Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vindsurf spot på Gotland?

  • Bästa vindsurf spot på Gotland?

    Publicerad av mrquality på 18 juni, 2020 vid 19:58

    Hej!
    Jag undrar vart kan man åka och surfa på Gotland. Jag vet att är en av bästa ställe i Sverige för att vindsurda men undrar vart åker surfare ofta? Jag kör inte ännu wave så inte ett spot med stora vågor. Eller brukar vindsurfare åka runt beroende vindar? Vill ha info om Gotland pga aldrig varit där.
    Tack

    bjorkviksmannen svarade 3 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    18 juni, 2020 vid 23:30

    Kolla spotguiden Gotland. Flera av de ställen som nämns där funkar fint för freeride. Tofta bl.a. När det gäller vågor är guiden ganska kass.

  • erik_espmark

    Medlem
    19 juni, 2020 vid 16:17

    Sandviken är toppen på vindar runt syd! På östra delen av stranden blir det skyddat från vågor och när man kommer ut en bit är vågorna längre och snällare på den västra delen. Som ofta på Gotland är det långgrunt så en sjögräsfena är bra att ta med om du vill köra stora segel och stor fena.

  • mrquality

    Medlem
    23 juni, 2020 vid 09:14

    Tack för svaret. Jag kommer att bor vid Lärbro men kan åka bil , tänker framförallt med högtryck blir vindstilla som i Stockholm? Finns det en vindsurfings community där? Eller här på Surfzone någon som kommer därifrån?

  • irieman

    Medlem
    23 juni, 2020 vid 13:18

    Tack för svaret. Jag kommer att bor vid Lärbro men kan åka bil , tänker framförallt med högtryck blir vindstilla som i Stockholm? Finns det en vindsurfings community där? Eller här på Surfzone någon som kommer därifrån?

    Jag är ofta där men bor på södra delen, långt från Lärbro. Har bott där några gånger men då har jag kört motorcykel på Gotland Ring. 👍 Annars är ju Fårö ganska nära med Ekeviken, kan bli stora vågor där, annars Ihreviken som också kan leverera vågor. Annars längre söderut så har du både Ljugarn och Sandviken som kan vara riktigt bra.

  • kailua

    Medlem
    24 juni, 2020 vid 11:05

    Hej
    Har varit på Gotland flera gånger. Kan hålla med tidigare inlägg – Sandviken är kanonfint, Ljugarn likaså. Har åkt runt vindstilla dagar och rekat spoten som finns på “spotguide” och ALLA ser kanonfina ut . Får en att önska att man kunde jobba och bo på Ön. Måste vara Sveriges bästa ställe att bo på man gillar att vindsurfa. finns ALLTID en strand som ligger rätt i förhållande till rådande vindriktning.
    Ett stenkast från Lärbro så fick jag ett tips ( som jag inte kunde testa på grund av skada ) – Västra sidan av sydligast delen av udden på Furilden . Cyklade ner och kollade och det är onekligen nära till vattnet från bilen. Stenbotten dock men måste funka jättefint på sydvindar.
    Ett år var det tråkigt högtryck med vindstilla till svaga nordvästvindar i flera dagar. Då upptäckte jag att det faktiskt var seglingsbart i Fårösund. Inte heller långt från Lärbro. Jag upplevde att sundet fungerade lite som en vindtunnel som pressade upp vinden ngn m/s eller så och då abstinensen blir för stor så går det att rigga stort och gå ut öster om Fårösunds samhälle. Precis innan färjeläget så går det en spikrak väg mot Bungeudden. Precis i slutet av samhället ligger det lite gräsytor och småbryggor där det går att gå i. Se till att ha utrustning som du liter på dock för pajjar ngt när du är ute i sundet så driver du nog onekligen långt åt fel håll ….

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 10:00

    Många säger Gotland är bra för alla vindriktningar funkar, sveriges Hawaii osv men vi var där för ganska exakt ett år sedan, två dagar blåste det sydväst ca 8-12m/s, t ex Torö eller Appelviken hade varit episkt men på gotland hittade jag inget bra vågseglingsspot mellan Fårö och klintehamn (kollade alla spot i spotguide) för SV vind och det fanns nästan inga andra vindsurfare. Det blev två hyffsade vindsurf sessions i Tjurudden, men inga riktiga vågor. Så någon som vet något bättre SV spot för vågsegling på Gotland?.

  • irieman

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 10:37

    Många säger Gotland är bra för alla vindriktningar funkar, sveriges Hawaii osv men vi var där för ganska exakt ett år sedan, två dagar blåste det sydväst ca 8-12m/s, t ex Torö eller Appelviken hade varit episkt men på gotland hittade jag inget bra vågseglingsspot mellan Fårö och klintehamn (kollade alla spot i spotguide) för SV vind och det fanns nästan inga andra vindsurfare. Det blev två hyffsade vindsurf sessions i Tjurudden, men inga riktiga vågor. Så någon som vet något bättre SV spot för vågsegling på Gotland?.

    Du har Sandviken t ex som kan bli riktigt bra på SV. Sen finns det ett gäng ställen till som inte är med på några spotguides. Mellan Fårö och Klintehamn är det mera NO som gäller, t ex Ekeviken på Fårö och Ihreviken på stora ön, kan bli brutala vågor där. Även Gnisvärd kan leverera riktigt bra förhållanden.

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    3 juli, 2020 vid 23:54

    Många säger Gotland är bra för alla vindriktningar funkar, sveriges Hawaii osv men vi var där för ganska exakt ett år sedan, två dagar blåste det sydväst ca 8-12m/s, t ex Torö eller Appelviken hade varit episkt men på gotland hittade jag inget bra vågseglingsspot mellan Fårö och klintehamn (kollade alla spot i spotguide) för SV vind och det fanns nästan inga andra vindsurfare. Det blev två hyffsade vindsurf sessions i Tjurudden, men inga riktiga vågor. Så någon som vet något bättre SV spot för vågsegling på Gotland?.

    Är det riktiga fläskvågor du vill ha kan du ju testa Saxriv på Stenkusten vid VNV, sedan finns det flera grymma Sydspots på Södra precis som Irieman säger. Kolla sjökort och Google earth. Har du tur kanske stöter du på några enstaka dudes på vattnet. Gillar du mycket folk på viken är nog G-land inte vad du söker, det är “tyvärr” glest med andra vindsurfare större delen av året (kan vara en fördel) Gotland är ett paradis långt från överfolkade spots som Apel och Torö.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa vindsurf spot på Gotland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.