Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjeselen för ryggen!

  • Bästa midjeselen för ryggen!

    Publicerad av gnaraloo-station på 25 april, 2016 vid 16:42

    Hej på er allihopa!

    Jag kör väl en 40-50 sessions per år och kör mest freerideåkning i Haboljung samt Klagshamn i skåne, segel mellan 5.3 -7.5. Nu när man passerat 40 så har jag på sistone märkt en viss stelhet och lite ont i nedre delen av ryggen vilket ju inte känns helt bra.

    Så min fråga en vilken är den bästa midjeselen för att undvika ryggproblem?

    Funderar på en Mystic Legend: http://www.surfspot.se/mystic-legend-midjesele-svart-2016.html

    Kom gärna med tips och råd! Nej sittsele funkade inte det har jag provat, det blev värre….

    / Martin

    tws svarade 7 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • hollister

    Medlem
    25 april, 2016 vid 19:24

    Jag kör MFC wave. Tycker den ger bra stöd för ryggen….har själv diskbråck så jag vet hur ryggont i ländryggen känns! :frown:

    26770852-origpic-6008fa.jpg

  • martin-m-a

    Medlem
    25 april, 2016 vid 20:45

    Kör med sittsele ! Avlastar ryggen fint 👍

  • bicless

    Medlem
    25 april, 2016 vid 22:08

    Jag har taskig rygg, många selar funkar ej på mig. Kört Mystic warrior och den är riktigt bra. Kör den både för vindsurf och kitesurf. Legenden är klart lättare och känns grym när man torrsurfar men inte hunnit testa den live ännu. För person med ryggproblem skulle jag dock lägga mina slantar på en warrior. Känns som den har lite mer support, den har i alla fall lite mer svank och uppbyggd mer.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    26 april, 2016 vid 10:07

    Beställde en Mystic Legend. Kan skriva en liten review på den när jag fått den och provat den.

  • sundheden

    Medlem
    26 april, 2016 vid 10:55

    Det bästa för att undvika onda ryggar är egentligen att gå till gymmet och träna diverse ryggövningar. För mig har det hjälpt då jag rent allmänt fick ryggont som nästan blev ryggskott.

    Jag tränar regelbundet hela kroppen uppdelat på 3-4 gånger i veckan på gymmet, både funktionsträning, tunga basövningar och uthållighet, dels cardio (intervaller) dels superset och triset. Många glömmer (hoppar över) benträningen och magträning (core) som även den är väldigt viktig för rygg och stabilitet i allmänhet.

    Just my two cents. =)

  • gnaraloo-station

    Medlem
    26 april, 2016 vid 13:36

    Japp det är helt rätt. Brukar köra Grit samt Grit Cardio träningspass på gymet och då brukar känningarna i ryggen försvinna.

  • vigla

    Medlem
    26 april, 2016 vid 16:30

    @Gnaraloo Station 738901 wrote:

    Beställde en Mystic Legend. Kan skriva en liten review på den när jag fått den och provat den.

    Har redan invigt min nyligen inköpta Mystic Legend och den motsvarade min högt ställda förväntningar, med råge. För min del, som föredrar en smidig sele som inte är för hög i ryggen men med tillräckligt stöd, känns den som en bra kompromiss mellan en renodlad freestylesele med maximal rörlighet och en mer uppbyggd variant.

    Påminner lite om fantastiska Pat Love Cult, fast uppgraderad i alla detaljer och med en fantastisk spreader bar som fördelar trycket i världsklass. Återstår att se hur den känns utan våtdräkt vilket dessvärre kan vara en annorlunda upplevelse.

    Hoppas du blir lika nöjd som jag 😀

  • callevader

    Medlem
    26 april, 2016 vid 20:24

    Tips: Kolla så att höftböjarna inte är förkorta, för då brukar det kännas i ländrygg/svanken.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    28 april, 2016 vid 07:03

    kan också instämma i kommentaren ovan att sittsele skonar ryggen. det känns som att jag är den ända vågseglaren i världen som fortfarande kör sittsele. Men kör jag midjesele så kan jag knappt sitta upp dagen efter. Kör jag däremot sittsele så är ryggen HELT opåverkad.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    28 april, 2016 vid 07:07

    sen kanske det inte ser så ballt ut, men några andra nackdelar som att det skulle vara dåligt för rörelseförmågan ser jag inte. Skulle tvärtom säga att det är bättre än en midjesele som pajar rörligheten runt bålen.

  • john1

    Medlem
    28 april, 2016 vid 08:45

    Jag har själv haft 2 diskbråck i ländryggen (brukar vara där) L3-L5. Har alltid använd Sittsele i 30 år nu. Känner det nästan som en behandling med seletryckat mot ländryggen och känner spontan för att extendera sträcka ländryggen framåt. Kommer ihåg att jag belastade ryggen betydligt mer när jag hade en dålig sele som rörde sig uppåt.
    Har läst något ställe desutom att flera vågseglare som så klart har midjeseler har tilltagande ryggbesvär, men kan jo inte vetenskapligt använda detta argument som ett bevis.
    Personligt vill jag fortsätta med sittseler, har för tiden en Dakine, men också havt NeilPryde/North som har varit bra.
    Sätt ut ifrån en dynamisk synspunkt angående columnas (ryggradens) rörlighet (kinetiska moment) så är det så här:
    Nacke: Flex/ext. 130-150 grader, inklination: något, Rotation 80+80 grader
    Bröstrygg: Flex/ext: 40+50 grader, Inklination 30+30 grader, Rotation 30+30 grader
    Ländrygg: Flex/ext: 70+70 grader, Inklination 40 grader totalt, Rotation: nästan noll.

    Detta enligt olika forskare i klassisk vertebral dynamik av kinetiska segment (helt från 30 talet):
    Junghanns, Fick, Schmorl, Ditmar, Novogrodscky, Scheibel, Strasser etc., emilvikingstrand 2016 som har fattat anatomien.

    Enligt dessa studier borde det vara ofysiologiskt att “fixera thorakaladel av ryggradden (bröstryggen) med en hängsela just där rotationen är viktig, lumbala delar av ryggen (ländryggen) tvingas därför att roteras, något den inte är gjord för att göra. En stor belastning för ländryggen är som man vet rotation i lumbalregion med belastningsmoment (fråga sjukgymnaster etc/ortopeder och alla med diskbråck.

    Jag rekommenderar sitsela för oss vanliga surfare (freeride/småhopp) även om man känner något begränsat rörlighet med stroppar runt låren etc.
    jj.

  • hakuna

    Medlem
    28 april, 2016 vid 09:11

    @emilvikingstrand 738918 wrote:

    det känns som att jag är den ända vågseglaren i världen som fortfarande kör sittsele.

    Jag kör också sitt-sele! Jag har långa ben, i förhållande till bålen, kanske därför?
    Kombinerar med korta linor ~24″.

    Sedan värmer det gott om rumpan också!

  • john1

    Medlem
    28 april, 2016 vid 09:32

    Skoj med lite diskussion, har varit trögt på sidan vår senaste tiden.
    JJ

  • sundheden

    Medlem
    28 april, 2016 vid 10:46

    @john1 738921 wrote:

    Jag har själv haft 2 diskbråck ……

    …. Jag rekommenderar sitsela för oss vanliga surfare (freeride/småhopp) även om man känner något begränsat rörlighet med stroppar runt låren etc.
    jj.

    Grymt inlägg…
    Har själv funderat på om jag ska testa midjesele efter alla år för bättre rörlighet, hoppas det kan hjälpa mig att sätta någon gipp då och då i alla fall. Kan ju inte påstå att jag är så himla duktig dock.
    Men efter ditt inlägg så vet jag inte om jag ska byta…

    Kör också Dakine sittsele nu.

  • john1

    Medlem
    28 april, 2016 vid 10:52

    En annan sak angående riktig vågsegling med snabba rörelser, då är man väl inte så mycket ikrokat endå. Mycket av hängselen används väl för att ta höjd/hastighet inför hopp etc, och inte så mycket under själva vågridningen.
    JJ

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa midjeselen för ryggen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.