Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 februari, 2017 vid 19:12

    Inga bilder, men bottensandwichen är på plats och aktuell vikt 1730 gram, men däcket är inte finshapat och en hel del tejp sitter kvar. Gör lite anorlunda ordning denna gången så har inga motsvarande vikter att jämföra med. Men känns bra och jag tror jag lyckats få in 2 t-balkar utan att öka vikten, ( något lättare blank och lite omfördelning av väv under sandwichen)

  • robin

    Medlem
    24 februari, 2017 vid 06:19

    Blir som vanligt kul att följa detta! Hoppas att den håller ☺

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2017 vid 14:15

    Tjena Björn,
    Kul projekt! Är rätt övertygad om att du kan spara mycket vikt utan att förlora styrka genom att ersätta helbra E-glas med tunnare och bästa S-glas, men det har du väl redan tänkt ut.

    Åtminstone förr i tiden ville man inte ha för mycket kol då man ansåg at brädorna blev för styva och varken kändes bra eller höll (de behövde kunna flexa för att inte gå av menade man). Men detta är jag inte alls lika övertygad om som att tunn E-glas ger en massa styrka över lite tjockare E-glas.

    /JB

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 februari, 2017 vid 19:43

    @Jesper B 743082 wrote:

    Tjena Björn,
    Kul projekt! Är rätt övertygad om att du kan spara mycket vikt utan att förlora styrka genom att ersätta helbra E-glas med tunnare och bästa S-glas, men det har du väl redan tänkt ut.

    Åtminstone förr i tiden ville man inte ha för mycket kol då man ansåg at brädorna blev för styva och varken kändes bra eller höll (de behövde kunna flexa för att inte gå av menade man). Men detta är jag inte alls lika övertygad om som att tunn E-glas ger en massa styrka över lite tjockare E-glas.

    /JB

    /JB

    Hej Jesper, det var länge sen!
    Jo, jag kommer använda tunnare vävar och jobba mer med lokala förstärkningar.

    Normalt använder jag ganska lite kol i mina brädor (10-15%), bara där man vill undvika deformation tvärs (90 grader mot) ytan typ under hälar och mastkasset, samt däcket bakom mastkasetten där man trampar runt mycket. en 80 liters hamnar på 6-6.2 kg men då är layupen mer optimerad för att det ska gå fort än lätt,
    Glas tar up mer energi och för att något ska ta upp energi måste det flexa precis som du säger. Å andra sidan är kol lättare så man kan lägga mer. men iallafall ii ett vanligt bygge tar jag glas alla dar i veckan.

    Orsaken till kolen i detta bygget är att hc:n strukturen kollapsar helt vid en ding eller kraftigt slag och då förlorar man sandwich effekten helt. På en vanlig sandwich har man ganska mycket styrka kvar ändå. Jag vill alltså främst åt en hård yta som kan hålla emot mer. Sen lägger jag alltid fiberna 45/45 så brädan inte blir så styv i längsled och kan flexa lite mer.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 mars, 2017 vid 20:11


    227 gram för 5 boxar får väl anses ok? Sist jag reparerade en standard bräda med trasig slotbox vägde boxen jag tog ur 140 gram.


    Sandwich på och fenboxar i, ca 2750 gram. Bör ligga minst 100 gram lättare än förra bygget men nu med fler boxar och 2 t-balkar samt en större bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 08:11

    Mycket imponerande. Och, som alltid, kul att följa.

  • mag

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 10:05

    Grymt bygge!

  • challgren

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 12:47

    Spännande att se slutvikten på skönheten!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 mars, 2017 vid 12:07


    Spacklat i med epoxi och MB under hälarna och vid mastkasett

    Lägger dubbelsandwich under framhälarna


    Fick leverans från Svenne på Primenta i veckan, en rulle biaxiel kol bland annat. Fruktansvärt vackert! (Jo man är nog lite skadad)

    Mastkasetten klar, kapat ner en av mina vanliga som väger ca 80g. På bilden finns oxå kassetten från förra bygget, den låg på 40g.

    Redo för däcklaminering, mastkasetten ligger bara i sitt hål, den lamineras i ytterst med däckslamineringen. Ca 3000g den förra låg på 3100. Ungefär enligt beräkningarna, men hade hoppats på lite mindre. Gick lite mer än beräknat på t-balkarna, och sparade inte riktigt så mycket som hag trodde på ett par andra saker. Kan bli tufft att nå 4.7.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 07:48


    Det närmar sig, 4.4 kg den förra låg på 4.8 i detta läget. Nu gäller det bara att hålla nere slutfinnishen

  • dr-masse

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 08:24

    Skippa halkskyddet, kör det på undersidan av skorna istället. :cool2:

    Grymt bygge, 4.4 kg med endast sista lagret kvar?

  • eric-cs

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 18:06

    Grymt Björn! Vad för sorts kolfiberväv använder du? Hur många lager väv/g har du på däck, botten och under sandwhichen?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 19:24

    @dr Masse 743351 wrote:

    Skippa halkskyddet, kör det på undersidan av skorna istället. :cool2:

    Grymt bygge, 4.4 kg med endast sista lagret kvar?

    4.4 innan sliplager, lack, pads och halkdäck. Kunde ju ha skippat allt det och kört som det är:), men lite fåfäng är man allt och vill att det ska se snyggt ut.

    Har en polare som lärde sig segla på en bräda utan halkdäck (hemmabygge med såphal lack), han utvecklade en lite udda teknik när han inte var i stropparna:grin:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 mars, 2017 vid 19:33

    @Eric cs 743357 wrote:

    Grymt Björn! Vad för sorts kolfiberväv använder du? Hur många lager väv/g har du på däck, botten och under sandwhichen?

    Tack, dina byggen är ju oxå ganska lätta.

    Under sandwich 80g glas hela + 80 gram glas i knäckzon, dubbla t-balkar i botten
    över sandwich botten 100g biax kol + 110g glas hela botten
    över sandwich däck 100g biax kol + 110g glas hela, 100 g biax kol mastfot och bakåt
    dubbla kolförstärkningar hälar både över och under sandwich,
    dubbelsandwich under främre hälar
    tribbla lager kol mastkasset samt divinycellblock under mastkassetten.
    Hade kunnat snålat mer men hade behövt köpa mer väv av olika vikt, vilket jag inte var beredd på att göra (för snål:)

    Så relativt solit bygge ändå skulle jag vilja påstå.
    Återstå att se om det håller:crazy:

  • m-c

    Medlem
    24 mars, 2017 vid 19:00

    Pads är skönt, men vax kan ersätta halkskyddet om man vill…
    /Måns

Sida 19 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.