Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bärgning/räddning Fituna 6 juni

  • Bärgning/räddning Fituna 6 juni

    Publicerad av henryk på 7 juni, 2015 vid 06:01

    Stooort tack till Peter (?) och hans far som både plockade upp mig från Björkholmen och räddade min bräda och rigg. Sällan har man haft sånt flyt när saker skiter sig :-D.
    (Hade kört nån halvtimme 7,7 – 112, när det plötsligt smäller till och jag ligger i vattnet med riggen och ser brädan driva iväg, mitt ute på fjärden. Bestämmer mig snabbt för att släppa riggen (sjunker väl ändå) och simmar efter brädan, men inser att jag inte kommer ikapp. Nåväl, tar det lugnt och simmar mot Björkholmen. Efter att ha stått där och vevat med armarna ett tag mot några passerande båtar ser jag riggen komma drivande ett par hundra meter längre ner. Den verkar kunna träffa holmen till skillnad från brädan som passerat norrut för länge sen. Bestämmer mig för att invänta riggen och ställa upp den synligt på land, för att sen simma till Granholmen och vidare tillbaks till Fituna…
    Efter kanske en halvtimme ser jag plötsligt en båt komma mot ön… Först när jag hoppar ombord inser jag att i båten ligger min bräda 🙂 Vi hämtar riggen, som fortfarande flyter en bit längre ner och kör tillbaks allt till Fituna…. 🙂
    Peters far hade sett brädan komma drivande från sommarhuset. Dom hade insett att det antagligen hör en gubbe till brädan, kört ut med båten och fått syn på mig på Granholmen. Som sagt, vilken tur 🙂

    hakuna svarade 8 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • swe-496

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 06:37

    Jobbigt läge. Skönt med folk som kan lägga ihop 1+1 och inse att något inte stämmer. Cred till bärgarna.

  • gustav1980

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 07:56

    Härlig läsning när det slutade så bra 🙂 En liknande mastfot small av för mig förra sommaren, rätt besvärligt när det händer. Borde man kanske ta som vana att byta dem efter några säsonger?

  • tall-jonny

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 09:29

    Ja, härligt att det finns rådiga människor! Skall kolla mina mastfötter direkt…..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 09:58

    Grattis Henryk – vilket flyt! En tankeställare som visar på att det kan hända saker när man är ute. Var det några andra surfare vid Fituna som såg vad som hände?

  • henryk

    Medlem
    7 juni, 2015 vid 14:47

    Nää – i vattnet syns man ju inte och de flesta avvaktade på land när regnet kom. Björkholmen är ju helt dold bakom Granholmen så där syns man ju inte från Fituna… Några började leta längre norrut för att se om jag drivit åt det hållet – tur att jag kom tillbaks någorlunda snabbt innan innan något mer hann göras….
    Kan ju bara hålla med, tur att bli upptäckt, och att bli upptäckt av personer som har koll 🙂
    Tyvärr kan man konstatera att man själv inte rikitgt kan lägga ihop 1 + 1 – så i fortsättningen gäller mobil i påse i dräkten nånstans (iaf vid den här typen av segling/sidvindsspot) och
    bättre koll på utrustningen 🙂

  • hakuna

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 06:22

    Jag tog vara på en flytväst-visselpipa och band fast i hängselen. Hjälper kanske någon gång!

  • dr-masse

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 06:31

    Att en mastfot av känt märke går av sådär… skall bara inte få hända. Ser inte ens ut att vara rostangripet eller något annat fel?

    Skönt att det gick bra. Hem och inspektera egna mastfötter. Igen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 10:51

    Har någon en bra nödlösning för om detta skulle inträffa i det fall man ändå lyckas samla ihop såväl segel och bräda som åkare? Jag vet inte, men jag har alltid en tamp med mig i ryggsäcken. Skulle en variant kunna vara att dra tampen under mastfotsstumpen och surra ihop med masten. Man kanske kan “ställa” masten på brädan och i alla fall ta sig någonstans?

  • dr-masse

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 10:59

    Tänkte själv på det, hur faen löser man det där?

    När jag seglar på lite mer avlägsna spots har jag med mig extra fena samt komplett mastfot, ibland till och med en extra förlängare. Kommer fortsätta med det efter att ha sett det här.

  • staffomania

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 11:02

    @henryk 733660 wrote:

    Nää – i vattnet syns man ju inte och de flesta avvaktade på land när regnet kom. Björkholmen är ju helt dold bakom Granholmen så där syns man ju inte från Fituna… Några började leta längre norrut för att se om jag drivit åt det hållet – tur att jag kom tillbaks någorlunda snabbt innan innan något mer hann göras….
    Kan ju bara hålla med, tur att bli upptäckt, och att bli upptäckt av personer som har koll 🙂
    Tyvärr kan man konstatera att man själv inte rikitgt kan lägga ihop 1 + 1 – så i fortsättningen gäller mobil i påse i dräkten nånstans (iaf vid den här typen av segling/sidvindsspot) och
    bättre koll på utrustningen 🙂

    Tur att det gick bra!
    Ja man har ju kört några ggr själv vid Fituna på kvällen. Kanske läge att alltid ha med sig mobilen och eventuellt ett nödbloss. Brukar i alla fall alltid vända vid Granholmen numera så om något händer behöver man inte simma jättelångt.

  • henryk

    Medlem
    9 juni, 2015 vid 18:06

    Efter ha kollat närmare på mastfoten tror jag att plattan som man ju vrider på när man skruvar fast mastfoten på nåt sätt inte längre är fixerad mot skruven, stumpen som sitter kvar i plattan går att gänga ur lätt. Alltså har plattan skruvats ner mot brädan och inte vridit med sig skruven som den normalt är fixerad mot. Det har då blivit ett större glapp mot den nedre “koppen” som normalt ligger med nån millimeters glapp mot plattan, så brytmomentet på skruven har då blivit större…. Det här kunde jag nog upptäckt om jag vart mer observant när jag riggade. Lär ju ha koll på det i fortättningen iaf 🙂 . Lite kul, började byta jointen varje år för några år sen, sen är det nåt annat som pajar istället, typiskt 🙂

  • staffomania

    Medlem
    9 juni, 2015 vid 21:34

    Man kanske skulle sätta någon typ av säkerhetslina mellan riggen och brädan. Det förhindrar ju att den sticker iväg om mastfoten går av.

  • maglu

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 08:57

    Ja det skulle antagligen inte behövas nån kraftig lina. Vet att någon av mina brädor har en sprint längst fram i mastskenan, som ett stopp-skydd framåt. En tunn lina (t.ex kite-lina) knuten runt den och en liten karbinhake att häkta i nedhalet så säkrar man ju för att brädan inte ska blåsa iväg.
    Gäller att linan är tillräckligt lång bara så den tål situationen när mastfoten går av. Går säkert lösa genom att dra ihop lite längd med gummiband som går sönder om det händer, så kan man ha en meter eller så.

    Nåt att fundera på iaf om man kör längre repor långt ut

  • hakuna

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 10:52

    Gäller att det kan snurra runt också, om man inte sätter alla gippar 100%.

  • maglu

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 18:23

    Ehum…jajustja…tänkte inte på det

    Sent from my iPad using Tapatalk

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bärgning/räddning Fituna 6 juni

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.