskar fastnar vid och gör allt i drömmarna….??
    kan vi få lite input om hur brädan e på vattnet…eller har jag missat det i tråden…typ jmf me fabrikare
    och/eller olika typ trifin quad fsw mm ….planing speed carv mm

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 12:17

    Imponerande precisionsarbete! Du måste verkligen brinna för detta! Jag gillade att Du varvat bygget med segling på olika spots! En eloge!

  • erree

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 14:23

    Inte alls lika avancerat bygge som Björn har lyckats med, det är första gången jag gett mig på ett eget bygge så är mycket skavanker o tabbar man gjort men sånt lär man också av. Väldigt mycket backyard build över det hela. Brädan är XPS (28 kg/m3) 5 lager 160g på däcket och 3 lager 160g på botten. Vikten hamnar på runt 8 kg men då verkar brädan stark, man kan hoppa på den när den ligger upp-och-ner utan synligt flex o inga bulor har det blivit än även efter flera promenader på däcket. Inte planat med den än på riktigt, premiärturen blåste det kanske mellan 7-10 m/s och då kom den upp i mesplaning i de kraftigaste byarna. Så måste blåsa mycket mer för att den ska gå igång gissar jag på. Måtten är ca 2mx60cm vol ca. 85 eller därkring, den korta längden gör den känslig för fotplacering i längsled, kan dock ha varit pga dåligt tryck i vinden också. Twin fin (långt fram och brett isär) med mycket toe o mycket cant, hur ska detta gå…

  • erree

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 14:26

    Och surfwax är väldigt mycket trevligare/bättre än non slip upplever jag, så blir o köra med det i framtiden oxå, lite kladd har ingen dött av..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 19:09

    Tack för berömmet, jo jag tycker verkligen brädbyggning är fantastisk kul och även att klippa film. Hade gärna filmat mer på andra oxå men då kan man ju inte segla samtidigt, och där någonstans tar väl tiden slut.
    Och Nej, jag tittar inte på TV, hade faktiskt ingen förrän jag fick barn som “krävde” det.
    Har lite svårt att jämföra med produktionsbrädor då jag inte ägt en på 20år. Har hyrt några gånger förståss och provat andras nångång. Och sen beror det ju mycket på hur bra man är, jag känner själv att jag har mycket att lära på vågridningen. Men brädan höjdar bra, matchar de flesta andra på kryssen och matchar en kompis som kör kite vilket jag inte gjort innan. Svängarna tycker jag känns lika bra som tex en goya quad jag provat. Har provat lite med olika fenkombinationer och det gör stor skillnad. Just nu kör jag k4 rocket 18+12 vilket gav en snärtigare bräda än 16+12 stubby. Finns en hel del att testa tror jag.Toppfarten känns kanske inte riktigt så hög som jag hoppats men verkar dock matcha andra seglare. Känns kanske även som den inte riktigt håller planingen i gippar riktigt men jag har å andra sidan alltid varit kass på fullplannigsgippar.
    Överlag tycker jag den är minst lika bra som de jag hyrt på senare år, tex quatro tempo, några olika quatro quad och nån goya quad.

    Erree, tycker det är ett bra sätt att börja bygga brädor på, lär sig mycket och blir inte snordyrt om det skulle skita sig.
    Sen har ju det där med xps varit uppe innan, hoppas den klarar sig.

  • raggarn

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 09:47

    @Bjorn Daniels 734965 wrote:

    Tack för berömmet, jo jag tycker verkligen brädbyggning är fantastisk kul och även att klippa film. Hade gärna filmat mer på andra oxå men då kan man ju inte segla samtidigt, och där någonstans tar väl tiden slut.
    Och Nej, jag tittar inte på TV, hade faktiskt ingen förrän jag fick barn som “krävde” det.
    Har lite svårt att jämföra med produktionsbrädor då jag inte ägt en på 20år. Har hyrt några gånger förståss och provat andras nångång. Och sen beror det ju mycket på hur bra man är, jag känner själv att jag har mycket att lära på vågridningen. Men brädan höjdar bra, matchar de flesta andra på kryssen och matchar en kompis som kör kite vilket jag inte gjort innan. Svängarna tycker jag känns lika bra som tex en goya quad jag provat. Har provat lite med olika fenkombinationer och det gör stor skillnad. Just nu kör jag k4 rocket 18+12 vilket gav en snärtigare bräda än 16+12 stubby. Finns en hel del att testa tror jag.Toppfarten känns kanske inte riktigt så hög som jag hoppats men verkar dock matcha andra seglare. Känns kanske även som den inte riktigt håller planingen i gippar riktigt men jag har å andra sidan alltid varit kass på fullplannigsgippar.
    Överlag tycker jag den är minst lika bra som de jag hyrt på senare år, tex quatro tempo, några olika quatro quad och nån goya quad.

    Erree, tycker det är ett bra sätt att börja bygga brädor på, lär sig mycket och blir inte snordyrt om det skulle skita sig.
    Sen har ju det där med xps varit uppe innan, hoppas den klarar sig.

    ok tack för input 🙂

  • vindsokaren

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 21:29

    Bygga själv känns ju som en trend som kan få uppsving nu när brädorna blir dyrare.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 augusti, 2015 vid 07:43

    Jag tror att om man tänker bygga själv för att spara pengar ska man nog tänka sig för.
    Visst kan man spara pengar men risken finns att det blir skit också.
    Har man inte verktyg etc så blir det merkostnad i början (nu kan man ju klara sig på väldigt enkla verktyg men helt gratis blir det ju inte)
    Men har man ett intresse för att bygga saker så är det grymt roligt.
    För att spara pengar:köp begagnat, kanske en som är dingad och fixa till?
    Dessutom finns risken att man blir beroende av brädbyggning precis som jag och då blir det definitivt inte billigare:santa:

  • dr-masse

    Medlem
    27 augusti, 2015 vid 08:08

    Håller med Björn. Nu var det väldigt länge sedan jag knåpade ihop ett par hemmabyggen, kul men rättså misslyckade…, Även om det numera finns sjukt mycket bättre info om hur man gör, som denna fantastiska tråd, Björns filmer, Svennes tips etc etc, så bör man definitivt ha tid och förutsättningar (verktyg, lokal, tålamod, viss händighet) för att bygga själv.

    Men har man det så är det helt klart värt ett försök. Har några surfkompisar som verkligen tagit tag i detta och jag är klart imponerad av vad som har byggts. Visst, man kan bygga för att nya brädor är dyra, fast en bättre drivkraft är nog att man vill förverkliga egna idéer och gillar att bygga saker.

  • vindsokaren

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 18:50

    En video på egen byggd foil men är det värt ?så sjukt mycket jobb
    .[video=vimeo;136474166]https://vimeo.com/136474166[/video]

  • johanvm

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 20:35

    Hej, klart inspirerande hydrofoilbyggvideo!
    Jag åkte Highway one under två semesterveckor i år och det verkade som om i princip alla valde att ha foil under kitebrädan – hur stort som helst där borta.
    Själv har jag under senare år byggt/designat flera modellflygplan, så det är klart att man går och smådrömmer om att montera ett eget under sin windsurfingbräda också. Jag tycker att det “borde” gå att få till en fungerande lösning som är klart mindre ambitöst byggd än vad vi såg i den här videon.
    Jag passade på att dokumentera några olika lösningar. Fotona finns uppladdade här: http://1drv.ms/1KgmpTy
    På flera bilder har jag en telefon (135x70mm) för att få en storleksreferens.

    …I kommentarerna till videon ovan fanns det länk till följande video också:[video=vimeo;134895729]https://vimeo.com/134895729[/video]
    /J

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 14:14

    Björn, stort tack för jätteintressant tråd! En udda fråga – På begmarknaden finns väldigt få lättvindsbrädor med volym men en hel del mindre. Om någon kom på iden att utgå från en 90-110 l och göra om den till en 130-145 l, vilket råd skulle Du då ge? Då kan man skippa meck med fenbox o mastskena mm och istället bredda brädan. Går det, tror Du?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 18:53

    Ska man räkna timpenning så är det många saker som inte lönar sig. Men jag tror inte foil-byggarna tänker så utan snarare att själva byggandet är en del av nöjet. Sen är det ju fantastiskt roligt när/om ens bygge fungerar bra och många gånger blir man sporrad att göra nästa bygge bättre.

    @Herr Pelegrin 735402 wrote:

    Björn, stort tack för jätteintressant tråd! En udda fråga – På begmarknaden finns väldigt få lättvindsbrädor med volym men en hel del mindre. Om någon kom på iden att utgå från en 90-110 l och göra om den till en 130-145 l, vilket råd skulle Du då ge? Då kan man skippa meck med fenbox o mastskena mm och istället bredda brädan. Går det, tror Du?

    Hänger inte riktigt med hur du menar med skippa mek med fenbox o mastskena, menar du att man skulle lägga på på kanterna? Nu har jag ju inte gjort nåt sånt projekt (däremot fräste jag av botten på en bräda en gång och la ny bottenkurva på den) men om jag skulle gjort det hade jag nog gjort ungefär som Canoya i den här tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93251-Pimp-my-ride! men använt EPS istället och även skarvat i sandwich.

Sida 16 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.