Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa våtdräkten 2013

  • jonteasu

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:18

    @Klint 716068 wrote:

    Jag letar ny vinter våtdräkt och funderar på XCEL Infiniti alt. Revolt eller Rip Curl Flashbomb.

    Någon som har erfarenhet av dessa dräkter och hur de fungerar till vindsurf? Ska man gå på den tjockaste varianten 6/5 eller räcker 5/4 i ovanstående för svensk vintersegling ner till 2-3 grader ?

    Andy

    Har kört Rip Curl F-bomb i ett par år nu och den är både varm och smidig. Körde med den i vintras i Gislöv när det var -1 i luften och stora vågor. Blev ganska mycket spolningar, men kunde ändå köra ca en timme innan jag tog slut på energi.

    DSC_6912-1024x652.jpg

    Inga problem med kramp heller för att den skulle sitta för tight, men jag är förvisso ganska smal(192cm/75kg). Neil Pryde sitter ju skit på mig.

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2013 vid 20:36

    @Planing 716132 wrote:

    Brukar din våtdräkt dränera ut vattnet efter en sån spolning.

    Japp, dränerar ut bra.

  • dude

    Medlem
    19 september, 2013 vid 21:00

    matuse

  • planing

    Medlem
    20 september, 2013 vid 16:28

    @dude 716231 wrote:

    matuse

    Kan du utveckla det där? 🙂

    Googlade på det, och det verkade mest finnas sommarvarianter.

  • eldgris

    Medlem
    20 september, 2013 vid 22:15

    Kör F-bomb nu. Köpte XL-size, trots att jag är M, bara för att få plats med armar. Dräkten är så elastisk att det funkar och håller bra tätt mot kroppen ändå. Måste dock säga att jag gillade min NP 4000, med torrisdragkedja över ryggen bättre. Lite enklare att glida i och lite mindre fukt inne i dräkten. Tillverkas tyvärr inte längre.

  • joloo

    Medlem
    20 september, 2013 vid 22:43

    I och försig 2012års men är grymt nöjd med min 5/4 ION Quantum Xeno. Den håller mig varm och den är smidig.

  • dude

    Medlem
    21 september, 2013 vid 21:14

    @Planing 716256 wrote:

    Kan du utveckla det där? 🙂

    Googlade på det, och det verkade mest finnas sommarvarianter.

    Det är ett frågetecken för mig men de säger själva att deras 3 mm, vilken är deras tjockaste, ska vara en av de varmaste på marknaden. Men allt är ju relativt.

    Deras teknologi verkar hur som helst teoretiskt vara riktigt bra. Den ska inte ta in vatten som en vanlig dubbelneoprenedräkt vilket kyler utan lär bestå av mer luft. Det låter bra men känns ändå igen och skulle kunna vara nästan samma sak som det vi redan sett eller så skulle det kunna vara något nytt. Hur som helst skulle jag gärna vilja ha en ingående analys eller ett test. Är den för dyr för Sverige och kommer bli nästa stora grej eller är det bara båg? Det är frågan.

  • kris68

    Medlem
    22 september, 2013 vid 11:11

    @dude 716302 wrote:

    Det är ett frågetecken för mig men de säger själva att deras 3 mm, vilken är deras tjockaste, ska vara en av de varmaste på marknaden. Men allt är ju relativt.

    Deras teknologi verkar hur som helst teoretiskt vara riktigt bra. Den ska inte ta in vatten som en vanlig dubbelneoprenedräkt vilket kyler utan lär bestå av mer luft. Det låter bra men känns ändå igen och skulle kunna vara nästan samma sak som det vi redan sett eller så skulle det kunna vara något nytt. Hur som helst skulle jag gärna vilja ha en ingående analys eller ett test. Är den för dyr för Sverige och kommer bli nästa stora grej eller är det bara båg? Det är frågan.

    Jag har inte testat dräkten så om den är lika bra/varm som dom påstår att den är skall jag inte uttala mig om. Hur som helst: den går i alla fall att köpa här i Norge för motsv. ca. SEK4600

    http://www.ezzy.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=26&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=2

  • planing

    Medlem
    22 september, 2013 vid 15:49

    Kan rapportera att jag idag använde min E-bomb på Naxos. Här är det fortfarande varmt (typ 22 grader i luft och vatten), och en hel del kör i shorty, någon i shorts, och andra i kortärmade steamers. Har inte sett nån som kör i höst-dräkt gjord för svenska förhållanden, men kan rapportera att det funkar klockrent.

    Nu är jag en frusen person, men jag har absolut inte varit överhettad på något sätt, och jag har väldigt svårt att tänka mig att någon annan hade blivit överhettad i dräkten heller.

    Ingen som kan ta på sig att köpa den där matuse-dräkten, förresten? Skulle vara kul att få en recension här i tråden. 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa våtdräkten 2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.