Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • larry

    Medlem
    16 december, 2014 vid 23:18

    Sjunger med. Kul att se hur det går till + grym segling.
    Tack för det!

  • raggarn

    Medlem
    17 december, 2014 vid 10:15

    Oooohh va snyggt……bygge…film ….segling….allt. 🙂
    mera sånt från andra oxå…ni som har the skills….så vi andra inspireras… i mörkret…
    Leve Konfen !!!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 december, 2014 vid 10:38

    Tack, Vad gäller Eaglewingen( heter det så fortfarande? (enhands Tabletop)) så gäller det ju att pausa filmen i rätt sekund:)
    Trist om faceplanten som man gör i landningarna kommer med .
    (fast just den landade jag nästan, vattenstart upp)

  • fjant

    Medlem
    17 december, 2014 vid 20:13

    Haha! Klipp bort det fula och lev på det lyckade! Så borde hela livet vara!!! 🙂

    Mackan

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 december, 2014 vid 17:31


    Tomten kom med schyssta paket i år!
    Hc, kolfiber, H-glas etc.
    Och ovanpå allt ett nytt shapeshed, inte dumt alls.:tongue:
    Ska sänka lysrören något och svetsa ett nytt brädställ sen e det klart.
    Har även skurit ut blanket och lagt v +konkavitet.

  • tws

    Medlem
    26 december, 2014 vid 14:34

    God plass, fint lys. Grattis.

  • tws

    Medlem
    26 december, 2014 vid 14:42

    Hmm, jeg har tenkt litt på din brettbygging. Når du bygger brett fra bunnen av så vil du være konservativ i dine valg. Dvs. du vil ikke avvike for mye fra gjeldende prinsipper og det kan være farlig for byggets relevana-livslengde. Om ett eller to år er et omfattende prosjekt umoderne.

    Har sagt det et par ganger men vil gjenta at modifisering av nose/hekk/rocker/finner på eldre wave brett tar nesten ingen tid. Glass/carbon rett på skummet, en sag inn horsontalt i hekken, finner rett laminert ned i brettet…. De blir små og trenger mye vind for testing, men du får helt andre ideer til dine brett som bygges fra bunnen av.

  • jesper-b

    Medlem
    26 december, 2014 vid 19:24

    tws,
    Jag håller med dig om det där med att modernifiera gamla brädor. Det blir kanske inte hundra, svårt att få helt harmoniska kurvor när man slipar bort gamla lamonat och material, men det ger ändå mycket kunskap i förhållande hur snabbt och enkelt det går att göra. Sean Ordonez (gammalt vindsurfproffs, medgrundare och fd shaper för Quattro, och numera närmast kultförklarad surfshaper, gjorde ofta så på sina vindsurfbrädor, dvs han fräste bort hela botten, shapade en ny och la på ett lager kol direkt på skummet – ut och provsegla. Jag gjorde så på en SUP för en massa år sedan (inklusive klöv den på mitten och breddade med 1,5 inch skumbit) och det både gick snabbt och blev bra…. ska nog göra så på några gamla tidiga twinser custom vågseglingsbrädor jag har liggande.

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 december, 2014 vid 06:27

    Jo visst är det konservativt i shapen, men syftet med bygget är inte att få fram någon ny shape direkt utan att prova ett nytt sätt att bygga (nytt för mig alltså, HC brädor har ju funnits förr). Jag vill ha en shape som jag vet fungerar så att jag tycker brädan är tillräckligt bra så jag seglar och testar att konstruktionen håller.

    Att det finns risk för att shapen är omodern om något år kan jag ta och helt klart är det billigare och snabbare att modifiera befintliga brädor (har själv gjort det också och håller med dig). Men själva byggandet är för mig (nästan) lika kul som att segla så jag slänger gärna ihop ett par brädor om året.

    Sen kan jag villigt erkänna att jag kan vara ganska konservativ, vilket jag inte tycker är fel. just nu är det ju lite hypat med korta brädor och många fenor, är det framtiden? vi får se

    Har för övrigt planer på fler brädor som inte kommer att vara lika konservativa.

  • tws

    Medlem
    27 december, 2014 vid 13:19

    Ja, kul å teste kontruksjon også. Nye materialer endrer jo verden. Min testing er ihverfall gått gjennom taket. Har aldri hatt det så kult i bølgene som nå. De har laget ny hamn med boareal i Oslo med badebrygger og strand. Tenker å starte en surfshop der og skite i programmeringen. F2 Barracuda ser interessant ut om den har tynne kanter bak og de har alpine snowboards og downhill elsykler (rister motoren?). Jeg vil egentlig bare ha den mørke blå eller grønne classic F2 T-shirt med liten logo.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 januari, 2015 vid 20:15


    Skurit däcket, nu börjar man få en uppfattning om hur färdig bräda kommer att se ut.

  • jesper-b

    Medlem
    5 januari, 2015 vid 20:44

    Ser tokfint ut! /JB

  • mag

    Medlem
    5 januari, 2015 vid 21:40

    Wow! Jag blir avundsjuk på ditt coola initiativ.

  • j-f

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 08:58

    Björn, härligt att följa ännu ett proffsigt bygge! Spännande med honeycomb 🙂
    Gillar upplägget av fiber och förstärkningar. Super nice shape shed!

    /Johan

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 10:41

    @sailortrash 729556 wrote:

    jepp, detta ska bli spännande…, men:

    har du hunnit testa freestylebrädan än? har den ens härdat klart?

    =)

    Nu är den testad, kolla på “gör det själv”

Sida 2 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.