Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 11:10

    Håller på att shapea för fullt, lite mer tankeverksamhet än vanligt behövs då det inte ligger någon bottensandwich, vilket gör att tucked under behöver “räknas om”. Arbetsgången blir lite anorunda med Hc än vanlig sandwich. Kan börja med att tacka Svenne för mycket hjälp och råd vad gäller just HC.

    En av de stora skillnaderna med HC mot vanlig sandwich är att man laminerar kärnan först och sedan limmar fast HCn. Tydligen kräver HC en stabil yta att limma mot. Lägger man underväven samtidigt med HC utan att stabilisera skummet så lägger sig inte väven bra. Ska tydligen gå att lägga HC+väv samtidigt om man stabiliserar skummet med spackel först.
    Jag valde att laminera först och sedan limma HC.
    Det syns inte på bilderna innan men det ligger ett lager H-glas på botten, valde att laminera botten innan shape då det är lätt att få bulor i EPSn när man shapear som man sedan får spackla upp. med ett lager glas så tål ytan betydligt mer.

    Prepregade (vätte igenom väven)H-glaset innan på ett lamineringsbord, rullade upp det på en rulle och la ut det på botten, kommer göra så på alla lamineringar till den här brädan, tidigare har jag blandat lite, både preprega och väta på plats. Prepregning bör ge något mindre epoxiåtgång, dvs lite lättare bräda

    Man måste även vara mer noggrann med shape av kärnan då det inte går att slipa HCn eller att spackla, alla missar i kärnan går igenom till ytterlaminatet. dvs mindre mellanliggande steg att korrigera.

    Rent generellt känns det som om man har möjlighet att få en mer välbyggd bräda, mer kontroll på framförallt underlaminat och distansmaterial (HC). när man bygger med vanlig sandwich har man ganska dålig koll på om laminatet fäst ordentligt i skum/sandwich och om sandwichen ligger an mot kärnan överallt. Här ser man tydligt hur det är.

    I alla fall riktigt kul md nåt nytt, får tänka till lite extra

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 18:25


    Färdig shape. Man får tänka på att det ska dit 3mm hc på däcket o 5mm på botten, så den blir lite tjockare. 80-85l. Shapade nästan enbart med sandpapper vilket gav en mycket bättre yta än tidigare då jag kört med surform först och sedan sandpapper. Hoppas nu på laminering till helgen:grin:.

  • mag

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 19:12

    Ser lovande ut. Ja, surform är snabbt men river upp onödigt mycket.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 09:44

    Fick laminerat däcket här på morgonen, inte så många bilder då man ogärna springer runt och fotar när man håller på med epoxi.

    ajdå, barnen blev visst av med en filt.:crazy:
    Nya lamineringsbordet, förberett med väv. Vätte igenom alla lager på bordet+la på peelply för att sedan rulla upp det på ett grovt rör. Sen var det “bara” att rulla ut det på brädan. Inte helt enkelt och kräver en del erfarenhet.
    provar även att ha rocker-mallen inuti vaccumpåsen, tidigare har jag alltid tejpat den på utsidan men nu när jag inte har någon sandwich som fördelar trycket var jag rädd för att tejpen skulle ge märken i kärnan. Man fick även vara lite mer försiktig när man la på trycket i vaccumpåsen. Gick inte att “massera” runt kanterna så att väven lägger sig rätt för då blir det märken i EPSn. Så det gällde att få väven rätt innan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 januari, 2015 vid 10:31


    Kompletterar lite.
    Innan laminering har jag märkt upp förstärkningarna på kärnan och klippt till dem. Har även ritat upp mittlinje, ungefärlig outline samt förstärkningar på plasten på lamineringsbordet. Markeringarna löses delvis upp och förs över till väven. Mittlinjen gör då att man enkelt kan centrera väven när man rullar ut den på kärnan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 10:43

    Sista lamineringen var lärorik.
    Att ha rockermallen inuti påsen fungerade utmärkt, vilket det ju borde då många kör så.

    Parallellt med att jag laminerat kärnan har jag lagt med några provbitar vilket gjort att jag nu har bitar med HC på. HC.n är ju ganska sladrig och ömtålig som den är men nu när man fått den laminerad på en sida så stabiliserar den sig rejält, tror inte det är något problem att göra som vanligt när man använder divinycell och lägga bottensandwich innan man shapar däcket. Nu valde ju jag att shapa och laminera hela kärnan och sedan limma HC, eftersom jag var rädd att HC skulle ta stryk.
    På nästa blir det nog
    1. lägga V och konkave
    2. laminera bpotten
    3. limma HC på botten
    4. shapa däcket, laminera däck och limma HC p däck.

    Har också provat att skära HCn nu när den är limmad, går ganska bra, gäller att ha ett nytt blad i kniven, men svårt att få riktigt rena snitt.

    Har funderat lite på vilken ordning jag ska limma HC nu. Antagligen kör jag först botten för att sedan lägga däcket. Kommer antagligen att spackla kanterna på botten innan jag lägger däckHC. och avsluta med att spackla dåckHC kanterna.

    Sen det lite tråkiga, Väven ligger inte riktigt bra på kärnan. Har liksom blivit gropig.
    Som om Väven gått ner mellan kulorna i EPSn. Funderar på om det kan bero på för högt vaccumtryck, ändå gick jag ner till 0.2 istället för 0.3. En annan fundering är om breathern (ungarnas filt) gett avtryck. Kanske ska köra utan breather? det är ju ändå inte speciellt mycket överskott av epoxi när man prepregar på bord. Nån som har erfarenhet av vaccumlaminering direkt på EPS? Jag har inte gjort det innan eftersom man aldrig kommer i det läget när man bygger med divinycell.
    Har också fått ett par veck i väven, men de kan man enkelt slipa bort och lägga på en vävbit när man limmar HC, frågan är varför jag fått vecken, behöver klura lite på det. Blir nog iofs också bättre om man kör utan Breather då man ser sån bättre då.

    Så, nu är frågan om man ska avbryta eller köra på? Än så länge har ju bygget inte kostat några stora pengar, blir ju när HC, kol och lack kommer på som det blir lite mer
    Lutar nog att köra på då det säker dyker upp nåt mer framöver, så man får ta det här bygget på utbildningskontot.


    Gropig yta, kan ju även bli bättre med högre densitet på EPS, men det vill jag undvika, ett annat alternativ är att spackla kärnan innan för att få den stabilare. Det är bara ytor med H-glas som är gropig, där det ligger kolförstärkningar är det helt slätt, tyder ju på att trycket fördelas bättre där.

    Däcklaminering med förstärkningar

    Mallen ligger klockrent

    Provbitar med HC på

  • robin

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 20:36

    Ser ut som en harmonisk och fin shape, gillar verkligen den.

  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 21:16

    Behövs alls vacuum i första lagret? Det är svårt att se storleken på “bucklorna” men de verkar inte allt för stora. Så det borde inte vara något jätteproblem. EN möjlighet kan vara att köra ett lätt spackel på för att se till att det inte är för stora ytrom där HC:t inte fäster perfekt.

  • dr-masse

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 08:42

    Grymt och mycket intressant bygge. Hur tjock är HC:n, egentligen?

    Fingrade på en av Fischers värstingskidor för längd hos svågern (jag åker inte längd, men lätta kolprylar har alltid stark attraktionskraft…). Sjuk kombination av låg vikt, flex, vridstyvhet och styrka, man borde ju kunna föra över detta till vindsurf, vilket ju du är inne på.

    Minns de gamla goda Fanatic HC brädorna byggda i Tyskland (Schütz werke?). Lika låg eller lägre vikt än de flesta custombyggen idag och grymt hållbara.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 10:40

    Ja, måste erkänna att jag är riktigt nöjd med shapen, blir intressant att se hur den är på vattnet. Hade varit kul om nån duktig vågridare hade provat den då jag själv är bättre på hopp än vågridning. Får be nån prova den sen.

    Nej, egentligen behöver man inte köra vacuum alls men då går det åt mer epoxi.
    Prepreg fungerar inte utan vacuum utan isåfall måste man ösa på så det väter ytan(EPS) ordentligt
    Fast det är klart om det här inte blir bra så.
    Groparna är egentligen inte så djupa så vidhäftningen mot HC tror jag inte är nåt problem, snarare orolig för hållfastheten då väven inte ligger plant utan ger en massa anvisningar.

    Kör i alla fall på och kommer att lägga med olika provbitar samtidigt.
    tex att köra HC+väv samtidigt, utan breather, olika tryck etc.
    Skulle ju såklart gjort det innan jag började men jag förväntade mig inte det här (kanske just därför man alltid ska prova först innan man kör fullt ut)

    Det blir 5mm HC i botten och 3mm på däcket dvs lika som jag kört på vanliga byggen (väldigt vanlig kombo hos många brädbyggare)
    Ja, jag tror dethär kan bli grymt bra (om man får bygga några och testa lite) men det finns ju lite baksidor också, HC kostar ju mer, tar längre tid och (kanske) besvärligare, och sen är det ju frågan hur det går med dingar och slag. Det är nog det jag är mest fundersam över, hur klarar HC det? och hur mycket vatten kommer det in?

    Sen finns det ju andra möjligheter, dubbel sandwich med en HC underst och en tunn divinycell ovanpå, eller kanske en fane’r. ojojoj, mycket bygge blir det, får nog göra som den där professorn:tongue:

  • sailortrash

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 12:10

    HC är HoneyComb va? ser ut så på bilderna allafall…jag trodde det materialet var portat från vattensport pga dess förmåga att suga upp vatten vid läckage…

    Jag har (min enda) en snowboard byggd i HC-sandwhich, byggd av Fanatic faktiskt. Har inte sett de på svenska markanaden utom det år jag köpte den, men den är helt ok, betydligt styvare och bättre kantgrepp än min fyra cm längre salomon…(som iofs inte var deras bästa…)

    Brädan har som sagt ngn typ av HC-sandwich (inget kol dock) och levererar bra kantgrepp i hög fart och bra pop i hoppen trots att den egentligen är för kort för mig, och antagligen borde köras av ngn som har 10 kg mindre. Så det kanske blir bra på en vågbräda också..

    märkbart lättare än träsandwhichbyggda brädor är den också..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 12:50

    @sailortrash 730445 wrote:

    HC är HoneyComb va? ser ut så på bilderna allafall…jag trodde det materialet var portat från vattensport pga dess förmåga att suga upp vatten vid läckage…QUOTE]

    Precis, men man få offra nåt ibland.
    Hade jag inte byggt själv hade jag nog inte köpt en….
    (för övrigt kan ju en vanlig bräda också suga enorma mängder vatten:) så det gör kanske ingen skillnad)

  • sailortrash

    Medlem
    23 januari, 2015 vid 08:14

    nej man ska väl helst hålla dem intakta…men jag fattar varför när jag ser bilder på materialet..

    varje cell kommer ju suga åt sig en droppe vatten, och antagligen kan vattnet vandra genom väggarna. allt som allt så kommer många celler kräva sin droppe innnan osmoskrafterna blir tillräcklig svaga för att sluta “suga in” vatten. Men då ligger det nog en rejäl pöl därunder däcket…

    annars borde ju den sexkantiga formen vara toppstyv…det är ju en naturligt optimerad form som man ser lite här och var i naturen… den ger ju maximalt med stöd samtidigt som den ger maximalt med utrymme/luft, så ett material med bättre vikt/support ratio är nog svårt att hitta för sandwhichbyggen…

    vad beräknas slutvikten bli, och hur mycket vikt sparar du pga HC?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 januari, 2015 vid 10:30

    Målvikt 5.5kg mot 6.2-6.3 som jag brukar ha på en sån här bräda, enbart HCn bör ge typ 4-500g, vet snart åt vilket håll det lutar.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 januari, 2015 vid 20:35

    Har limmat bottenHC nu. Rollade ett tunt lager epoxi på botten och la sedan på hc. Fixerade med tejp och in i vacuumpåse. Oerhört lätthanterad, följer kurvor hur bra som helst.

    i vaccumpåse

    Utskuren bottenHC

    Innan jag rollade epoxin maskerade jag längs tucked under edge för att få en bra kant

Sida 3 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.