Bantat bygge

This topic has 297 svar, 39 deltagare, and was last updated 1 year, 10 months sedan by  Bjorn Daniels.

  • Författare
  • #1481320
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Ska man räkna timpenning så är det många saker som inte lönar sig. Men jag tror inte foil-byggarna tänker så utan snarare att själva byggandet är en del av nöjet. Sen är det ju fantastiskt roligt när/om ens bygge fungerar bra och många gånger blir man sporrad att göra nästa bygge bättre.

    @Herr Pelegrin 735402 wrote:

    Björn, stort tack för jätteintressant tråd! En udda fråga – På begmarknaden finns väldigt få lättvindsbrädor med volym men en hel del mindre. Om någon kom på iden att utgå från en 90-110 l och göra om den till en 130-145 l, vilket råd skulle Du då ge? Då kan man skippa meck med fenbox o mastskena mm och istället bredda brädan. Går det, tror Du?

    Hänger inte riktigt med hur du menar med skippa mek med fenbox o mastskena, menar du att man skulle lägga på på kanterna? Nu har jag ju inte gjort nåt sånt projekt (däremot fräste jag av botten på en bräda en gång och la ny bottenkurva på den) men om jag skulle gjort det hade jag nog gjort ungefär som Canoya i den här tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93251-Pimp-my-ride! men använt EPS istället och även skarvat i sandwich.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1481321
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Ja, jag menade att man kapar kanterna på en mindre bräda för att bredda den! Om man inte tar estetiska hänsyn, tror Du att det skulle funka?

    #1481338
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Eller dubbelhäftande tejp på kanten på brädan. Fäst grovt sandpapper. Skär ut lämpliga block styrofoam. Slipa blocken mot kanten för passform. Plasta fast i skarvarna. Plasta blocken som breddar, ev med någon stringer/förstärkning mot brädan.

    #1481347
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    @Herr Pelegrin 735429 wrote:

    Eller dubbelhäftande tejp på kanten på brädan. Fäst grovt sandpapper. Skär ut lämpliga block styrofoam. Slipa blocken mot kanten för passform. Plasta fast i skarvarna. Plasta blocken som breddar, ev med någon stringer/förstärkning mot brädan.

    Är ingen expert på brädbreddning men allting går.
    Fast ärligt talat tror jag inte det är nån bra ide’, blir svårt att få bra passform skum mot kanter, mkt jobb och svårt att få snyggt, dessutom tungt med de gamla kanterna kvar innanför, Isåfall tror jag mer på att kapa av kanterna, limma på skum och shape:a om.
    Fast som sagt tror mest på att klyva på mitten (förutsatt att man vill behålla befintlig outline).

    Oavsett blir det en hel del jobb och kostar ju lite, kanske bättre att lägga den tiden på att leta upp en “färdig”?
    Sen kan ju shape:n som helhet bli fel speciellt om man ska gå från 90-100 till 130-145 liter, fast om utgångsbrädan inte kostar så mycket är det väl bara att karva loss

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1481348
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Nej, som Du säger så kanske det kan falla på lite olika faktorer. Att kapa den på mitten och bredda där var ju annars en intressant idé! Det skulle nog vara lite enklare att få till. Man kan ju då behålla outlinen men får lite jobb med boxarna. För Dig som estetisk shaper med inriktning på lätt bräda är det säkert inte så lockande. Hursomhelst var det bara en tanke som nog ändå kräver betydligt mindre jobb (och kostnader) än för en riktig custom-bräda.

    #1481350
     Ola H. 
    Deltagare

    Jesper B breddade en SUP en gång. Lade till en remsa på mitten, liksom. Finns om man söker

    #1481356
     J.F. 
    Deltagare
    67711

    @Herr Pelegrin 735442 wrote:

    Nej, som Du säger så kanske det kan falla på lite olika faktorer. Att kapa den på mitten och bredda där var ju annars en intressant idé! Det skulle nog vara lite enklare att få till. Man kan ju då behålla outlinen men får lite jobb med boxarna. För Dig som estetisk shaper med inriktning på lätt bräda är det säkert inte så lockande. Hursomhelst var det bara en tanke som nog ändå kräver betydligt mindre jobb (och kostnader) än för en riktig custom-bräda.

    Har testat bredda en longboard till SUP med remsa i mitten och det funkade ok.
    Kul att leka med tanken på en vindsurfingbräda.
    Vill man bredda en vindsurfingbräda tror jag det är smidigast/snabbast att kapa den längs, men inte i mitten utan med två snitt. Ca 5cm på var sida om centrum linjen. Kan se flera fördelar.
    Inget meck med mast eller fenbox och det behövs ingen 150mm tjock skumskiva för breddningen.
    Tror också det är enklast att integrera två små ytor i bottenshape och rails än att få till en bred remsa i mitten.
    Kan du få fatt i några remsor Divinycell H45/H60/H80 eller liknande i lagom tjocklek så behöver du inte lägga på sandwich på de nya ytorna. Det är “bara” att limma remsorna med PU lim, shapa och sen laminera med ca 30mm överlapp på gamla ytorna.
    Måste medge att jag blev lite sugen på att testa 🙂
    Svenne på boardcorner.se kanske har lämplig skumskiva?

    #1481357
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Där satt den JF!!! Den var så bra att man mår lite peck över att inte kommit på den själv. Du får outline och boxar kvar samt två stringers i skarvarna! Det borde funka!
    En detalj att tänka på är väl att fenboxen måste kunna ta en fena på runt 42-46 cm!

    #1481360
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Precis, klart bättre lösning.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1481363
     Jesper B 
    Deltagare

    Som Ola skrev tryckte jag in en dryg inch bred skumbit (blå dow styrofoam) i en sup för en massa år sedan. den var 27′ 1/2 och blev 28′ 3/4 bred. Jag shapade även bort en singlekonkavitet i häcken för att få den svängigare. Funderade på två remsor för att kunna spara mittfenkasetten, men kom fram till att de skulle vara mycket enklare att ta bort och trycka i en ny än att försöka bibehålla konkaviteter och rockerlinjer mm om man la in nytt material på andra ställen än utmed mitten. Blev riktigt bra och tog mindre tid än jag trodde (vilket är helt unikt när jag ska göra allehanda projekt).

    /JB

    #1481365
     canoya 
    Deltagare

    Jag kan ju avslöja att min breddade “Gula Faran” känns lite tung efter den andra breddningen, den är nu 68 cm bred. Att jag breddat i två etapper har säkert spätt på vikten, men det är ganska svårt att skarva i utan att lägga på lite för mycket vikt. Jag utgick från en gammal vågbräda (Tiga 267 som var riktigt lätt i original, byggd med dubbelsandwich i däcket) och det innebär också att den blir lite trög jämfört med en typisk bräda av denna bredd som oftast har betydligt rakare rocker. Den funkar dock som komplement när 95 liter vågbräda inte släpper loss och planar längre. Men jag tror att resultatet hade blivit bättre om jag utgått ifrån en “fast tail” FSW istället. Det passar liksom bättre när man kommer upp i den storleken på bräda tror jag. Det var också ganska besvärligt att få de olika bitarna i linje med varandra. Det började ge sig av när PU-limmet började jäsa och blev rätt stressigt att hålla allt på plats. Jag hade ändå tryckt i typ blompinnar som skulle säkra detta.

    /Håkan

    #1481384
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Canoya – Kul att Du t o m hade bild på detta! Pulshöjning i samband med plastning känns bekant och just i det här momentet så är det ju mycket viktigt att “den ordinarie mittbiten” hamnar rätt i förhållande till resten. Det blir hela fyra skarvar! Viss finslipning kan ju i o f s göras efter plastningen. Ja, det här ställer ju ändå frågan om det ändå kan vara enklare med en enda ny skumbit i mitten. Som Du nämner är ju den ursprungliga tailrockern viktig eftersom den inte går att ändra med denna variant.

    #1481397
     J.F. 
    Deltagare
    67740 67741 67742

    @Herr Pelegrin 735484 wrote:

    Canoya – Kul att Du t o m hade bild på detta! Pulshöjning i samband med plastning känns bekant och just i det här momentet så är det ju mycket viktigt att “den ordinarie mittbiten” hamnar rätt i förhållande till resten. Det blir hela fyra skarvar! Viss finslipning kan ju i o f s göras efter plastningen. Ja, det här ställer ju ändå frågan om det ändå kan vara enklare med en enda ny skumbit i mitten. Som Du nämner är ju den ursprungliga tailrockern viktig eftersom den inte går att ändra med denna variant.

    För att kunna linea upp delarna hade jag nog skapat några plana refrens ytor så här:
    Limma dit några tunna skumremsor tvärs brädan, små klickar smältlim. Tunna skumremsor så att de följer konkaver osv. 10mm borde räcka
    Slippa ner skumremsorna till brädans kanter.
    Där det är “V” och kanten är lägre än centrum får man lägga en distans(masonite…) ytterst på kanten o slipa ner skummet till dem.

    När referns ytorna är skapade kan man kapa brädan. Kanske kolla med något snickeri som har en bordsåg, med hyggligt stor klinga, så blir det fina snitt i räta vinklar.

    Vid ihop limning -spännband och en träregel under var referens yta och spänn ihop delarna (som på Canoyas bild)

    Några illustrationer:

    #1481415
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Jag tror att man med fördel använder ett icke skummande lim på en sån här breddning, tex Epoxi+mb (inte för tjockt blandat för då blir det svårt att trycka ihop bitarna och det blir en tjock skarv) eller ren epoxi bör också fungera, speciellt om man får fina snitt. Blir kanske lite tyngre, men en sån här operation är väl knappast “bantad”

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1482303
     svensson61 
    Deltagare

    Hej Björn

    Håller på att titta lite på att bygga om en singel till Thruster och såg att du utan problem lade ut boxarna 🙂

    Utgår du från någon speciell “mall” vad gäller “toe in” och “canting”. Eller hur tänker du utifrån Speed och sväng?

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 298 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account