Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa hängselen?

  • Bästa hängselen?

    Publicerad av footloose på 24 maj, 2015 vid 14:42

    Är i färd med att byta ut min 10 år gamla midjesele. Kan man få tips på bra selar nu?

    Har funderat på Da Kine NRG, Simmer eller RRD skin.
    Enligt Surfers hemsida är RRD skin “En ny generation av hängsele helt enkelt”. Någon som prövat den?

    jonteasu svarade 8 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • staffomania

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 20:41

    Också sugen på att byta ut min och då gärna mot en där man slipper ha kroken i brösthöjd.

  • bicless

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 22:27

    Mystic Warrior från början en kitesele, mest sålda i världen skulle jag gissa, åker inte upp och sitter skönt, därav så poppis. När folk provar igenom 4-6 selar i butiken och provhänger hamnar nästan alla på denna. Numera kör fler och fler windsurfare med den och den är omklassad som multiuse. Bättre sele är svårt att hitta. Billigare finns dock, den är rätt dyr.

  • pedersen

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 06:23

    Tyvärr måste jag säga även Da Kine NRG glider upp.

    MFC ser lovande ut, men har inte testat ännu.
    http://ohana.se/shop/bradnyheter/mfc-wave-harness-red/

  • tim-eriksson

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 06:52

    @Bicless 733145 wrote:

    Mystic Warrior från början en kitesele, mest sålda i världen skulle jag gissa, åker inte upp och sitter skönt, därav så poppis. När folk provar igenom 4-6 selar i butiken och provhänger hamnar nästan alla på denna. Numera kör fler och fler windsurfare med den och den är omklassad som multiuse. Bättre sele är svårt att hitta. Billigare finns dock, den är rätt dyr.

    Mystic Drip är lite billigare och sitter t.om bättre på vissa. Lite mindre extrem

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 07:14

    Den bästa hängselen är den som passar dig och din kropp. Prova, prova, prova.

    Själv är jag inne i något av ett “hängselevortex” där jag testar lite olika sätt att ha selen, vilket ställt till det ganska rejält men samtidig är lite kul. Moddar med olika krokar och remmar… Just nu kör jag ett par olika väldigt löst så att den liksom faller ner på plats av sig självt. I gengäld flyter den upp i vattenstarter, vilket känns lite lustigt.

    Minst en jag seglar med har till och med tagit bort “flexbandet” runt magen helt, så att selen verkligen blir lös. Han tycker det funkar grymt, fick till och med beröm av TWS för sin placering av selen. 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 08:40

    jag körde länge med en sele (prolimit vulcan, midje) som satt väldigt löst. den satt faktiskt uselt när man inte var ikrokad. Jag gillade faktiskt att man kunde röra kroppen i selen när ma var ikrokad. det gjorde att man kunde modda sin stance lite och t.ex kopensera för om tamparna inte satt optimalt. Man kunde även hånga “längre fram” och ta lite bättre höjd i överriggat..

    men nu har jag bytt till en “multiuse” sele med rejäla förstärkningar som sitter som gjutet. kroken är numer som en del av kroppen typ…efter tre timmar på vattnet under kristi fick tillochmed rätt bra med skav på höfterna…men jag måste säga att jag gillar det betydligt bättre. riggen känns mycket mer levande och man är mer i “direkt” kontakt med vinden…

    Tvärtemot TWS har jag bytt till ännu kortare tampar (24″ till 22″) eftersom selen sitter rätt högt. Det är jag dock inte 100% på att jag gillar, men det beror ju mest på hur man vill köra. på 4.7 och FSW 100 l så var det bra allafall, lätt att kroka i och ur när det behövdes..

  • haraldpost

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 18:56

    Skjønner ikke hvordan dere kan seile med 22″ liner. Jeg er 183 cm og har riktig nok høy gorillafaktor, men synes 32″ er fint for allround seiling for bølger og freestyle. Jeg har hatt lange liner i flere år og har nå gått ned fra Neil Pryde 34″. Men dere trenger ikke ta mitt ord for det; les hva Matt Pritchard sier om saken. http://pritchardwindsurfing.com/harness-line-lengths-for-you/

  • sailortrash

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 07:46

    jag har precis börjat testa med 22 linor…som sagt 24 som jag körde innan var kanske bättre. eller 26. Men för midjesele tycker jag 22-26 passar mig bra. sittsele har jag kört mellan 28-32. kör jag 28 tampar med sittsele drasar rumpan i vattnet av och till fast jag har bommen ovan näsan när jag kör formula…kan liksom inte ha för långa utan att bodydragga..

    på mindre brädor och segel mellan 4.7-5.7 tycker jag det funkar bättre att ha bommen i axelhöjd ca, alt. vid hakan om det blåser lite mindre, och då blir tamparna lätt förlånga…

    alla är ju olika, jag har rätt högt ap-index på armarna också och brukar köra med dem lätt böjda även vid 28-32 tampar. gillar inte att ha helt raka armar..är för övrigt 185 själv.

  • malibu

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 08:46

    Men vilken är den bästa hängselen då? Är det Mystic Warrior som vinner?

  • sailortrash

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 11:01

    du får nog prova lite olika…pat love har alltid gjort bra selar också..personligen gillar jag dakine bättre än mystic.

  • nachoman

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 11:10

    Testa olika! Jag har kört NP, MFC, Pat Love och nu fastnat för DaKine NRG men även den åker upp då och då. Ser det inte som ett problem. Bara trycka ned den när man vurpat.

  • jonteasu

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 11:20

    Jag körde Dakine T6 innan. Var mycket nöjd med den och tyckte då att det var den bästa selen jag kört med. Bytte sedan till Mystic Star för att testa hur bra deras billiga sele är. Insåg då vilket bra stöd Dakine T6 gav, men samtidigt också hur lätt T6:an åker upp då Star satt kvar mycket bättre. Sedan bytte jag igen för ett par månader från Mystic Star till Warrior. Är helnöjd, bra stöd och sitter kvar mycket bättre på min kropp än vad T6:an gjorde. Testa runt och se vilken som sitter bäst på din kropp. Bästa är ju att testa i vattnet och det är säkert bara att fråga någon snällt om du kan prova nästa gång du är ute och vindsurfare och ser någon som har en sele du är intresserad av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa hängselen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.