Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bästa sjögräsfenan

  • Bästa sjögräsfenan

    Publicerad av badjanne på 21 oktober, 2014 vid 16:31

    Tänkte öka ett par knop nästa år så därför vill jag ha lite tips på bra sjögräsfenor.
    Har någon jämfört mXr med Hurricane fins?
    Såg att Mattias körde bra på mXr-fin UFO Weed Speed 22 i augusti.
    I våras sprang alla runt med ljusblå fenor……
    Finns andra bra alternativ?

    kinetic svarade 9 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • kevlarsjal

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 17:38

    Tribal ser intressanta ut.

    http://www.tribalwindsurfing.com/fins/weed/

  • lasse-n

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 18:18

    mXr weed speed är ok som alternativ till Hurricane.

  • surfan

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 18:25

    Det finns inga andra en dom blå !!!!

  • kapten-k

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 18:38

    Det är nog hurricane som gäller. särskilt i mindre storlekar Eftersom han gjorde bara upp till 32cm innan, nu gör han visst 36cm men eftersom han är hopplös att få tag i så vet jag inte. Får nångon tag i honom så kan vi ju göra en grupp-beställning.

  • badjanne

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 18:47

    Samma färg som MFF

  • jester

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 19:49

    Trots färgen är dom ljusblå dom bästa sjögräsfenor jag testat. Har några mXr, som är snabba, men fäster inte lika bra i vattnet. Får helt enkelt för mycket spin-out…

  • svensson61

    Medlem
    23 oktober, 2014 vid 21:49

    [IMG]http://cdn.shopify.com/s/files/1/0202/8028/products/HAHA01_1024x1024.jpg?v=1411089320[/IMG]

    Ett alternativ är Makani. Fördelen är att centrumtrycket på fenan ligger längre fram jämfört med vanlig sjögräsfena villket gör den mer lik en vanlig fena i beteende. Iof en freerace

    Louis (designer): “Top speed and high Lift/Drag ratio were the main objectives of this Freerace weed fin. On the HAHALUA V2, we optimized the foil and made some modifications in the outline to get better results. We also used a more precise way to manufactured the fin to get our tolerance respected. This fin is awesome and I’m proud of it.”

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2014 vid 22:53

    Jag slår ett slag för “mina” weedfenor, som kan fås i valfri storlek men inte större än 28 cm :grin:. Tunn och hal profil som känns lite “instabil” under 30 knop, med det menas att de kan kanske-kanske släppa om man pressar hårt. Över 30 biter de så in i…Fenorna är små (liten yta), tunna i profilen o kräver lite mer av seglaren för att “få igång de”. Jag har kört 28cm med 7.9 på min 46 bred speedplanka, den bet rejält utan minsta tendens till släpp trots att det var lite vind o gick under 30. Samma ekipage apöverriggat med 7,9 resulterade i rena rama Formula-prestandan, men det var i princip omöjligt att segla 7.9 så det är den sanna orsaken:grin:. 28 fenan på min 58 breda planka känns liten, där märker man det jag beskrivit om att den känns lite “instabil” under 30, väl över så är det nemas problemas. Dessa fenor skall nog seglas en storlek större så att säg. Kan fås i princip i “valfri styvhet”. Själv har jag den styvaste, medan jag lånat ut de två andra mjukare…Fenorna är custombyggda, god finnish. Fenorna på bilden är “proto” varianter…

  • mackee

    Medlem
    24 oktober, 2014 vid 23:03

    @kinetic 728576 wrote:

    Jag slår ett slag för “mina” weedfenor, som kan fås i valfri storlek men inte större än 28 cm :grin:. Tunn och hal profil som känns lite “instabil” under 30 knop, med det menas att de kan kanske-kanske släppa om man pressar hårt. Över 30 biter de så in i…Fenorna är små (liten yta), tunna i profilen o kräver lite mer av seglaren för att “få igång de”. Jag har kört 28cm med 7.9 på min 46 bred speedplanka, den bet rejält utan minsta tendens till släpp trots att det var lite vind o gick under 30. Samma ekipage apöverriggat med 7,9 resulterade i rena rama Formula-prestandan, men det var i princip omöjligt att segla 7.9 så det är den sanna orsaken:grin:. 28 fenan på min 58 breda planka känns liten, där märker man det jag beskrivit om att den känns lite “instabil” under 30, väl över så är det nemas problemas. Dessa fenor skall nog seglas en storlek större så att säg. Kan fås i princip i “valfri styvhet”. Själv har jag den styvaste, medan jag lånat ut de två andra mjukare…Fenorna är custombyggda, god finnish. Fenorna på bilden är “proto” varianter…

    Hade varit kul å testa dom

  • kinetic

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 18:12

    Macke: Kan ordnas. TobHed har den “mellanstyva”, men jag tror inte att han har testat den under det året han haft den*haha*. Klang har den mjukaste, o han har testat den o jag är rätt säker på att han delar min åsikt om “instabiliteten” då jag misstänker att han körde den på nån bredare (55-60cm) planka…Jag kan mejla TobHed o kolla om han vet var fenan är ber att han skicka den till dig? Det är som sagt proto-fenor med lite “skönhetsfel”, utom den som är helt i kolfiber som råkade bli helt perfekt :). O jag vore tacksam för feedback så man kan göra ytterligare förbättringar, om du nu testar den :).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bästa sjögräsfenan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.